کد خبر: ۶۹۳۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹

رنگ قشم پرید

ورود کنترل‌نشده و بی‌برنامه مسافران به قشم خطر سرایت ویروس کرونا را در این جزیره بیشتر کرده است. فرماندار قشم خبر داده که محدودیت‌های جدیدی برقرار می‌کند. رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اعلام کرده شرط سفر به جزایر جنوبی از جمله قشم ارائه نتیجه منفی تست کرونا است.
رنگ قشم پرید
آفتاب‌‌نیوز :

در هفته‌های گذشته فیلم‌ها و عکس‌هایی از حجم زیاد مسافران در قشم منتشر شد؛ مسافرانی که بدون ماسک و بدون رعایت فاصله در دره‌ها و سواحل جمع شده‌اند و یا روی لندینگ‌کرافت و اسکه در نوبت رسیدن به جزیره هستند. مسؤولان محلی می‌گویند بیشتر این تصاویر قدیمی است.

رسانه‌های محلی اواخر دی‌ماه گزارش کردند بیش از ۴۰ هزار مسافر وارد قشم شده‌اند اما فرماندار قشم در واکنشی گفته که در ارائه آمارها بزرگ‌نمایی شده است و فقط ۱۱ هزار و ۹۴۰ خودرو در پنج روز (اواخر دی‌ماه) وارد جزیره قشم شده که این آمار با تردد در روزهای عادی اختلافی جزیی دارد.

نصری اوج ورود به جزیره را فقط در یک روز دانسته و گفته که در همان یک روز فقط ۵۰ درصد به ظرفیت معمول خودرو در جزیره اضافه شده و چیزی که در رسانه‌ها منتشر شده بسیار از واقعیت‌ها فاصله دارد.

او حتی استفاده نکردن ۹۰ درصد گردشگران از ماسک را کذب دانسته و گفته بود: مشخص نیست مبنای آماری برخی آقایان کجاست و افرادی که این آمار را به رییس‌جمهور می‌دهند اصلا با بنادر ورودی قشم آشنایی دارند یا نه؟

این واکنش در پی انتقادهای علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در جلسه اواخر دی‌ماه بود که رییس‌جمهور هم حضور داشت؛ او با انتشار تصاویری از ازدحام جمعیت در ورودی جزیره قشم گفته بود: در یک روز شش‌هزار ماشین وارد جزیره قشم شد. ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر همزمان وارد یک جزیره شدند و قطعاً این وضعیت اسفناک است. کسانی که با این بی‌مبالاتی چنین برنامه‌ریزی‌هایی می‌کنند مسئول مرگ مردم هستند و باید مجازات شوند.

سعید نمکی ـ وزیر بهداشت ـ هم این سخنان را تکمیل کرده و گفته بود: هشت‌هزار نفر هم با لنج وارد شدند و هشت هم پرواز انجام شد. خیلی‌ها وقتی به جزیره رسیدند ماسک‌ها را برداشتند.

مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در همان روزها گفته بودند که از مسافران ورودی به جزیره قشم در بندر پهل و اسکله حقانی بندرعباس تست کرونا گرفته می‌شود و افراد مشکوک و یا مثبت هم به شهر مبدا بازگردانده می‌شوند اما بنا بر آن‌چه رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند، چنین اقدامی انجام نشده است.

نهم بهمن‌ماه مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم هم خبر می‌دهد که با سفر چندروزه گردشگران به قشم، درصد موارد کرونایی مثبت این منطقه سه‌برابر شده و بخشی از این افراد را فعالان اقتصادی جزیره تشکیل می‌دهند که در تست‌گیری‌های اخیر شناسایی شده‌اند.

حالا فرماندار قشم که تا چند روز پیش معتقد بود در ارائه آمار مسافران بزرگ‌نمایی شده است می‌گوید: به دلیل ورود گردشگران بی‌شمار به شهرستان قشم و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی آنان وضعیت آبی قشم به زرد تغییر کرد و این امر محدودیت‌های جدیدی به همراه دارد.

او گفته که نصب هرگونه چادر مسافرتی در مکان‌ها، پارک‌ها، کمپ‌های مسافرتی و سواحل قشم ممنوع بوده و نیروی انتظامی موظف است نسبت به اجرای این امر اقدام کند. مراکز تجاری و مکان‌های عمومی نیز موظف شده‌اند نسبت به نصب کیوسک ارائه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در ورودی‌ها اقدام و انتظامات این مجموعه‌ها از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم دوباره از اجرای طرح تشدید نظارت‌ها سخن گفته و اعلام کرده همه مسافران برای ورود به جزایر باید گواهی منفی تست کرونا ارائه دهند که در صورت ارائه نکردن آن باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و با پرداخت هزینه هر تست RAPID به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان و یا پرداخت هزینه هر تست PCR به مبلغ ٣٠٠هزار تومان نسبت به انجام آن‌ها اقدام کنند.

این محدودیت‌ها به گوش ساکنان جزیره و حتی مسافران آن آشنا است؛ مساله اجرای درست این دستوالعمل‌ها است. وقتی این بخش ماجرا زیر سوال می‌رود مسافری که به پروتکل‌ها توجه ندارد، بیشتر تشویق می‌شود. در شبکه‌های مجازی پیام‌های زیادی در رابطه با مسدود نبودن راه‌های جزیره و اجرا نشدن محدودیت‌ها و کنترل نکردن مسافران و تست کرونا منتشر شده است که چگونگی اجرای محدودیت‌ها و اخطارهای تازه را زیر سوال می‌برد و از طرفی، این پرسش را پیش می‌آورد که با وجود اعتراض‌های مکرر ستاد ملی مبارزه با کرونا و گزارش‌های متعدد از حجم زیاد و کنترل‌نشده سفرها و رعایت نشدن پروتکل‌ها، چرا مسؤولان این جزیره توریستی هنوز راه‌کاری برای مدیریت سفر به اجرا نگذاشته‌اند و یا دست کم، محدودیت‌هایی را که خود بارها حرفش را زده‌اند، به درستی اجرا نمی‌کنند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
0
0
این آزمایش منفی کرونا چیست؟ کدام آزمایش منظور است؟ اگر منظور آزمایش خون است که مطلقا قابل اعتماد نیست .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین