آفتابنیوز : آفتاب: مرکز تحقیقات تجربی هنر معاصر شهر کارالیو در شمال ایتالیا، نمایشگاهی با عنوان «چادر» برگزار کرده است. در این نمایشگاه آثار عکاسی و نقاشی بسیاری از هنرمندان جهان در زمینه پوشش و یا حجاب به نمایش گذارده شدهاند.
به گزارش خبرگزاری دویچه وله آلمان، این نمایشگاه فقط «پوشش» را در سرزمینهای اسلامی بررسی نمیکند بلکه به صورت تاریخی نگاهی به این موضوع دارد و حتی چادر و پوشش در دورهی قبل از اسلام را هم مورد توجه قرار داده است. هدف برگزار کنندگان این نمایشگاه، نگاهی بنیادی و تاریخی به حجاب و پوشش در سرزمینهای مختلف، از چادری که در گذشته عروس ایتالیایی بر سر میگذاشت تا ساری زن هندی است.
حجاب از ابعاد مختلف آندره آ بوستو Andrea Busto مدیر نمایشگاه معتقد است برگزاری نمایشگاهی در رابطه با حجاب میتواند بسیار جذاب باشد چرا که حجاب فقط یک ایده اسلامی نیست و حضرت مریم نیز چادر برسر داشت. از طرف دیگر این نمایشگاه تمامی جنبههای متفاوت را در دیدگاههای مختلف از جمله جامعه شناسی، سیاست، انسان شناسی و حتی درابعاد شکل و اندازه آن بررسی میکند.
در حقیقت نمایشگاه چادر در نظر دارد که بار دیگر معانی سمبلیک چادر، تارو پود پارچه و نحوه استفاده آن درطبقات مختلف جامعه از فقیر و غنی را بازنگری کند. این نمایشگاه همچنین انواع پارچههایی که برای پوشش زنان از ابریشمی و نخی تا مدرن و قدیمی به کار گرفته شده اند را مورد بررسی قرار داده است.
صدها اثر از هنرمندان اقصی نقاط جهان از سالهای اولیه رنسانس و اواخر قرون وسطی تا عصر حاضر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند که هر کدام روایت و تعریف خود را از چادر دارند.
ایرانیان در نمایشگاه چادر
کارهای شیرین نشاط ، شادی قدیریان و صادق تیرافکن از جمله آثار هنرمندان ایرانی ای است که در این نمایشگاه به نمایش درآمده اند. شیرین نشاط هنرمند ایرانی مقیم نیویورک است که با مجموعه عکسهای «زنان الله» به یکی از مطرح ترین هنرمندان معاصر تبدیل شده است.
شادی قدیریان نیزعکاس جوان ایرانی است که مجموعه «زنان قاجار» و «مثل هر روز» اش در بیش از نیمی از کشورهای جهان به نمایش گذاشته شده اند. صادق تیرافکن دیگر هنرمند ایرانی حاضر در این نمایشگاه است که در مجموعههای «زورخانه» و «عاشورا» نگاهی به گذشته و حال مرد ایرانی داشته است.
این نمایشگاه با الهام از پوشش زنان در تاریخ بشر و دنبال کردن روایتهای گوناگون در این رابطه به هفت قسمت تقسیم شده است:
در بخش اول نقاب یا چادر را در آثار نقاشی بررسی میکند. بخش دوم مربوط به خاطره، سایه و یا حتی ردا است که چادر بر روی بدن انسان به جا گذارده است. در مرحله سوم چادر سمبلی برای عروس، بکارت و حتی عزاداری است که پاکدامنی و خلوص را نشان میدهد. در بخش چهارم چادر سمبل شهوانیت انسانی است که مرز بین اروس خدای شهوت و تاناتوس خدای مرگ را به نمایش میگذارد. در قسمت پنجم چادر مفهومی جدا کننده بین ماورا جهان و متافیزیک و مانند مرزی بین مرگ و زندگی به شمار آمده است. در بخش ششم نیز به طور همزمان نگاههای غربی و شرقی بررسی شدهاند.
آخرین مرحله و هفتمین قسمت این نمایشگاه از دو بخش تشکیل شده بخشی از آن مربوط به یک مجموعه استثنایی بلژیکی از لباسها، جواهرات شمال آفریقا تا خاورمیانه است و بخش دیگر نگاهی دارد به دیدگاههای معاصر در رابطه با چادر و اینکه امروزه پوشش زنان در جوامع مختلف چگونه است و در نهایت قصد دارد توجه ببینده را به این نکته جلب کند که تمدنها از این پوشش چه ساده استفاده کردهاند.