در سالهایی که با اجرایی شدن تحریمهای همه جانبه آمریکا، ایران از بسیاری از بازارهای تجاری خود محروم شد، اصلیترین برنامه وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت، حول محور صادرات به کشورهای همسایه و منطقه تعریف شد.
در این بین نهایی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری های اقتصادی اوراسیا که در آبان ۹۸ کلید خورد باعث شد، راهی جدید برای صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی به کشورهای همسایه و منطقه که در آسیای میانه و شرق اروپا قرار دارند باز شود. هرچند بازار بسیاری از کشورهای عضو اوراسیا محدود بوده و نمیتوان انتظار جدی از آن داشت اما قرار گرفتن روسیه به عنوان وسیعترین و یکی از پر جمعیت ترین کشورهای منطقه و جهان در اوراسیا باعث شده شانس تجار ایرانی در به دست آوردند بازارهای جدید افزایش پیدا کند.
براوردهای صورت گرفته از فعالیت ایران در حدود ۱۵ ماهی که از عضویت در اورسیا میگذرد حاکی از آن است که صادرات به روسیه با وجود کاهش کلی صادرات تحت تاثیر کرونا، افزایش یافته و همین موضوع نشان دهنده اهمیت بازار روسیه برای ایران است.
با وجود بستر گسترده موجود در این بازار، جزییات آمارهای صادراتی منتشر شده نشان میدهد که همچنان صادرات محصولات کشاورزی و میوه اصلیترین سبد صادراتی ایران به روسیه است و این در حالی است که ایران توان حضور در سایر بازارها را نیز دارد. از این رو سازمان توسعه تجارت در جریان برگزاری یک وبینار تلاش کرد بستر موجود را برای فعالان اقتصادی تشریح کند.
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، فرصتهای صادراتی به روسیه شامل برخی محصولات پتروشیمی، خشکبار، محصولات صنایع غذایی، آبزیان، محصولات لبنی، کفش و چرم، نساجی، مصالح ساختمانی، تجهیزات الکترونیک، دارو، تجهیزات پزشکی، قطعات یدکی اتومبیل و خدمات تجارت الکترونیک است و در صورتی که این کالاها وارد سبد صادراتی ایران شود، در روسیه خریدار خواهند داشت. در کنار آن شرکتهای دانش بنیان ایرانی نیز برای فعالیت و ارائه خدمات خود فرصت مناسبی در روسیه پیدا خواهند کرد.