کد خبر: ۶۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۶

گشایش پر اضطراب، نماد بانک های خصوصی

آفتاب‌‌نیوز : فضای منفی بازار علیه سهام بانک های خصوصی سبب شده تا بازگشایی نماد آنها با اضطراب زیادی همراه باشد. سهامداران بورس تهران نگرانند که آغاز مبادلات سهام بانک های خصوصی بر شتاب نزول شاخص های بورس بیفزاید، حال این که این نگرانی تا چه حد واقع بینانه است چالشی است که طی دو هفته گذشته میان کارشناسان وجود داشته است.
پس از آنکه بورس تهران در پی نزول 400 واحدی شاخص کل در جریان داد و ستدهای دو هفته گذشته، فضای نسبتا متعادلی را طی مبادلات پایان هفته پیش شاهد شد، ‌این نگرانی در میان سهامداران بورس تهران همه گیر شده که با پایان برگزاری مجامع سالانه بانک های خصوصی پارسان، اقتصاد نوین و کارآفرین و بازگشایی نماد معاملاتی آنها طی معاملات هفته جاری بار دیگر سیر نزولی شاخص های بورس تهران آغاز شود. این اضطراب که در میان سهامداران بانک های خصوصی به دلیل افزایش احتمال کاهش قیمت سهام این بانک ها افزون تر است ریشه در عواملی چون مخالفت دولت محمود احمدی نژاد با ادامه کار بانک های خصوصی به شکل فصلی و وعده ارایه لایحه ای برای تک رقمی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی دارد. هر چند که در چارچوب فرآیند عادی بازار سرمایه، بانک های خصوصی به دلیل تصویب افزایش سهام آنها در مجامع عمومی معاملات هفته جاری را با کاهش قیمت سهام آغاز خواهند کرد ولی بار روانی طرح های مبهم دولت برای آنچه مشاوران اقتصادی محمود احمدی نژاد اصلاح روند فعالیت نظام بانکی کشور قلمدادمی کنند،‌ آینده پر سود سهامداری بانک های خصوصی را با علامت سؤال جدی رو به رو کرده است.
صرف نظر از دیدگاه دولت آینده و طریقه برخورد آن با بانک های خصوصی و وضعیت نامعلوم آنها در آینده کارشناسان اقتصادی خوشبین از سودآوری طرح تک رقمی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی برای بانک ها دم می زنند. به اعتقاد آنها، از آنجا که بانک ها بیشتر سپرده هایی را که از مردم دریافت می کنند کوتاه مدت و میان مدت است و تسهیلاتی که به صنایع و شرکت اعطا می کند و به صورت بلند مدت است، ‌در صورتی که نرخ بهره به صورت دستوری از طرف دولت کاهش یابد و بانک های خصوصی موظف به رعایت آن یا به صورت مستقیم یا به صورت غیر مستقیم به دلیل رقابت با دولتی ها باشند، هم نرخ سپرده های مردم که بیشتر کوتاه مدت و میان مدت است و هم نرخ بهره تسهیلاتی که بلندمدت است کاهش می یابد. به دلیل کوتاه تر بودن زمان سپرده گذاری ها، نرخ بهره آنها سریع تر با نرخ بهره جدید هماهنگ شده ولی نرخ بهره تسهیلات بلندمدت با تاخیر زمانی بیشتری با نرخ بهره جدید هماهنگ می شود. بنابراین در کوتاه مدت و حتی میان مدت احتمال افزایش سودآوری بانک ها وجود خواهد شد.
منتهی در مقابل کارشناسان بدبین وقوع این پیش بینی را منوط به سیاست بانک ها در مورد شرایط سپرده ها و تسهیلات قبل از تغییر نرخ بهره می دانند. علاوه بر این، ‌به اعتقاد آنها، ‌پیام کلی فعالیت آینده به این بخش این است که فعالیت آزاد بخش خصوصی بر نمی تابد. لذا فضای روانی بازار سهام حداقل در کوتاه مدت دچار تحول اساسی نخواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین