کد خبر: ۶۹۴۶۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

کبوترهای صلح را هم دزدیدند!

پس از انتشار خبر سرقت بخشی از تندیس «عاشورا» ساختۀ قدرت‌الله عاقلی، یکی از مجسمه‌سازان به نام اصفهان نیز از مفقود شدن بسیاری از کبوترهای مجسمه «درخت دوستی» خبر داد.
کبوترهای صلح را هم دزدیدند!
آفتاب‌‌نیوز :

مرتضی نعمت‌اللهی، خالق مجسمه «درخت دوستی» گفت: تعداد بسیاری از کبوترهای مجسمه درخت دوستی که در جوار ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان نصب ‌شده، طی دو سه ماه اخیر شکسته و یا مفقود شده‌اند. سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز با من تماس گرفته و قرار است این کبوترها دوباره ساخته و در جای خود نصب شوند.

وی ادامه داد: مجسمه «درخت دوستی» به سفارش شهرداری اصفهان و در زمان مدیریت مهندس جوادی برای هدیه به شهر سن‌پترزبورگ به‌عنوان خواهرخواندۀ اصفهان ساخته شد که به دلیل مشکلات مختلفی به سن‌پترزبورگ نرفت و در اصفهان باقی ماند.

این مجسمه‌ساز خاطرنشان کرد: البته علت دقیق ارسال نکردن آن به سن‌پترزبورگ را نمی‌دانم، ولی یک‌بار امکان ورود آن به هواپیما نبود و بعد قرار شد کار جدا و در سن‌پترزبورگ به هم وصل شود که این برای من میسر نبود. در ادامه، برخی تغییرات مدیریتی هم اتفاق افتاد و خلاصه چندین عامل دست‌به‌دست هم داد تا مجسمه در اصفهان بماند. گفتم چه اشکالی دارد؟ حداقل خودمان از آن استفاده می‌کنیم.

سازندۀ مجسمه‌های «فردوسی»، «طیران»، «شیخ بهایی» و «علی‌اکبر اصفهانی» توضیح داد: نشانه‌های موجود در مجسمۀ «درخت دوستی»، با دوستی، صلح و هم‌جواری ارتباط دارد. کبوترهای آن یادآور کبوترهای صلح‌ است و انتخاب عنوان آن‌هم به روابط خواهرخواندگی بین شهرها برمی‌گردد که از این بیت معروف حافظ وام گرفته‌ شده است: «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی بر کن که رنج بی‌شمار آرد»

نعمت اللهی، درباره سرنوشت مجسمۀ «درخت دوستی» پس از ماندن در اصفهان، گفت: بعد از اینکه امکان خروج «درخت دوستی» از کشور فراهم نشد، این اثر مدتی در انبار شهرداری اصفهان ماند و بعد در مقابل کتابخانه مرکز شهرداری اصفهان قرار گرفت که در آخر آن را برداشتند و در کنار ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان نصب کردند.

این هنرمند، در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از کبوترهای این مجسمه به سرقت رفته، اظهار کرد: دقیقاً نمی‌دانم چه تعداد از کبوترها مفقودشده، ولی می‌دانم که تعداد زیادی از کبوترهای این مجسمه نیست و سازمان زیباسازی هم صحبت‌هایی کرده تا من کبوترهایی را آماده کنم و از نو چیدمان کنند.

وی افزود: ما در مورد اینکه ممکن است دوباره هم این کبوترها مفقود شوند بحث داشتیم و عنوان شد که اثر زیر پوشش دوربین‌های دقیق است. در طرف دیگر ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان نیز تندیس «تقدیس» استاد تناولی قرار دارد که البته به این تندیس هم صدمه زدند، اما قطعۀ مفقود شده سریع پیدا شد. سرقت کبوترهای مجسمه درخت دوستی را دیر متوجه شدند و شاید به همین خاطر از کنترل خارج‌شده بود.

نعمت‌اللهی گفت: به‌هرحال قرار است برای جلوگیری از این اتفاقات، تمهیداتی بیندیشند، چون نمی‌شود این مجسمه‌ها را که به فضای شهری تعلق دارند از سطح شهر جمع کرد؛ از سوی دیگر، شهرداری هم به‌تنهایی امکان آن را ندارد که حفظ و حراست کامل از مجسمه‌ها را انجام دهد و شاید برای حفظ امنیت مجسمه‌ها، اراده و سیاست‌گذاری دیگری لازم است؛ به‌هرحال حفظ مجسمه‌ها هم بخشی از امنیت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
2
نگارنده ی عزیز
"یکی از مجسمه‌سازان به نام اصفهان " غلط است
"یکی از مجسمه سازان بنام اصفهان"
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین