کد خبر: ۶۹۴۴۹۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
در نشست با دیپلمات‌ها و روسای نهادهای ایران در روسیه

قالیباف: رهبری فرمودند سفر به روسیه را تاخیر نیندازید

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره تاکیدات قبلی خود به وزیر خارجه درباره لزوم تمرکزاین وزارت خانه بر حوزه اقتصادی، تاکید کرد: وزارت امور خارجه باید از ۲۰ سال پیش رویکرد خود را از نگاه سیاسی- امنیتی تغییر داده و کاملا اقتصادی- سیاسی می کرد، تا می‌توانستیم از ظرفیت های کشور برای ارتقای توان اقتصادی به خوبی استفاده کنیم.
قالیباف: رهبری فرمودند سفر به روسیه را تاخیر نیندازید
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف شب گذشته در ساعات اولیه ورود خود به روسیه در نشستی با دیپلمات‌ها و روسای نهادهای جمهوری اسلامی ایران در مسکو در محل سفارت ایران در این کشور، ضمن گرامیداشت دهه فجر و سالروز نیروی هوایی گفت: کشور امروز با چالش‌های کوچکی مواجه شده که این چالش ها ناراحتی مردم را در پی داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقدهای به حقی نسبت به مشکلات کشور به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی وجود دارد اما بیشتر نقدها به جنبه‌های مدیریتی و بروکراسی حاکم در کشور وارد است، انقلاب اسلامی عظمت‌های بزرگی را آفریده و مشکلات ناشی از ضعف‌های مدیریتی مانند گرد و غباری روی آن را فرا گرفته است.

وی تصریح کرد: قدرت امروز جمهوری اسلامی از شبه قاره هند تا ساحل مدیترانه تاثیرگذار بوده و اجازه شکل گیری به هژمونی آمریکا را نداده است و از سوی دیگر در داخل کشور توانسته ایم در حوزه های صنایع دفاعی، تکنولوژی، علم و .. تحولات عظیمی را به وجود بیاوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن انتقاد از فرار سرمایه از کشور گفت: شاهدیم که در برهه ای با وجود درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری تورم باقی مانده و رشد اقتصادی ایجاد نشده اما گاهی با درآمد ۲۰ میلیارد دلاری شرایط بهتر و قوی‌تری در حوزه زیرساخت‌های کشور به وجود آمده که این موضوع بیانگر ضعف ها و قدرت‌های مدیریتی در کشور است.

قالیباف با تاکید بر اینکه اکنون در نقطه‌ای ایستاده ایم که با وجود تمام فشارها می‌توانیم یک تحول بزرگ در کشور به وجود بیاوریم، افزود: در بخش‌هایی مانند حوزه علمی، دفاعی و تکنولوژی که مبتنی بر سنت‌های الهی و مدیریت درست حرکت کرده‌ایم، موفق بودیم و عمق استراتژیک ما ۲ هزار کیلومتر شده است اما متاسفانه در حوزه اقتصادی عمق استراتژیک ما به اندازه یک خمپاره 60 هم نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بیان مشکلات و چالش ها از سوی افراد حاضر در این نشست، افزود: ما می‌توانیم حوزه اقتصادی را هم با همان قدرت بالا ببریم. فصل مشترک تمام مشکلاتی که امشب در این نشست مطرح شد، این است که ما نمی‌توانیم تولیدات خود را ۲ هزار کیلومتر آن طرف‌تر به فروش برسانیم و ریشه اصلی تمام این مشکلات در این خلاصه می‌شود که توان تولید و قدرت سیاسی برای انجام هماهنگی‌ها و ظرفیت‌های لازم را داریم اما سوءمدیریت و بروکراسی های غلط موجود، مشکل اصلی ماست که اجازه استفاده از این ظرفیت ها را نمی دهد.

وی در ادامه همچنین با اشاره به سخنان خود که 2 هفته پیش خطاب به ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان کرده بود، اظهار کرد: وزارت امور خارجه باید از ۲۰ سال پیش رویکرد خود را در حوزه وزارت خارجه و سفارتخانه ها از نگاه سیاسی- امنیتی تغییر داده و کاملا اقتصادی- سیاسی می کرد، تا می‌توانستیم از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

قالیباف درباره انگیزه انتخاب روسیه به عنوان اولین کشور خارجی برای سفر پارلمانی خود اظهار کرد: از سال ۲۰۰۸ معتقد بودم که قرن ۲۱، قرن آسیاست، با نگاه به منابع قدرت در پنج قاره دنیا شاهدیم که این قدرت به آسیا و حوزه اوراسیا ختم می‌شود. از سوی دیگر با توجه به یک جانبه گرایی آمریکا، فرصت‌ و منافع مشترک ما با روسیه می‌تواند یک همپوشانی خوبی را به وجود بیاورد مانند موضوع سوریه که در حوزه سیاست جهانی آن به خوبی اقدام شد البته در بحث اقتصادی آن کمی تاخیر داریم.

وی ضمن تاکید بر اینکه روابط ما با روسیه باید راهبردی، مستمر و مداوم باشد، گفت: علت سفر من به این کشور اطمینان بخشی به روسیه بود تا بداند بروز هر اتفاقی در غرب هیچ تاثیری بر روابط ما با آنها نمی‌گذارد و ما اکنون به دنبال زیرساخت‌های جدیدی برای استفاده از ظرفیت‌ها هستیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: غرب‌گراها در کشورمان در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین سنگ‌اندازی هایی می کنند، مانند بحث برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که ظرف ۴۸ ساعت هجمه ای را علیه چین به راه انداختند که موجب تعجب این کشور شد. همچنین شاهد بودیم که از روزی که سفر من به روسیه قطعی شد، هجمه های زیادی را به وجود آوردند.

وی با بیان این که در این سفر حامل پیام رهبرانقلاب که حاوی ادامه‌دار بودن طرح‌های راهبردی میان ایران و روسیه است، برای رئیس جمهور روسیه هستم، اظهار کرد: با این وجود شاهدیم همان جریان ها، طی ۲۴ ساعت چه غوغایی علیه این سفر به راه انداختند که بیانگر یک طراحی مشخص است.

قالیباف افزود: در برهه ای حتی زمانی که می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیندازم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این سفر را به تاخیر نیندازید و تأکیدشان بر این بود که نکاتی را به صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا به روسیه ببرید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به دیپلمات ها و روسای نهادهای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اقدامات و تلاش‌های شما بسیار اثرگذار و موثر است و ما در حوزه منطقه‌ای و جهانی فرصت‌های مناسبی را داریم که باید به درستی استفاده شود.

در این نشست دیپلمات ها و روسای نهادهای جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان مشکلات و مسائل خود در حوزه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی، نظرات کارشناسی خود را هم مطرح کردند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
14
گاف بدی داده
پاسخ ها
بیدل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
او چه گافی داده عکساشو ببینید که قبل از رفتن از خوشحالی داره ذوق می کنه ....
بیدل
|
Netherlands
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
15
اگر حرف نزنی بهتره آقای قالی باف ، آبی ریخته شده که نمیشه جمعش کرد.
بیدل
|
Netherlands
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
15
پوتین با آمدن بایدن تغییر رفتار اساسی خواهد داد و این تازه اول کاره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
12
چرا فشار افکار عمومی برای شفافیت بیشتر تو ادبیات ایشان هجمه تعریف میشه ؟
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
10
پوتین برگ ایران را به موقع برای آمریکا خرج می‌کند سوریه که تقریبا تمام شده است برگی هم لازم نیست. ناوالنی روسیه را فعلا زیادی شلوغ کرده! خط لوله گاز به اروپا هم موضوع بعدی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
8
سردار دکتر خلبان رییس مجلس رییس جمهور چندماه بعد، به خورشید نگاه میکند میگوید شب است، ایران خیلی عقب افتاده شده ایشون هم به سهم خود میخواد عقبتر براند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
8
پیشنهاد میکنم جناب کاندیدا ی ریاست جمهوری در حل مسائلی راهبردی با روسیه، حقوق ایران در دریای خزر را هم حل بفرمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
10
.هیچ کس نفهمید اتش زدن کنسولگری عربستان کار کی بود شاید پوتین میداند قالیباف ازش بپرس خدا خیرت بده تو جای رییس جمهور سفر میری جای وزیر خارجه پیغام میبری
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
0
حتی چین و روسیه هم حاضر به همکاری با این ها نیستند. شده عشق یک طرفه!! پیام تاریخی!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین