کد خبر: ۶۹۴۶۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
رویترز گزارش داد

بررسی رویکردهای مختلف برای بازگشت به برجام از سوی دولت بایدن

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که دولت بایدن هنوز رویکردش را برای احیای توافق هسته‌ای و چگونگی بازگشت به آن مشخص نکرده است اما در حال بررسی ایده‌هایی است که انجام دادن اقداماتی کمتر از حد پایبندی کامل به توافق برای خریدن زمان بیشتر، شامل آن است.
بررسی رویکردهای مختلف برای بازگشت به برجام از سوی دولت بایدن
آفتاب‌‌نیوز :

 سه منبع آگاه گفتند که واشنگتن در حال بررسی طیف وسیعی از ایده‌ها درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای است که شامل گزینه برداشتن گام‌هایی کوچک‌تر از پایبندی کامل به توافق هسته‌ای از جانب دو طرف(آمریکا و ایران) برای ایجاد فرصت بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزینه مستلزم اجازه دادن واشنگتن به تهران برای بهره مندی از منافع اقتصادی به میزانی کم‌تر از آن چیزی است که در پی لغو تحریم ها پس از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ در ازای متوقف کردن یا بازگردانی تخطی هایش از توافق نصیبش شد.

این منابع آگاه تاکید کردند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هنوز درباره سیاستش تصمیم گیری نکرده است. آن چه از موضعش بیان کرده، این است که ایران پیش از آمریکا پایبندی کامل به توافق هسته ای را انجام دهد.
یکی از این افراد در این باره اظهار کرد: ایده هایی که در حال بررسی اند، شامل بازگشتی مستقیم به توافق هسته ای است.

منبع دیگر گفت که اگر دولت بایدن به این نتیجه برسد که زمان زیادی برای مذاکره درباره بازگشت کامل به توافق هسته ای، طول خواهد کشید، می تواند رویکردی متعادل تر در پیش بگیرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز که می خواست نامش فاش نشود، گفت که دولت بایدن هنوز در این زمینه در حال رایزنی به کنگره آمریکا و متحدان و شرکای این کشور است.

او بیان کرد: ما در حال بررسی طیفی از ایده های سازگار با سیاست اعلام شده مان مبنی بر تمایل برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای در صورت پایبندی ایران، هستیم.

هنوز مشخص نیست که دولت بایدن چه وقت این رویکرد را اتخاذ خواهد کرد و مشخص نیست که آیا زودهنگام خواهد بود یا نه. یک ضرب الاجل ۲۱ فوریه(سوم اسفند) وقتی که قانون ایران تهران را ملزم می کند به اختیارات قانونی اعطا شده به دیده بان هسته‌ای سازمان ملل به موجب توافق هسته ای پایان بدهد و بازرسی ها را فقط محدود به اعلام تاسیاست هسته ای کند.

سه دیپلمات اروپایی گفتند که حتی روزنه برای راهکاری موقتی هم ممکن است به سرعت پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه بسته شود.

یکی از این دیپلمات ها گفت: موقعیتی بحرانی است. اگر اکنون نتوانیم از باز بودن این روزنه استفاده کنیم، فکر کردن به این که خواهیم توانست مذاکراتی اساسی پیش از پاییز انجام دهیم، سخت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
1
1
ما توافق را اجرا کنیم که بعد امریکا بصورت قطره ای در طی چند سال به برجام برگردد که آن هم مشخص نیست آنها چقدر به تعهداتشان برمی گردند.ایران باید با قدرت وسرعت غنی سازی اورانیوم وتولید آب سنگین را ادامه دهد و وارد غنی سازی 80 درصدی شود تا آنها متوجه خطر شوندکه زمانی برایشان باقی نمانده وسربعتر اقدام کنند.ایران باید در ظاهر علاقه مندی خود به ادامه برجام را کاهش دهد که آنها فکر نکنند ما کشته ومرده برجام هستیم وحاضریم به هربهایی برجام را بپذیریم .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین