کد خبر: ۶۹۳۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

روسیه، تلاش برای کنترل کرونا و شتاب در واکسیناسیون عمومی

در حالی که تلاش روسیه برای مهار و کنترل کرونا با اجرای محدودیت ها ادامه دارد، واکسیناسیون مردم بر علیه کووید-۱۹ هم در حال انجام است و همزمان مقامات مسکو اقدام به صدور واکسن تولیدی «اسپوتنیک وی» به دیگر کشورها کرده اند.
روسیه، تلاش برای کنترل کرونا و شتاب در واکسیناسیون عمومی
آفتاب‌‌نیوز :

۱۶ هزار و ۶۴۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در طول ۲۴ ساعت گذشته در این کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به سه میلیون و ۸۸۴ هزار و ۷۳۰ نفر رسید. با احتساب ۵۳۹ مرگ جدید، مجموع جان باختگان ناشی از کرونا هم به ۷۴ هزار و ۱۵۸ نفر افزایش یافت.

میخاییل موراشکو وزیر بهداشت روسیه پیش بینی کرد که شیوع بیماری کرونا در روسیه ماه های فوریه و مارس (دو ماه آینده) در این کشور فروکش می کند.

وی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه تمام تلاش های ممکن را برای مقابله با کرونا بکار می گیریم، ادامه داد که معتقدم پس از ماه مارس (نیمه اول فروردین ماه سال آینده) کرونا در روسیه رو به کاهش خواهد گذاشت.

پیشتر "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه نیز گفت که اقدام های انجام شده در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا به طور کلی نتایج مثبتی به همراه داشته است به طوری که این بیماری همه گیر درحال عقب نشینی است.

اجرای واکسیناسیون گسترده در روسیه

واکسیناسیون گسترده کرونا برای همه اقشار مردم روسیه و با برنامه ریزی واکسن برای ۶۰ درصد شهروندان این کشور از ۲۵ ژانویه (۶ بهمن) آغاز شده است.

در روسیه واکسیناسیون کرونای اقشار خاص نظیر معلمان و کادردرمانی از ۱۵ آذر با توزیع یک و نیم میلیون دوز واکسن اسپوتنیک شروع شد و واکسیناسیون همه مردم در سراسر مناطق این کشور ۱۴۶ میلیون نفری از ۲۵ ژانویه (۶ بهمن) آغاز و برای این منظور محموله های واکسن به ۸۵ استان روسیه تحویل شده است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده است و در ماه اوت سال ۲۰۲۰ (مرداد) به ثبت رسید.

واکسیناسیون در روسیه چگونه انجام می شود؟

واکسیناسیون کرونا در روسیه بطور رایگان انجام می گیرد و افراد داوطلبانه واکسینه می شوند. در زمان حاضر واکسیناسیون کرونا در روسیه فقط با «واکسن اسپوتنیک وی» صورت می گیرد و برای این منظور میلیون ها دوز واکسن تولید و در مناطق روسیه توزیع شده است.

 

در مسکو این روزها هر کسی می تواند علیه ویروس کرونا واکسینه شود، برای این کار نیاز به مدرک خاصی نیست. برای واکسن زدن نه تنها در مراکز و واحدهای بهداشتی و درمانی می توان واکسن زد، بلکه در دیگر نقاط شهر مثل مراکز فرهنگی و هنری یا مراکز خرید جایگاه واکسیناسیون ایجاد شده است. اما در استان های این کشور اوضاع کمی پیچیده تر است و در آن مناطق فعلا فقط گروه های اولویت دار واکسینه می شوند.

در حال حاضر ۱۰۰ نقطه واکسیناسیون در مسکو فقظ در پلی کلینیک های دولتی و ۴۲ مرکز در کلینیک های خصوصی ایجاد شده است. در کلینیک های خصوصی، واکسن به صورت رایگان تزریق می شود، اما باید هزینه قرار ملاقات با پزشک را پرداخت کرد. این واکسن را همه روس های بالای ۱۸ سال می توانند در مسکو تهیه کنند.

طبق گفته مقامات، در مسکو در مرحله اول واکسیناسیون بیش از ۳۰۰ هزار نفر اولین دوز واکسیناسیون ویروس کرونا را دریافت کردند. به گفته دفتر شهردار، فقط دریک روز در مسکو، چندین هزار یا حتی ده ها هزار نفر برای واکسیناسیون ثبت نام کرده اند. «سرگئی سوبیانین»، شهردار مسکو هم گفت: روزانه حداقل ۲۵ هزار نفر برای واکسن ثبت نام می کنند. در مجموع استقبال از واکسن زیاد است.

اما بر اساس گزارش رسانه های روسی واکسیناسیون در مناطق دیگر روسیه بسیار کندتر از مسکو است و در برخی مناطق هنوز واکسیناسیون آغاز نشده است.

میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه اعلام کرد براساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری ۶۰ درصد مردم روسیه علیه کرونا واکسینه می شوند.

واکسیناسیون مقام های روسیه علیه کرونا هم ادامه دارد و «دیمیتری مدودیف» معاون رئیس شورای امنیت دو روز پیش اعلام کرد که با یکی از واکسن های ساخت روسیه واکسینه شده است.

به گزارش ایرنا سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، سرگئی سابیانین شهردار مسکو، «دنیس مانتوروف» وزیر تجارت و صنایع روسیه و ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه ازجمله افرادی بودند که با واکسن «اسپوتنیک وی» واکسن کرونا زده اند.

صدور واکسن

واکسن روسی «اسپوتنیک وی» نخستین واکسن ضدکرونا در جهان تاکنون در بیش از ۱۶ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است و تعدادی از کشورها نیز برای خرید یا تولید مشترک این واکسن با مسکو قرارداد امضا کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته شانزدهمین کشور بود که این واکسن با درجه کارایی بیش از ۹۴ درصد را به ثبت رساند.

 

"کریل دیمیتریف" رئیس "صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم" روسیه اعلام کرده است که بزودی واکسن اسپوتنیک وی در ۲۵ کشور به ثبت خواهد رسید و روند تقاضای کشورها برای این واکسن رو به افزایش است.

دولت مسکو برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

«اپی واک کرونا» که واکسن دوم کرونا است در اواسط ماه اکتبر جاری(مهر) ثبت شد و تولید انبوه این واکسن از آبان ماه گذشته در مرکز علمی- پژوهشی «وکتور» در نووسیبیرسک این کشور آغاز شده است.

انتظار می رود واکسن سوم کرونا در روسیه که در مرکز ویروس شناسی چوماکوف این کشور ساخته می شود، در ماه مارس آینده برای واکسیناسیون کرونا آماده شود.

تایید کارایی واکسن اسپوتنیک

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و موسسه گامالیا که در تهیه «اسپوتنیک وی» مشارکت دارند روز سه شنبه با استناد به گزارش مجله معتبر پزشکی «لنست» اعلام کردند که هیچ گونه عوارض جدی در آزمایش های فاز سوم واکسن «اسپوتنیک وی» مشاهده نشده است و این واکسن با کارایی ۹۱.۶ درصد می تواند برای دو سال و یا بیشتر مصونیت ایجاد کند.

وزیر بهداشت روسیه هم اعلام کرد که نتایج آزمایشات "اسپوتنیک وی" اثربخشی بالای این واکسن را نشان می دهد.

مجله معتبر پزشکی لنست در مقاله ای به بررسی سومین مرحله از آزمایشات بالینی واکسن «اسپوتنیک وی» پرداخته است و نتیجه نهایی مقاله مشخص می کند که این مطمئن و موثر بوده و حفاظت کامل در مقابل موارد سخت بیماری کووید- ۱۹ را تضمین می کند.

در این مقاله آمده است ایمونولوژیست های روسی به ماه ها تحقیق و ۱۹ هزار و ۸۶۶ داوطلب برای تکمیل آزمایشات بالینی فاز سوم نیاز داشتند تا کارایی ۹۱.۶ درصد تایید شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین