کد خبر: ۶۹۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۳

واردات بی‌رویه و رکود صنایع الکتریکی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: واردات گسترده محصولات الکتریکی غیر استاندارد وضعیت نگران کننده‌ای را به وجود آورده است، به طوریکه تسخیر بازارهای کشور توسط این محصولات بی‌کیفیت علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد كشور و هدر رفتن انرژی به طور مستقیم جان و مال مردم را نیز تهدید می‌كند.

مجید دانشور عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق و یكی از تولیدكنندگان داخلی این محصولات با بیان در این خصوص می‌گوید: وضعیت فعلی بازار این محصولات در كشور حاكی از آن است كه شرایط دشواری برای تولید‌كنندگان داخلی فراهم شده و محصولات این صنایع در حاشیه بازار قرار گرفته است، زیرا ورود محصولات بی‌كیفیت با قیمت اندك و سودآوری بالا با اقبال عرضه‌كنندگان و سود جویان مواجه شده و به این ترتیب سلیقه اقشار مختلف جامعه تغییر یافته است.

او می‌افزاید: از طرفی این وضعیت مشكلات حاد دیگری را به وجود آورده است، به طوری كه بسیاری از افراد سودجو با جعل نشان كالاهای معتبر موجود در بازار اقدام به عرضه این كالاها می‌كنند. هرچند مسوولان وزارت بازرگانی در سال های اخیر طرح‌های وسیعی را برای مقابله با این افراد پیاده كرده و با شناسایی ابعاد مختلف بازار برخی از آنها را به مراجع قضایی معرفی كرده‌اند، اما مسوولان این وزارتخانه معتقدند كه با همكاری نهادهایی مانند موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به سهولت می‌توانند مانع ورود این كالاها به بازار شوند.

او خاطرنشان كرد: شرایط فعلی بازار كالاهای الكتریكی تهران در خیابان لاله‌زار نشان می‌دهد كه محصولاتی مانند كلیدهای مینیاتوری ( قطع جریان نشتی برق) در سطح گسترده‌ای به صورت غیر استاندارد عرضه می‌شود. این كالا به طور مستقیم با جان افراد در ارتباط است و نصب نوع استاندارد آن خطرات ناشی از اتصالات برق در ساختمان‌ها و سایر بخش‌ها را به صفر می‌رساند، اما اخیرا حجم وسیعی از این محصولات با جعل نشان‌های معتبر وارد بازار شده است. گرچه در سال‌های گذشته بخش وسیعی از این كالاهای بی‌كیفیت توسط تولید كنندگان داخلی شناسایی شده و با كمك مراجع ذی صلاح از بازار جمع آوری شده است، اما سودجویان حرفه ای در بازار به صورت شبكه‌های زیر زمینی هنوز هم فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

به گفته عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق طی سال‌های اخیر تداركات گسترده‌ای در راستای جمع‌آوری این كالاها از بازار صورت گرفته، اما در حال حاضر هنوز حجم وسیعی از آنها حتی به صورت آشكار در بازار خرید و فروش می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی پادرعد با بیان این كه دولت باید در راستای حمایت از تولید داخلی مقابله با ورود این كالاها به بازارها را از مبادی ورودی كشور آغاز كند، تاکید کرد: در صورتی كه روند فعلی واردات این محصولات بی‌كیفیت به كشور با همكاری سازمان‌های ذی‌ربط كنترل نشود، علاوه بر ركود صنایع داخلی و ورشکستگی تولیدکنندگان، میزان تلفات برق گرفتگی و آتش سوزی و همچنین هدر رفتن منابع مالی رو به افزایش خواهد رفت.

به گفته عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق، مسوولان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران نیز اعلام می كنند كه در راستای كنترل بازار تلاش های وسیعی را برای كنترل 540 قلم كالای مشمول استاندارد اجباری خواهند داشت كه كالاهای الكتریكی و ویژه كلیدهای مینیاتوری در اولویت قرار دارد؛ به طوری‌كه در این بخش فعالیت‌های این موسسه تشدید خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین