کد خبر: ۶۹۴۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷

کرونا در اروپا و دورنمای تاریک خروج از قرنطینه در سال ۲۰۲۱

با آمار بالای شیوع کرونا، شناسایی گونه‌های جهش یافته و روند کند واکسیناسیون در اروپا، دورنمای کاهش محدودیت‌های قرنطینه و بازگشت به شرایط عادی در سال ۲۰۲۱ میلادی کمرنگ شده است.
کرونا در اروپا و دورنمای تاریک خروج از قرنطینه در سال ۲۰۲۱
آفتاب‌‌نیوز :

شمار مبتلایان به کرونا در قاره پیر بصورت تصاعدی در حال افزایش است. در همین حال تاخیر شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی سازنده واکسن کرونا روند واکسیناسیون در اروپا را بشدت کند کرده است. کارشناسان معتقدند که گسترش این ویروس بستر مناسبی را برای ظهور گونه‌های جهش یافته فراهم می‌کند که با واکسن‌های کشف شده قابل پیشگیری نیست. کشف گونه‌های جدیدی از این ویروس در انگلیس و آفریقای جنوبی که نسبت که به گونه اصلی مسری و مرگبارتر است و واکسن‌های کشف شده برای پیشگیری از آن افاقه نمی‌کند باعث نگرانی دانشمندان شده است.

اروپا اینک به کانون شیوع کرونا در سراسر جهان تبدیل شده و با روندی که پیش می‌رود بعید است تا پائیز آینده به سطحی از ایمنی برسد که بتواند شدت محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهد. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که در سال ۲۰۲۱ دورنمای چندان روشنی در انتظار صدها میلیون اروپایی دیده نمی‌شود.

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اروپا، روزانه بین ۳ تا ۴ هزار نفر در این قاره بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند. دولت‌های اروپایی محدودیت‌های کرونایی را تشدید کرده و این مساله خسارت‌های هنگفتی را به اقتصاد کشورها وارد کرده است.

با کشف گونه‌های جدید کرونا، دولت‌ها چندان تمایلی به سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون نشان نمی‌دهند. دیروز دانشمندان آفریقای جنوبی به این نتیجه رسیدند که واکسن مشترک دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلیس و شرکت سوئدی آسترازنیکا تنها ۱۰ درصد روی گونه شناسایی شده در این منطقه اثر بخش است. در همین حال دانشمندان در نیویورک به این نتیجه رسیده‌اند که واکسن فایزر بیونتک آمریکا ضریب بیشتری از ایمنی را نسبت به آسترازنیکا در بدن انسان ایجاد می‌کند؛ اما میزان آن برای پیشگیری کافی نیست.

در انگلیس، دانشمندان دانشگاه کمبریج سرگرم تحقیق روی محصول جدیدی از واکسن هستند که دربرابر «تمام گونه‌های» جدید کرونا مقاوم باشد. اما اینکه تحقیقات آن‌ها کی به نتیجه برسد و آیا محصول نهایی بتواند مجوزهای رسمی استفاده در اروپا را دریافت کند هنوز مشخص نیست.

رودلف آنشوبر وزیر بهداشت اتریش یکشنبه گذشته با ایراد سخنانی، محدودیت‌هایی کرونایی در این کشور را تشدید کرد و ۱۰ هفته پیش رو را بسیار دشوار و سخت‌ترین مرحله همه‌گیری کرونا توصیف کرد. آلمان هم دیروز محدودیت‌هایی را که از سه ماه پیش به اجرا گذاشته شده بود تشدید و بر اجرای فرمان از خانه خارج نشوید تاکید کرد.

در اسلواکی افراد شاغل تنها زمانی می‌توانند به محل کار سفر کنند که نتیجه آزمایش کرونا آن‌ها منفی باشد. فرانسه مقررات منع عبور و مرور را از ساعت ۶ بعد از ظهر به اجرا گذاشته و جریمه‌های سنگینی را برای افراد متخلف در نظر گرفته است. در ایتالیا هم افراد قادر به ترک محدوده مسکونی خود تا یک ماه آینده نیستند.

اما در انگلیس که دست کم یک گونه بشدت مسری و مهلک ویروس کرونا شناسایی شده وضعیت کمی سخت‌تر است. دولت از ۱۶ دی‌ماه گذشته مقررات قرنطینه سراسری را اعمال کرده و تقریبا هر دو هفته تدابیر جدیدی به سیاهه محدودیت‌ها اضافه می‌شود. دولت اخیرا برای مسافران ورودی از کشورهای پرخطر محکومیت ۱۰ ساله زندان و جریمه ۱۰ هزار پوندی در نظر گرفته است.

در زمان حاضر ۳۳ کشور از آفریقا و آمریکای لاتین به عنوان مناطق پر خطر در «فهرست سیاه» لندن قرار دارند. در اتحادیه اروپا نیز پرتغال به عنوان کشور پر خطر شناسایی شده است. «مت هانکوک» وزیر بهداشت انگلیس هشدار داده افرادی که محدودیت‌ها را رعایت نکنند، همه را در معرض خطر قرار می‌دهند.

این درحالیست که صنعت هواپیمایی جهان در یک سال گذشته به دلیل سقوط شمار مسافران خسارت هنگفتی را متحمل شده و وضعیتی که در آن قرار دارد، وخیم‌تر از بدترین حالتی است که پیش‌بینی می‌شد. گزارش سازمان جهانی گردشگری حاکیست که بر اثر محدودیت‌های کرونایی، یک میلیارد مسافر در سال گذشته کمتر جابه‌جا شده و این مساله ۱.۳ تریلیون دلار خسارت زده که ۱۱ برابر میزانی است که در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ تجربه شد. همچنین ۱۲۰ میلیون فرصت شغلی بر اثر بحران مالی در صنعت گردشگری جهان از بین رفته است.

از سویی تحقیقات نشان می‌دهد که تداوم محدودیت‌های کرونایی باعث رواج مشکلات روانی در جوامع اروپایی شده است. بر اساس تحقیقات گردآوری شده توسط مجمع جهانی اقتصاد از ۲۶ کشور اروپایی، ۳۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال دچار بیماری‌های افسردگی، اضطراب، و اختلال در خواب شده‌اند. بیشترین آمار متعلق به افرادی بوده که دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند. در این تحقیقات که ۵۰ هزار و ۶۰۹ نفر شرکت کردند، ۲۹ درصد احساس تنهایی کرده و از این میزان ۴۰ درصد گفته‌اند که از ابتدای همه‌گیری کرونا این حس را بیشتر تجربه کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که ارتباط بین همه‌گیری کرونا و افزایش مشکلات روانی، چالش اصلی دوران پساکرونا به شمار می‌رود. تا آن زمان، خروج از بحران کرونا و بازگشت به شرایط عادی اصلی‌ترین چالشی است که دولت‌های اروپایی هنوز برای حل آن فرمولی پیدا نکرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین