کد خبر: ۶۹۴۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳

نخستین جلسه محاکمه ترامپ در سنا آغاز شد

نخستین جلسه محاکمه دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به اتهام «تحریک برای شورش» در سنای آمریکا آغاز شد.
نخستین جلسه محاکمه ترامپ در سنا آغاز شد
آفتاب‌‌نیوز :

این اتفاق نخستین بار در تاریخ آمریکا است که یک رئیس جمهوری سابق به خاطر اتهام استیضاحی خود، محاکمه می‌شود.

چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا وعده داده است که دادرسی این محکمه، منصفانه و صادقانه انجام شود و گفته است که با میچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا در این زمینه به توافق رسیده است.

مک کانل هم روز دوشنبه گفت: خوشحالم که شومر و من توانستیم در مورد یک روند منصفانه و جدول زمانی محاکمه به توافق برسیم. از این رو، سناتورها به عنوان هیات منصفه فرصت کافی برای دریافت پرونده و استدلال‌ها را خواهند داشت.

از این رو قرار است در نشست امروز(سه شنبه) ابتدا درباره مقررات دادگاه بحث و رای‌گیری شود؛ با توجه به اینکه هرچند که سنای آمریکا دو هفته گذشته به تلاش سناتور رند پال جمهوری‌خواه برای غیرقانونی خواندن آن، رای منفی داد، غیرقانونی خواندن این محاکمه جایگاهی نخواهد داشت.

در آن رای‌گیری ۴۵ جمهوری‌خواه به تلاش پال رای مثبت دادند و ۵۵ نفر که پنج نفر آنان را جمهوری‌خواه تشکیل می‌دادند، با آن مخالفت کردند.

اگر هر دو طرف در نشست امروز توافق کنند که شاهدان را فرانخواننند، محاکمه ترامپ زمان کمتری خواهد گرفت و انتظار می‌رود تا پایان هفته آینده به پایان برسد.

بحث‌های ابتدایی محاکمه از روز چهارشنبه آغاز می‌شود. بر اساس این توافق، مدیران استیضاح مجلس و تیم ترامپ برای ارائه پرونده خود به سنا هرکدام ۱۶ ساعت در مدت دو روز فرصت خواهند داشت.

این زمان، از دادگاه کلینتون و نخستین دادگاه ترامپ کمتر است که هر دو طرف ۲۴ ساعت فرصت داشتند.

در توافقی که بین شومر و مک‌کانل انجام شده است، موضوع احضار شاهدان باز گذاشته شده تا به رای سنا برسد. دادستان‌های استیضاح که ۹ نفر منتخب مجلس نمایندگان هستند، پیش از این خواستار احضار ترامپ برای ادای شهادت بودند که توسط وکلای وی رد شد.

هنوز مشخص نیست که آیا قصدی برای فراخواندن شهود دیگر وجود دارد یا خیر، با این حال اگر دو طرف به طور کامل از وقت خود استفاده کنند، انتظار می‌رود، روز یکشنبه بحث جمع بندی آنها مطرح شود.

پس از آن انتظار می‌رود که سنا فرصت خواهد داشت تا از هر دو طرف سوال کند و همچنین مشورت‌های احتمالی را انجام دهد. در دادگاه‌های قبلی سناتورها دو روز برای جلسه پرسش و پاسخ فرصت داشتند. با توجه به مصوبه قوانین محاکمه، سناتورها برای پرسیدن سوال چهار ساعت وقت دارند.

و دو طرف پرونده یعنی دادستان ها و وکلای ترامپ، ۲ ساعت برای جمع کردن استدلال فرصت خواهند داشت و پس از آن در مورد مورد اتهامی استیضاح رای‌گیری خواهد شد.

اتهام ترامپ در این پرونده، «تحریک به شورش» در ۱۷ دی‌ماه است که پس از فراخوان برای تجمع هوادارانش، از آنها خواست به سمت کنگره حرکت کنند و صدایشان را مبنی بر تقلب انتخاباتی به گوش نمایندگان خود برسانند.

کنگره آمریکا در آن زمان، مشغول شمارش آرای گزینشگران و تایید پیروزی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بود. در جریان یورش هواداران ترامپ که مقامات فعلی آمریکا از آن به تروریسم داخلی یاد می‌کنند، پنج نفر کشته شدند.

اگرچه جمهوری‌خواهان، ترامپ را مسئول وقوع چنین حادثه‌ای می‌دانند اما با توجه به اینکه برای محکوم شدن وی در سنا به ۱۷ رای آنها نیاز است، بعید به نظر می‌رسد که این تعداد از جمهوری‌خواهان به دلایل مسایل حزبی، به متهم بودن ترامپ رای مثبت بدهند.

ترامپ تنها رئیس جمهوری تاریخ آمریکا است که در مدت چهار سال، ۲ بار در مجلس نمایندگان استیضاح شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین