کد خبر: ۶۹۳۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳

شایسته‌سالاری زیر تیغ ایده‌های خام

«محمدصادق جوادی حصار» عضو شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» با اشاره به پیشنهاداتی در مجلس جهت محروم کردن وزرا از مناصب دولتی در صورت دریافت کارت زرد از نمایندگان گفت: چنین طرح‌هایی مدیریت کشور را از افراد شایسته خالی می‌کند.
شایسته‌سالاری زیر تیغ ایده‌های خام
آفتاب‌‌نیوز :

اقدامات عجیب برخی نمایندگان مجلس یازدهم تمامی ندارد. به تازگی نماینده مردم همدان در مجلس از کلید خوردن طرح ممنوعیت اعطای پست‌های سیاسی به مسئولان ناکارآمد در مجلس خبر داده است. حجت الاسلام «احمد حسین فلاحی» در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه براساس این طرح اگر مسئولان در برابر نمایندگان ملت پاسخگو نباشد، برای همیشه از گرفتن پست سیاسی در کشور محروم می‌شوند، اظهار داشته است: بعضا وزرایی برای استیضاح یا پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس می‌آیند که استیضاح آنها رای می‌آورد و یا کارت زرد دریافت می‌کنند که پس از ترک وزارتخانه در پست دیگری مشغول فعالیت می‌شوند.

وی ادامه داد: بعضا شاهد هستیم که وزیری به دلیل ناکارآمدی از مجلس چند کارت زرد می‌گیرد اما به کار خود ادامه می‌دهد و پس از دوره وزارت نیز آزادانه پست سیاسی گرفته و به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا اینکه نمایندگان در جلسه علنی از توضیحات رئیس جمهور پیرامون سوالات مطروحه قانع نمی‌شوند؛ لذا با این طرح به دنبال این هستیم که در صورت پاسخگو نبودن این افراد برای همیشه از گرفتن پست سیاسی محروم شوند. زمانی وزیر از نمایندگان مردم به دلیل سوء مدیریت کارت زرد می‌گیرد در واقع ناکارآمد است اما می بینیم که این فرد ناکارآمد پس از برکناری از پست وزارت در جای دیگری یک پست سیاسی گرفته و مشغول به کار است.

فلاحی گفته که طرح مذکور در مرحله تدوین است و کلیات آن آماده شده که به محض نهایی شدن در سامانه مربوطه جهت بررسی و جمع آوری امضا قرار خواهد گرفت او همچنین تاکید کرده که دغدغه آن‌ها در مورد کارآمدی تنها شامل وزرا و رئیس جمهور است و دیگر نهادها شامل این طرح نیستند.

در گفت‌وگو با «محمدصادق جوادی حصار» از او پرسیده‌ایم چه عواملی باعث شده در مجلس یازدهم چنین طرح‌هایی مطرح شود و اینکه طرح محرومیت از مناصب سیاسی در صورت قانون‌شدن چه پیامدهایی خواهد داشت.

حذف رقیب با ابزار قانونگذاری‌؟

جوادی حصار در پاسخ به این سوال که طرح محرومیت وزرا از مناصب دولتی با چه اهدافی آماده می‌شود، گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که این نوع طرح‌ها در مجلس یازدهم سابقه‌دار است و با اولین طرح مواجه نیستیم. طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری یا طرح ممنوع الخروج کردن مسولان از این دست است. بنابراین من معتقدم که این نوع رفتارها در مجلس یازدهم محصول توهم توطئه و محصول ناکارآمدی بخشی از نمایندگان است که در مجلس با رای حداقلی مردم حضور دارند.

وی افزود: ناکارآمدی‌ها در برخی نمایندگان فعلی باعث شده که تلاش کنند افراد شایسته را حذف کنند. این افراد وقتی به مدیریت کشور نگاه می‌کنند می‌بینند که با حضور افراد شایسته جایی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت، پس باید افراد شایسته را حذف کنند تا جا برای آن‌ها باز شود. در واقع می‌خواهند مدیریت کشور را هم قد و هم سطح خود کنند. این نوع رویکرد بر خلاف منافع مردم است و فقط منافع شخصی و باندی افراد را تامین می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: با هیچ منطق و رویکرد عقلی این طرح قابل توجیه نیست. کدام فرد و سیستم عاقلی افراد توانمند خود را کنار می‌گذارد و امور کشور را به دست افرادی می‌دهد که یک سوپر مارکت نمی‌توانند اداره کنند. شما نگاه کنید به افرادی که این طرح‌ها را مطرح کرده‌اند چه سوابقی دارند. ببینید چه رزومه مدیریتی و اجرایی دارند. برخی اصولا فهمی از مدیریت و امر حکمرانی ندارند اما می‌خواهند همه مناصب در اختیار آن‌ها باشد.

وی افزود: آقایان می‌خواهند شهر کورها درست کنند که هر کس را بینا بود حذف کنند. در واقع در این شهر افراد بینا به طور پیش‌فرض متهمانی فرض می‌شوند که باید حذف شوند. این حضرات در ابتدا باید دلیل رفتارهای عجولانه و شتاب زده خود را توضیح دهند. اگر برای پاستور عجله دارند چند ماهی بیشتر مانده و نیاز به این شتابزدگی‌ها نیست.

مدیریت کشور با برخی طرح‌ها متلاشی می‌شود

جوادی حصار با بیان اینکه اگر طرح محرومیت دائمی وزرای کارت زرد گرفته از مجلس از مناصب سیاسی تبدیل به قانون شود مدیریت کشور را متلاشی می‌کند، گفت: حذف افراد شایسته اولین نتیجه این طرح است. در مرحله بعد باعث گسترش فساد و انفعال در مدیران دولتی هم خواهد شد. چرا که وزیر به جای کار کردن تلاش خواهد کرد تا خواسته‌های نماینده را عملی کند تا کارت زرد نگیرد بنابراین امکان بروز فساد را گسترش می دهد. از سوی دیگر جرات و جسارت مدیریت را هم از وزرا می‌گیرد. چرا که می داند با کوچکترین اقدامی ممکن است به صورت دائمی محروم شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین