کد خبر: ۶۹۴۸۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸

طرح چین برای افزایش مردانگی پسران جوان

بنابر این طرح، مدارس باید دوره‌های تربیت بدنی خود را به طور کامل اصلاح کنند و روند استخدام معلمان را نیز بهبود بخشند.
طرح چین برای افزایش مردانگی پسران جوان
آفتاب‌‌نیوز :

اعلامیه وزارت آموزش و پرورش چین در رابطه با این که مردان جوان این کشور رفتارهای بیش از حد "زنانه" پیدا کرده‌اند،‌ سر‌و‌صدای زیادی به پا کرد. بسیاری از کاربران فضای مجازی به این پیام انتقاد کردند و آن را جنسیت‌زده خواندند. عده‌ای هم بخشی از تقصیر را بر گردن چهره‌های سرشناس مرد چینی انداخته‌اند.

دولت چین از مدتی پیش نسبت به این که پرطرفدارترین الگوهای مرد کشور دیگر مثل قهرمانان نظامی، شخصیت‌های قدرتمند با اندام ورزشکارانه نیستند، ابراز نگرانی کرده است. حتی شی‌ جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین و از هواداران مشهور فوتبال از مدت‌ها پیش به دنبال پرورش ستاره‌های ورزشی بهتر بوده است.

اما عنوان طرحی که وزارت آموزش و پرورش چین اخیرا منتشر کرده هیچ شک‌ و شبهه‌ای در رابطه با هدف نهایی آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

بنابر این طرح، مدارس باید دوره‌های تربیت بدنی خود را به طور کامل اصلاح کنند و روند استخدام معلمان را نیز بهبود بخشند.

این طرح به مدارس توصیه کرده ورزشکاران بازنشسته و افراد با پس‌زمینه ورزشی را استخدام کنند و به منظور "پرورش مردانگی در دانش آموزان" روی "رشد و توسعه جدی" برخی ورزش‌های به خصوص از جمله فوتبال تمرکز داشته باشند.

این یک اعمال فشار جدی است آن‌ هم در کشوری که رسانه‌هایش باید ستاره‌ها را افرادی بی‌عیب‌ونقص و مسئولیت‌پذیر در قبال جامعه نشان دهند.

اما برخی نشانه‌ها خیلی پیش‌تر از وقوع چنین اتفاقی خبر می‌دادند. ماه مه گذشته، سی زفو، نماینده نهاد عالی‌رتبه مشورتی در چین گفت بسیاری از مردان جوان چینی " ضعیف و ترسو شده‌اند و برای خود ارزش قایل نیستند. "

او ادعا کرد چنین گرایش‌هایی در میان مردان جوان چینی رواج یافته، مساله‌‌ای که اگر "به شکلی کارآمد مدیریت نشود، به طور حتم بقا و توسعه ملت چین را به خطر خواهد انداخت. "

سی زفو همچنین محیط خانه‌ را تا حدی در بروز این اتفاق موثر دانست به این دلیل که در چین بیشتر پسران به دست مادرها و مادربزرگ‌هایشان تربیت می‌شوند. او علاوه بر این به این نکته هم اشاره کرد که افزایش روز افزون محبوبیت برخی از سلبریتی‌های مرد به این معناست که بسیاری از کودکان "دیگر نمی‌خواهند قهرمان نظامی باشند. "

او در نهایت گفت برای تضمین برخورداری جوانان کشور از آموزشی متعادل، مدارس باید نقشی اساسی‌تر بازی کنند.

طرح سازمان آموزش و پرورش به طور عمده با واکنش‌های منفی از سوی مردم چین روبرو شد. صدها هزار نفر از شهروندان این کشور خشم خود را در رسانه‌های اجتماعی بیان کردند و بسیاری هم پیام دولت را جنسیت‌زده دانستند.

"زنانه‌ شدن حالا دیگر به عبارتی تحقیرکننده تبدیل شده؟" این جمله‌ایست که یکی از کاربران شبکه اجتماعی ویبو به اشتراک گذاشت و بیش از ۲۰۰ هزار نفر آن را "لایک" کردند. یک کاربر دیگر هم نوشت:‌ " پسرها هم انسان هستند … احساساتی و خجالتی بودن و داشتن رفتار ملایم از جمله ویژگی‌های انسان‌ هستند."

یکی از کاربران این سوال را مطرح کرد: " مردان از چه می‌ترسند؟ این که مثل زن‌ها باشند؟"

در یک پست دیگر هم آمده بود: "در کشور تعداد مردان ۷۰ میلیون نفر بیشتر از زنان است. نسبت جنسی در هیچ کشور دیگر دنیا تا این حد نا‌متناسب نیست. این همه مردانگی کافی نیست؟" یک نفر دیگر هم گفت:‌ " هیچ یک از این طرح‌ها را زنان ارائه نداده‌اند."

به احتمال زیاد هم حق با آن‌هاست. پیش از این هم در رابطه با این که رهبران عالی‌رتبه چین اکثرا مرد هستند، مطالبی منتشر شده بود.

اما طرح وزارت آموزش و پرورش از سوی برخی رسانه‌ها با استقبال روبرو شد. روزنامه گلوبال تایمز نوشت: " این طرح حامیانی هم داشته است."

برخی از کاربران شبکه اجتماعی سینا ویبو روی سلبریتی‌های مرد کشور و به ویژه آن‌هایی که با نام (little fresh meats) شناخته می‌شوند انگشت گذاشته و آن‌ها را مقصر دانسته‌اند. این اصطلاحی رایج برای اشاره به سلبریتی‌های جوان چینی است که تصویری بی عیب و نقص، آراسته و دارای ظرافت از خود به نمایش می‌گذارند.

گروه موسیقی تی‌اف بویز و لو هان،‌ خواننده چینی در این دسته قرار می‌گیرند، همین‌طور بسیاری از ستاره‌های موسیقی پاپ کره‌ای.

با این که شخصیت‌های معروفی نظیر یائو مینگ، ستاره بسکتبال چین توانسته‌اند در خارج از کشور به شهرت دست یابند، اما اینطور که پیداست طرح وزارت آموزش و پرورش به طور ویژه روی فوتبال تاکید دارد.

جای تعجب هم ندارد. رییس‌جمهوری کشور قبلا هم از امیدهایش برای تبدیل شدن چین به یکی از ابرقدرت‌های فوتبال دنیا تا سال ۲۰۵۰ صحبت کرده بود.

اما تلاش‌های مکرر برای ارتقاء سطح فوتبال کشور با شکست مواجه شده و حتی به عنوان امری غیرممکن مورد تمسخر هم قرار گرفته است. استعفای دو سال پیش مارچلو لیپی از مربیگری تیم ملی فوتبال چین هم پاسخی به همین مساله بود. این مربی ایتالیایی سال ۲۰۰۶ تیم ملی کشورش را به قهرمانی جام جهانی رساند.

در همین حال، دولت طی ماه‌های اخیر در تلاش بوده الگوهایی جدید را به جوانان چین معرفی و برایشان تبلیغ کند.

اما همه‌گیری کووید-۱۹ فرصتی عالی برای اثبات نقش تاثیرگذار زنان به عنوان کارکنان خط مقدم بود.

دستاوردهای فضایی چین در سال گذشته هم یک فرصت درخشان دیگر بود تا شخصیت‌های نظیر ژو چنگیو شناخته شوند. این زن ۲۴ ساله به عنوان جوان‌ترین فرمانده در مرکز فضایی ونچانگ ، به یکی از ستارگان شبکه‌های اجتماعی چین تبدیل شد.

اما همانطور که سی زفو سال گذشته گفت، علاقه جوانان چینی به تبدیل شدن به سربازان، ماموران پلیس یا آتش‌نشانان قدرتمند و شجاع کاهش یافته است.

سلبریتی‌های مرد جوان احتمالا با سخت‌گیری‌های بیشتری روبرو می‌شوند و دور شدن از ویژگی‌های یک الگوی بی‌عیب و نقص برایشان گران‌تر تمام خواهد شد.

در سال‌های اخیر رسانه‌ها به سختی اجازه یافته‌اند تصویر ستاره‌های مرد جوانی که خالکوبی دارند و گوشواره به گوش می‌کنند را به نمایش در‌آورند. در ۲۰۱۹ وقتی تصاویر یکی از ستاره‌های پاپ سرشناس کشور در حال کشیدن سیگار پخش شد، در فضای مجازی موجی از انتقادات علیه او شکل گرفت.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
1
اینا یه چرخی تو اینستاگرام زدن و پسران غیور (!) ایرانی را دیده اند که چه حال و روزی دارند و به فکر چاره افتادن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
1
فقیرشون کن مثل بچه های ما مجبورند در سنین خردسالی مثل مرد کار کنند تا شکم خانواده را سیر کنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین