کد خبر: ۶۹۵۳۱۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
ویروس جهش یافته سرکش‌تر از ویروس قبلی است

هشدار وزیر بهداشت: ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی که هیچ مسافرتی نداشت و اتفاقی که در آبیک افتاد و بیمارستان هشتگرد، اثبات کرد که ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده و باید فکر کنیم زیر پوست هر شهر، روستا و خانواده‌ای می‌توان این ویروس را پیدا کرد.
هشدار وزیر بهداشت: ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده است
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی روز شنبه در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: وجود ویروس جهش یافته کرونا، زنگ خطر جدی برای مدیریت کرونا است. سخت‌ترین آخر هفته‌ای که در طول این ۱۳ ماه بر من گذشت، همین دو روز گذشته بود. در این مدت مشاهده کردم که فراز و نشیب‌ها چطور ما را گرفتار می‌کند. این ویروس جهش یافته کرونا یکی از ویروس‌هایی است که با اقتدارترین نظام‌های بهداشتی و درمانی در اروپا را به زانو در آورد. روزهای سختی برای ما آغاز می‌شود و بنابراین باید خودمان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس جهش یافته کرونا آماده کنیم.

وی ادامه داد: روش مبارزه با ویروس کرونا جهش یافته با ویروس کرونا قبلی هیچ فرقی ندارد و فقط تشدید مراقبت‌ها و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دارد. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شادگان تقریبا به صفر رسیده است و به همین میزان آسیب دیدیم. هرجا رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف شد، نقطه آسیب پذیری ما نیز افزایش پیدا کرد.

سخت‌ترین روزهای مدیریت کرونا شروع شده است

وزیر بهداشت اظهار کرد: در روزهایی که دنیا مرگ‌های بسیار سنگینی به خاطر کرونا را تحمل کرد، ما توانستیم به مرگ‌های روزانه ۶۰ نفر به علت کرونا برسیم. سخت‌ترین روزهای مدیریتی ما در زمینه کووید ۱۹ شروع شده است. در تاریخ ۱۰ دی ماه نامه‌ای نوشتم و گفتم که پیش بینی من، ورود به خیز سهمگین بیماری است که همه را گرفتار می‌کند، اگر برخی اصول بهداشتی رعایت نشود و اگر ما را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها بگذارند.

وی افزود: همچنین در مورد ورود ویروس جهش یافته کرونا پیش بینی کرده بودیم. با وجود این‌که انگلیسی‌ها به دروغ در ابتدا گفتند سرایت این ویروس ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته، من به صراحت به همکارانم گفتم هم قدرت سرایت چند برابر است و هم قدرت بیماری زایی و مرگ و میر این ویروس به مراتب بیشتر از چیزی است که اعلام می‌شود. تمام تلاش ما در مکاتباتی که داشتیم این بود که بیشتر مراقب مرزهای زمینی و دریایی و هوایی باشیم. حتی اعلام کردیم موارد غیرقانونی که برای قشم یا محل‌های دیگر جنس می‌آورند را هم تست انجام شود.

ویروس جهش یافته سرکش‌تر از ویروس قبلی است

نمکی گفت: ویروس جهش یافته کرونا بسیار سرکش است و قدرت سرایت و بیماری زایی بالا و مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس قبلی دارد. الان باید فکر کنیم که این ویروس جهش یافته همه جا چرخیده است. گفته بودم که ویروس کرونا پاسپورت نمی‌خواهد. همان طور که ویروس ووهان همه جا را تسخیر کرده، ویروس جهش یافته انگلیسی نیز می‌تواند این کار را انجام بدهد و در دورترین نقطه این سرزمین هم خود را نشان بدهد.

وی ادامه داد: اولین گام، انجام تست‌های بیشتر است. در کنار تست‌های تشخیص سریع، باید تست‌های PCR هم انجام شود. اگر بیمار علامت داری دیدیم که هر دو تست او منفی بود هم نباید رها شود. حتما دوباره باید این بیمار تست شود. حتما باید نمونه‌های این بیمار برای تست‌های NGS به سه مرکز دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری ارسال شود. جهش مختص ویروس انگلیسی یا آفریقای جنوبی نیست. با تنوع ژنتیکی که داریم حتما ممکن است به جهش‌های جدید در داخل مرزها برسیم یا از کشورهای همسایه، جهش‌های ویروس پا به مرزهای ما بگذارند. مرزها حتما باید به شدت مراقبت شوند. مطب‌های خصوصی هم به عنوان اولین جایگاهی که بیماران مراجعه می‌کنند، باید اطلاعات ثبت شود.

قرنطینه‌ها جدی گرفته شود

وزیر بهداشت اظهار کرد: قرنطینه‌ها باید جدی گرفته شود. اگر یک مورد مثبت ویروس جهش یافته کرونا پیدا کردیم، حتما باید به اجبار وارد قرنطینه شود. باید قدم‌ها را تندتر برداریم. متاسفانه آهنگ گرفتاری این ویروس ممکن است خیلی تندتر از گام‌هایی باشد که ما بر می‌داریم. امیدواریم با گام‌های تند و رصد مستمر بر این مشکل جدید نیز پیروز شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
2
آقای وزیر وقتی در دانشگاه ازاد برای دریافت شهریه ساعتها در اتاق شهریه بدون پنجره دهها دانشجو معطل میشود چه قرنطینه ای ؟ باور ندارید یه سر به دانشگاه ازاد ارومیه بزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
6
دارو کو؟ واکسن کجاست؟ چرا همش به قول خودتون فرافکنی میکنید؟ قرص های فاویپیراویر ژاپنی چی شد؟ واکسنهای فایزر که از امریکا فرستاده شد برای چه کسانی مصرف شد؟ همش مردم دارند میمیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
2
90 درصد انتقال ویروس از طریق بازار و وسایل نقلیه عمومی است لطفا بجای حصار کردن مردم بازارها را تعطیل کنید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
1
8
جناب وزیر درست مثل پارسال بعد از ۲۲ بهمن اطلاع رسانی کردید !!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
2
برید به کشورهای جنوب شرق و عربی نگاه کنید و از این حجم .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
5
آقای وزیر چرا نگرانید. مگر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام فرمایش نفرمودند که واکسن برکت در مقابل ویروس جهش یافته کرونا موثرترین است. ملت را به ستاد مذگور بسپارید و آسوده بخوابید. فقط بپایید زمانی که بیدار میشوید گندش در نیامده باشد. فعلا که مردم را به واکسن روسی و هندی و چینی و واکسن‌های برکت و رازی و چندین واکسن مشعشع دیگر وعده می‌دهید. آن شاءالله اگر بزک ها نمیرند بهار خواهد رسید و صد البته روسیاهی به ذغالها وذغالدلها «سیاه دلها» خواهد ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
2
لطفن به محل شهریه دانشگاه ازاد کارشناس بفرستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
5
فقط می دانم گرفتار تر و بی پناه تر از مردم ایران در کل جهان وجود ندارد
اگر دلسوز نبودید چه می شد
با این روال برای واکسیناسیون حد اقل دوسالی طول خواهد کشید
محمد
|
Mauritius
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
4
مهمترین اقدام وزارت بهداشت در مواجهه با کرونا = مردم در خانه بمانید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین