کد خبر: ۶۹۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۳

ابراز تردید آمریکا به موفقیت کنفرانس برلین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اختلاف نظر میان کشورهای غربی با چین و روسیه گفته است که انتظار نمی رود وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 بتوانند در اجلاس روز سه شنبه خود در برلین به توافق مهمی برای وضع قطعنامه سوم شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران دست یابند.

به گزارش خبرگزاری رویتر ، شان مک کورمک در کنفرانس خبری روز جمعه وزارت امور خارجه آمریکا صراحتا تاکید کرد که هنوز هیچ توافق اصولی میان اعضای دائم شورای امنیت بر سر چگونگی وضع تحریم های بیشتر علیه ایران بوجود نیامده است.

مک کورمک با تاکید بر اینکه رایس وزیر امور خارجه آمریکا به همراه همتایانش از فرانسه ، بریتانیا ، چین ، روسیه و آلمان موضوع برنامه هسته ای ایران را در برلین به بحث خواهند گذاشت مدعی شد: «ما به اینکه بتوانیم بر سر قطعنامه ای دیگر علیه ایران به نتیجه برسیم خوشبین هستیم، ولی به هرحال این تصمیمی است که باید به صورت چندجانبه گرفته شود». 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی که آشکارا می کوشید انتظارات از کنفرانس روز سه شنبه برلین را پائین بیاورد در ادامه گفت: «مسئله فقط اعمال تحریم های بیشتر (علیه ایران) نیست، بلکه تعیین یک استراتژی در این زمینه است». وی همچنین ابراز عقیده کرد که اجلاس برلین می تواند به مثابه یک جلسه تبادل نظر در زمینه راه های دیپلماتیک پیش روی جامعه جهانی برای «متقاعد ساختن حکومت ایران» به تغییر رفتار تلقی شود.

مک کورمک در ادامه تصریح کرد که واشنگتن در مقطع کنونی به هیچ روی در پی اقدامات سختگیرانه ای نظیر وضع محدودیت برای صادرات نفت و گاز ایران نیست.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس دیپلمات های غربی معتقدند که اعمال تحریم های بانکی و پولی جدید علیه موسسات و افراد حقیقی مرتبط با برنامه هسته ای ایران هدف اصلی کاخ سفید از تصویب قطعنامه سوم خواهد بود. این در حالی است که چین و روسیه پیشاپیش مخالفت خود را با اعمال تحریم گسترده علیه بانک های دولتی ایران اعلام کرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین