آفتابنیوز : آفتاب: عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: اگر مردم نتوانند حاکمان را نقد کنند، منکر میشود چند تار مو که برای غافل شدن جامعه از منکرات بزرگتری است که هر روز در حال وقوع است.
محمد مقدم، در مراسم سوگواری شهادت امام زینالعابدین(ع) به برخی شاخصهها ومولفههای بنیادین یک نظام دینی اشاره کرد و گفت: یک نظام باید شاخصهها و ویژگیهایی داشته باشد تا بتوان آن را در فرهنگ و عرف دین باوران، نظام دینی تلقی کرد و پذیرفت.
وی که شب گذشته (یکشنبه شب) در دارالزهرا (س) سخن میگفت، «حق محوری، خدامحوری، توحید و یگانهپرستی» را به عنوان نخستین مؤلفههای یک نظام دینی خواند و ضمن اشاره به دیدگاههای علامه اقبال لاهوری درباره جوهره توحید گفت: جوهره توحید بر سه اصل «مساوات»، «مسئولیت مشترک»، «آزادی» استوار است و انسان به عنوان بخشی از نظام خلقت، خالق و مدبرش الله است و همه انسانها رابطهای یکسان در نظام خلقت و آفرینش با خداوند دارند.
مقدم در ادامه درباره این اصول گفت: مساوات درعرصه اجتماعی یعنی انسانها همه از درجه شانیت اجتماعی یکسانی برخوردارند و مسئولیت مشترک یعنی انسانها همگی در جامعه در گرو اعمالشان بررسی و ارزیابی میشوند.
وی با تاکید بر اینکه نمیتوان هیچ فردی را از عملش جدا کرد، درباره اصل آزادی نیز اظهار داشت: وقتی همه مخلوق یک خدا هستیم، هیچ انسانی نیز نمیتواند، حق آزادی را از دیگری سلب کند.
مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره اصل عدالت به عنوان دومین مولفه نظام دینی، گفت: منحطترین انواع تحریف، تحریف در واژههاست؛ همچون تحریف در واژه استعمار، آزادی و عدالت.
وی افزود: متاسفانه واژه عدالت، در حال تبدیل شدن به واژهای برای گسترش فقر و ناداری در جامعه است در حالی که این واژه بزرگترین وظیفه پیامبران و انبیای الهی بوده است.
محمد مقدم، سومین مؤلفه نظام دینی را «اخلاقمداری» خواند و گفت: اگر درجامعهای، اخلاق را از سیاست جدا کردند حتی اگر مسئولان آن نظام قصد پیاده کردن نگرش ماکیاولی را در جامعه نداشته باشند ولی عملا این نگاه و نگرش پیاده خواهد شد؛ چرا که در یک نظام دینی سیاست با اخلاق باید در یکسو باشند و آموزههای اخلاقی باید در میان حاکمان رعایت شود.
وی ادامه داد: صداقت به عنوان اصلیترین آموزه اخلاقی دین باید از سوی حاکمان نظام دینی رعایت شود و مردم از زبان حاکمان نباید دروغ بشنوند.
مقدم تاکید کرد: در یک جامعه زمانی میتوان مدعی دینی بودن نظام بود که سیاست در تقابل با اخلاق قرار نگیرد.
وی تفاوت علیبنابیطالب را با معاویه در همین نکته دانست و گفت: معاویه یک سیاستباز حرفهای بود و خود را در کش و قوسهای اخلاقی اسیر نمیکرد اما علی به اصولی پایبند بود که مانع از رفتن در هر مسیری میشد.
مقدم، داشتن حاکمانی صادق، امنیت، آزادی، عدالت و همچنین داشتن حق نقادی از حکومت را از حقوق اصلی مردم خواند و گفت: در دنیای مدرن و حکومتهای پیشرفته بزرگترین ابزار برای کنترل قدرت، نقدی است که در سایه رسانهها شکل میگیرد.
وی تاکید کرد: اسلام انسانهای گستاخ میخواهد و برای همین است که میگوید امربه معروف ونهی از منکر کنید.
مقدم تاکید کرد: اگر انسانها امنیت نداشته باشند و نتوانند نسبت به کسانی که سررشته زندگیشان را در دست دارند، نقد کنند، نهی از منکر میشود فضولی در مسایل جزئی زندگی مردم و منکر نیز میشود چند تار مو که بدون شک منکر است اما پرداختن بیش از اندازه به آن صرفا برای غافل شدن جامعه از منکرات بزرگتری است که هر روز در حال وقوع است.
وی با اشاره به سخنان گهربار امام حسین (ع) درباره هدف از قیام کربلا گفت: حسین (ع) تاکید دارد که منکر از نگاه من یعنی جدایی سیاست از اخلاق، یعنی ظلم و ستم و تعدی به حقوق مردم.
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در پایان تاکید کرد: پس بههوش باشید که پیام حسین (ع) این بود که «کل ارض کربلا و کل شهر محرم».