کد خبر: ۶۹۳۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲

سهم زنان از بودجه ۱۴۰۰ چقدر است؟

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در حالی تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که مجموع اعتبارات پیش بینی شده در این لایحه که به صورت مستقیم حوزه زنان و خانواده را در برمی گیرد با ۶۱ درصد رشد روبرو بوده است.
سهم زنان از بودجه ۱۴۰۰ چقدر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال در هر جامعه ای، سهم مهمی در توسعه و پیشرفت دارند که برای افزایش این اثربخشی حمایت های مالی و سرمایه ای نیاز است؛ موضوعی که در بودجه سالانه در نظر گرفته می شود.

گزارش بررسی لایحه بودجه۱۴۰۰ کل کشور در حوزه زنان و خانواده که به تازگی از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شده، حکایت از افزایش سهم زنان از بودجه کل کشور و افزایش توجه ها به زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان و حمایت از کودکان دارد.

چنانچه بر اساس این گزارش، مجموع اعتبارات پیش بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به صورت مستقیم حوزه زنان و خانواده را در برمی گیرد، ذیل دستگاه های سیاستگذار و اجرایی اصلی، ردیف های پراکنده در دستگاه های اجرایی و ردیف های متفرقه تنظیم شده ۳۷.۱۴۴.۵۳۵ میلیون ریال معادل ۳۷۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، با ۶۱ درصد رشد روبرو بوده است.

۷۵ درصد بودجه حوزه زنان و خانواده مختص دستگاه های اجرایی است

بیشترین سهم از بودجه زنان مربوط به اعتبارات پراکنده ذیل دستگاه های اجرایی در حوزه زنان و خانواده است و حدود ۷۵ درصد از اعتبار فوق را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم دستگاه سیاستگذار (شورای فرهنگی اجتماعی زنان ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی) از کل اعتبار این حوزه کمتر از ۱ درصد است.

۳۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ زنان و خانواده به حوزه کودکان تعلق دارد

بررسی ردیف های مستقیم در حوزه کودکان نشان می دهد که حدود ۳۰ درصد از کل اعتبار پیشنهادی زنان و خانواده به حوزه کودکان تعلق گرفته که ۷۳ درصد از بودجه فوق رویکرد حمایتی داشته و در جهت رفع نیازهای اولیه زیستی کودکان است و فقط حدود ۳۰ درصد از آن به آموزش و مسایل تربیتی اختصاص پیدا کرده است.

نکته دیگر اینکه بیشترین افزایش اعتبار در حوزه زنان و خانواده مربوط به شرح فعالیت «کمک هزینه بهبود تغذیه کودکان مبتلا به بیماری های متابولیک» است که نسبت به بودجه سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۳ برابر شده است.

با توجه به تعداد نفرات دریافت کننده این کمک هزینه و تخمین تقریبی هزینه های ماهیانه هر بیمار، می توان گفت که اعتبار در نظر گرفته شده حاشیه اطمینان بالایی دارد و به عبارتی در طراحی بودجه ای منطق مدیریتی در مورد آن لحاظ نشده است.

رشد ۵۰ درصدی سهم زنان سرپرست خانوار از بودجه ۱۴۰۰

حمایت از زنان سرپرست خانوار در قالب خدمات بیمه ای، خدمات حمایتی و حمایت های اجتماعی از اهم موضوعات دیگر این بودجه است که ۲۵ درصد از اعتبارات پراکنده دستگاه های اجرایی در حوزه زنان و خانواده را به خود اختصاص داده که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ درصد رشد مثبت داشته است.

فعالیت های معاونت زنان و خانواده در برگزاری مراسم روز زن هم در لایحه ۱۴۰۰ افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

البته در اعتبارات ردیف های متفرقه، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موضوع ماده (۸۰) قانون برنامه ششم توسعه رشد منفی ۴۰ درصد داشته و به طور کلی ردیف های حمایتی از زنان سرپرست خانوار ۲۳ درصد از کل اعتبارات حوزه زنان و خانواده را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، یکی از راه های مهم در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، سوق دادن کمک ها به آنها از سوی دولت به خدمات بیمه ای و اجتماعی است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مطابق تبصره «۱۴» بند «۱۳» ذیل مصارف هدفمندی یارانه ها علاوه بر اینکه به موضوع «کاهش فقر خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی» پرداخته شده، در بند «۱۵»، پرداخت حق بیمه سهم دولت برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست مورد توجه قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین