کد خبر: ۶۹۴۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
پیش‌بینی وضعیت بورس اوراق بهادار در هفته پیش‌رو

بازار ارزش خرید دارد/ دامنه نوسان بورس چقدر است؟

بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت بیشترین زیان را در بین بازارهای اصلی چهارگانه ایران داشت.
بازار ارزش خرید دارد/ دامنه نوسان بورس چقدر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

هفته گذشته در حالی به پایان رسید که شاخص در سطح یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۹۸٫۳ واحد قرار داشت اما در پایان این هفته با ریزش ۳۴ هزار و ۶۴۸ واحدی، شاخص به سطح یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۰٫۳ واحد رسید.ریزش ۲٫۸ درصدی بورس در هفته گذشته نگرانی بسیاری از سهامداران را در پی داشت.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی اما در پاسخ به سئوالات متعدد در خصوص دلایل عقب‌نشینی بازار گفت: تضمین با ذات سرمایه در تضاد است و نمی‌توان هیچ ضمانت و اطمینان خاطری در این زمینه داد. در تمام دنیا هم از بازار سرمایه حمایت می‌شود که دولت ایران هم حمایت خود را از بورس ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر «عباس معمارنژاد»، معاون امور بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد نیز ددرباره زمان عرضه باقی مانده سهام بانکی‌ها از طریق صندوق ETF به بازار سرمایه اعلام کرد: تا زمانی که شرایط بازار سرمایه به ثبات نرسد هیچ برنامه‌ای را برای عرضه باقی مانده سهام بانکی‌ها از طریق صندوق‌های ETF به بورس نداریم.

وی ادامه داد: اکنون نمی‌توان هیچ زمان مشخصی را برای این عرضه اعلام کرد و باید در انتظار تثبیت معاملات بازار سهام باشیم.

اما بورس در هفته پیش رو چه خواهد شد ؟ همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، از دلایل منفی شدن امروز بورس به بی‌انگیزگی اشاره کرد و گفت: بازار به طور کلی در فاز اصلاحی قرار گرفته و فعلا نیازمند حمایت است.

دارابی گفت: مسئله اساسی الان خروج نقدینگی از بازار است. حقیقی‌ها در حال فروش سهام خود به حقوقی‌ها هستند. اگر به چند روز گذشته نگاه کنیم رقم انتقال سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها، رقم قابل ملاحظه‌ای است. برداشت کلی حقیقی‌ها در حال حاضر ناشی از تمامی مسائل کلان و جزئی در حوزه سیاسی و اقتصادی است.

وی افزود:عقب نشینی قابل توجه بازار قطعا به مسائل مربوط به لایحه بودجه نیز برمی‌گردد. هرچند رد کلیات لایحه بودجه خبر خوبی برای بازار بود اما چون در داخل این لایحه بحث‌هایی نظیر افزایش نرخ گاز، برق و مسائل مربوط به آن‌ها وجود داشت و اعداد آن هم به شکل عجیب و غریبی در کمیسیون در حال افزایش بود.

دارابی در رابطه با وضعیت هفته آینده بازار گفت: همچنان فکر می‌کنم هفته بعد بازار مثل این هفته چند روز مثبت و چند روز منفی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دامنه نوسان بازار فعلا در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد مثبت و منفی است اما بر اساس برخی محاسبات بازار ارزش خرید هم دارد. یعنی انتشار ای‌پی‌اس‌های شرکت‌ها نشان داده وضعیت سال آینده شرکت‌ها خوب خواهد بود. به همین خاطر اگر انگیزه برگردد بازار قابلیت مثبت شدن دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین