کد خبر: ۶۹۲۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

سرطان دومین علت مرگ در مردم ایران/ هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شیمی درمانی

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه سرطان دومین علت مرگ در بین مردم ایران است،گفت:سالانه ۳۰۰میلیارد تومان هزینه شیمی درمانی در کشور میشود اما به نظر بنده تاثیری در درمان بیماران ندارد.
سرطان دومین علت مرگ در مردم ایران/ هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شیمی درمانی
آفتاب‌‌نیوز :

پروفسور محمد اسماعیل اکبری،رئیس مرکز تحقیقات سرطان در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سرطان اظهار داشت: حدود ۱۵۰هزار سرطان جدید در سال در ایران شناسایی می شود.سالی حدود ۶درصد در میزان ابتلا به سرطان در ایران رشد داریم اما نسبت به کشورهای غربی تعداد ابتلادر ایران کمتر است؛به طوری که حدود یک پنجم کشورهای غربی در ایران ابتلا به سرطان داریم.

وی با بیان اینکه در هیچ کشوری به اندازه ایران رشد ابتلا به سرطان نداریم،گفت:در ایران سرطان معده کشنده ترین نوع سرطان است؛همچنین فقر و فرهنگ دو عامل اصلی در ابتلا سرطان هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است،افزود:حدود ۲۶درصد سرطان در زنان را این نوع سرطان تشکیل می دهد و سرطان پستان است.

اکبری با اشاره به نقش تغذیه نادرست،آلودگی هوا و مواد دخانی در ابتلا به سرطان،بیان داشت:بحث ارث در ابتلا به سرطان مهم است اما هیچ وقت سرطان را ارثی نمی دانیم،بلکه اثر ارث زیر ۱۰درصد است.

وی با اشاره به نقش موثر آلودگی هوا در ابتلا به سرطان،خاطرنشان کرد:اثر گذاری عامل خطری مانند آلودگی هوا قابل انتقال است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه شایع ترین انواع سرطانها در بین مردان و زنان ایرانی به ترتیب سرطان پستان،پوست،معده،روده بزرگ و خون است،افزود:سرطان پستان،پوست،روده بزرگ ،خون و ریه شایع ترین انواع سرطان ها در زنان ایرانی است.

رئیس رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به شایع ترین سرطان های رایج در مردان ،خاطرنشان کرد سرطان معده پوست، خون، روده بزرگ و ریه شایع ترین سرطان های مردان در ایران است.

اکبری با بیان اینکه میزان ابتلای کودکان به سرطان در ایران دو نیم درصد است، خاطرنشان کرد اکنون بیش از ۸۰ درصد سرطان خون در کودکان علاج می شود؛ ضمن اینکه بعد از سرطان خون در کودکان، سرطان کلیه و مغز رایج ترین سرطان ها در بین کودکان است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ نوع سرطان در جهان وجود دارد ،ابراز داشت سرطان دومین علت مرگ در ایرانیان است.

با اشاره به اینکه مهمترین مرحله تشخیص سرطان فقط جراحی است،گفت: به طوری که در درمان ۴۹ درصد آن مربوط به جراحی بوده ۴۰% درمان با رادیوتراپی به اضافه جراحی و ۱۱ درصد به روش شیمی درمانی همراه با جراحی و رادیوتراپی برای درمان موثر هستند اما بالاترین هزینه درمان بیماران سرطانی مربوط به شیمی درمانی است‌.

اکبری با اشاره به علائم سرطان معده به عنوان رایج ترین سرطان در بین مردان کرد: لاغری ،کم خونی، کم اشتهایی از جمله علائم ابتلا به سرطان معده است ضمن اینکه کم خونی و تغییر رنگ مدفوع از نشانه های ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

وی با اشاره به نشانه های سرطان پستان به عنوان شایع ترین نوع سرطان در زنان، تصریح کرد :وجود توده در سینه و ترشح خونی از سینه از نشانه های ظاهری ابتلا به سرطان پستان در زنان است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به هزینه‌های بالای روش شیمی درمانی در درمان بیماریهای سرطان ،بیان داشت در سال ۳۰۰ میلیارد تومان در کشور هزینه داروهای شیمی درمانی است که به نظر بنده کمکی به مردم نمی کند؛ به طوری که طول عمر و کیفیت زندگی بیماران سرطانی را بهبود نمی بخشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه باید به نیروی انسانی در درمان بیماران سرطان توجه بیشتری نسبت به دارو داشته باشیم خاطرنشان کرد: بنده معتقدم اگر سیاست ما از سمت دارو به نیروی انسانی تغییر کند بسیار موثر تر است.

اکبری با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه درمان بیماران سرطانی، بیان داشت :۷۵ درصد بیماران مبتلا به سرطان پستان در مرکز تحقیقات سرطان درمان می‌شوند که این برای سازمان جهانی بهداشت بسیار تعجب آمیز است؛ همچنین بر اساس نتایج تحقیقاتی که ۱۰ سال پیش ما در این مرکز ارائه دادیم اعلام شد: در کل کشور ۷۱ درصد از بیماران سرطانی مبتلا به سرطان پستان حداقل ۵ سال زنده می ماندند، ۶۳ درصد آنان ۱۰سال زنده می ماندنداما بر اساس آخرین تحقیقات و نتایجی که ۱۰ روز پیش آن را اعلام کردیم، این عدد تغییر کرده و رشد خوبی داشته به طوری که اکنون ۸۳ درصد بیماران مبتلا به سرطان پستان حداقل ۵ سال زنده می ماند، ۷۵ درصد آن ها ۱۰ سال به زندگی خود ادامه می دهند و ۷۵ درصد بیماران در مرکز ما ۱۵سال بقای عمر دارند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به پیشرفت‌های ایران در درمان بیماران سرطانی یادآور شد:ده سال پیش در ایران از هر ۱۰۰ بیمار سرطانی ۶۰ بیمار از بین می‌رفتند اما اکنون این عدد به حدود ۳۹ درصد رسیده به عبارتی اکنون یک سوم بیماران سرطانی جان خود را از دست می دهند که این استاندارد در ایران با استاندارد جهانی همخوانی دارد و میزان شاخص مرگ به بروز سرطان در ایران با استانداردهای جهانی هماهنگ است.

اکبری با اشاره به علل افزایش سطح اجتماعی مردم و مراجعه زود تر به پزشک از جمله عوامل موثر در افزایش ماندگاری و زنده ماندن بیماران سرطانی در ایران است است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به هزینه بالای درمان بیماران سرطانی گفت درمان بیماری سرطان گرانترین درمان در بیماریها را دارد؛ به طوری که حداقل دو برابر بیماری های دیگر هزینه درمان در بردارد؛ همچنین در ایران سالانه ۳ هزار میلیارد تومان هزینه درمان سرطان سرطان است.

اکبری خاطر نشان کرد :هر بیمار سرطانی می تواند باردار شود اما باید به مسئله اجتماعی این بیماری نیز توجه کنند و این که باید بدانیم انجام بارداری در مبتلایان به سرطان پستان با عث طول عمر مادر و جنین می شود و بارداری در بیماران سرطانی بلامانع است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین