کد خبر: ۶۹۵۴۸۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد؛

خودداری چین از ارائه اطلاعات مهم کرونا به سازمان بهداشت جهانی

پروفسور دومینیک دوایر گفت که چین فقط خلاصله از داده‌های مورد درخواست را ارائه کرده است. پروفسور دوایر به رویترز گفت محققان این سازمان خواستار داده‌های خام ۱۷۴ مورد شناسایی شده از ابتلا به کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان بودند.
خودداری چین از ارائه اطلاعات مهم کرونا به سازمان بهداشت جهانی
آفتاب‌‌نیوز :

یک از اعضای تیم سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) که درباره سرمنشاء کووید ۱۹ تحقیق می‌کند می‌گوید که چین از ارائه داده‌های کلیدی به این تیم خودداری کرده است.

دومینیک دوایر به رویترز، وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز گفت که تیم کارشناسان سازمان بهداشت جهانی خواستار دریافت داده‌های خام بیمارانی بود که ابتدا در این همه گیری مبتلا شدند، اما فقط خلاصه‌ای از آن را دریافت کرد.

چین به این ادعا پاسخ نداده، اما قبلا پافشاری کرده است که در همکاری با "دبلیو اچ او" شفاف عمل کرده است.

آمریکا چین را ترغیب کرده است داده‌های موجود از روز‌های نخست شیوع ویروس کرونا را در دسترس قرار دهد، چون می‌گوید "نگرانی‌های عمیقی" درباره گزارش سازمان بهداشت جهانی دارد.

تیم این سازمان هفته پیش گفت "خیلی بعید" است که ویروس کرونا از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان در چین نشت کرده باشد و این نظریه جنجالی که از سال پیش مطرح بود را رد کرد.

ووهان اولین جایی بود که ویروس جدید کرونا در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ در آن شناسایی شد. از آن زمان بیش از ۱۰۶ میلیون مورد ابتلا در جهان ثبت شده و ۲.۳ میلیون نفر هم در اثر آن جان باخته اند.

تیم دبلیو اچ او به دنبال چه اطلاعاتی است؟

پروفسور دوایر به رویترز گفت محققان این سازمان خواستار داده‌های خام ۱۷۴ مورد شناسایی شده از ابتلا به کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان بودند.

فقط نیمی از مبتلایان اولیه با بازار ماهی فروشی که ویروس ابتدا در آنجا شناسایی شد در تماس بودند.

پروفسور دوایر گفت: "برای همین اصرار داشتیم که این اطلاعات را دریافت کنیم. من نمی‌توانم نظر بدهم که چرا این‌ها تحویل داده نمی‌شود. اینکه دلیل سیاسی دارد یا مربوط به زمان است یا دشوار است... اینکه آیا دلایل دیگری برای موجود نبود این اطلاعات وجود دارد یا نه من نمی‌دانم. فقط می‌شود حدس زد. "

تیا کُلسِن فیشر، ایمنی شناس دانمارکی که بخشی از تیم دبلیو اچ او بود، به نیویورک تایمز گفت که به موضوع به نظر او جنبه‌های "شدیدا ژئوپولیتیکی" دارد.

"همه می‌دانند که چقدر فشار روی چین هست تا در برابر تحقیقات شفاف عمل کند و ممکن است چقدر تقصیر‌ها به گردن این کشور بیافتد. "

پروفسور دوایر گفت که محدودیت در ارائه داده‌های از سوی چین در گزارش نهایی سازمان بهداشت جهانی ذکر خواهد شد، گزارشی که احتمالا هفته آینده منتشر می‌شود.

این تیم اوایل ژانویه وارد چین شد و چهار هفته را در این کشور گذراند که دو هفته اول آن در قرنطینه بود. چین بعد از چند ماه مذاکره بالاخره اجازه ورود آن‌ها را می‌داد.

پکن پافشاری کرده است که عملکردش در قبال محققان این سازمان شفاف بوده است. با این حال مقام‌های چینی به دقت اعضای هیات را در این سفر زیر نظر داشتند.

آمریکا چین را متهم کرده است که ابعاد واقعی شیوع اولیه بیماری را پنهان کرده و از شروط تعیین شده برای سفر هیات بررسی سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرد. تیم دبلیو اچ او برای تردد و مصاحبه با شاهدان آزادی کامل نداشت.

محققان به نیویورک تایمز گفتند که اختلاف ها، از جمله بر سر رکورد بیماران، چنان شدید بود که گاه به داد و فریاد می‌کشید.

گزارش مقدماتی این سازمان در ماه پیش از واکنش اولیه چین انتقاد می‌کرد و می‌گفت که "چین می‌توانست تدابیر بهداشت عمومی را با قاطعیت بیشتری اعمال کند. "

تیم دبلیو اچ او همچنین خواستار بررسی بیشتر احتمال انتقاد از طریق "زنجیره یخی" شده است که اشاره‌ای به احتمال انتقال ویروس از طریق مواد غذایی منجمد است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
5
باید شفافسازی بشه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
8
من به پشتوانه ی سازمان بهداشت جهانی تو دهن چین میزنم!
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
2
5
اگر این ویروس از طریق حیواناتی از قبیل خفاش،مورچه خوار،مار و...به انسان منتقل شده است چرا در طی سالیان دراز که مردم چین از این نوع غذاهای رایج درچین استفاده می کرده اند شیوع پیدا نکرده وبصورت اپیدمی وپاندمی درنیامده است؟اگر این ویروس در ووهان عامل شروع بیماری بوده واز حیوانات فوق به انسان منتقل شده اکنون نیز باید درحیوانات یا غذاهای دریایی در ووهان وجود داشته باشد که البته باید ازآلودگی معکوس و ثانوی تمیز وافتراق داده شود.دانشمندان با بررسی گونه های این ویروس در حیوانات فوق در ووهان وبررسی توالی ژنتیکی آنها ومقایسه با توالی ژنتیکی ویروس بیماریزا براحتی تغییرات ژنتیکی را که ناشی از جهش بوده ویا دستکاری آزمایشگاهی بوده تشخیص می دهند.چین بدلیل داشتن آزمایشگاههای بزرگ تحقیقات میکروبیولوژی و ویروس شناسی ارتش چین که بر روی سلاحهای میکروبی مطالعه می کننددر ووهان همچنان متهم انتشار ویروس است که یاویروس بصورت اتفاقی از آزمایشگاه به بیرون نشت کرده باشد ویا عمدا جهت بررسی اثرات انسانی ویروس، کنترل شده در بین مردم منتشر شده باشد وبعد بدلیل قدرت سرایت بسیاربالا از کنترل خارج شده باشد وبصورت اپیدمی وپاندمی درآمده باشد.مرگ لی ون لیانگ اولین پزشک گزارش دهنده بیماری و ویروس کرونا درچین که گفته شد براثر بیماری ویروس کرونا فوت کرده و قتل بینگ لیو دانشمند چینی که در دانشگاه پیتسبورگ امریکابر روی منشاء ویروس کار می کرد وکشته شدن قاتل او برای رد گم کنی خود از دلایل مشکوک بودن منشاء انتشار ویروس کرونا است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
10
چین باید به کل کشورها غرامت بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
9
از چین و روسیه بد نگید.از کمونیست بد نگید. ویروس چینی . سایتتون رو میبندن ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
3
چین باید واکسن رایگان بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
کسی که کرونا را به جان ملتهای جهان انداخت میشه به واکسنش اعتماد کرد
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
0
3
سلام به نظر من چین بایدتحت یک محاکمه جهانی قرارگیرد زیرا می توانست مردم کشورش راقرنطینه کند.وبا رعایت قوانین بهداشتی مانع از ورود این ویروس درکل دنیا شود. عامل اصلی مرگ چندملیون نفردردنیا کشورچین هست پس باید محاکمه شود
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
0
2
اگر همکاری نکنه یعنی کار خود نامردشونه
وباید تمام دنیا برعلیه حاکمان خدا نشناس
وکمونیست وجنایتکار اقدام عملی کنند
جهت
محاکمه واعدام !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
1
1
حقیر حدود 10 ماه قبل مقاله ای چاپ کردم و عقیده دارم چین هم از ان استفاده کرد و منشائ بیماری را شناسائی کرد و با اعمال مسائل بهداشتی مسئله را کنترل کرد و با استفاده از ماده موجود بصورت دارو کنترل بیماری را انجام میدهد و متاسفانه اطلاعات و یافته ها را ارائه نمی کند. اگر وزیر محترم اقای دکتر نمکی پذیرا باشند حاضرم کلیه اطلاعات را مستند در اختیار ایشان قرار دهم / بشرطی که برخورد ساده با ان نکنند و بنظر میرسد با اقدامی بسیار ساده میتوان به مقابله با این ویروس در سطح سلولی پرداخت. مدلی که تا کنون روی ان کار نشده است . و با راهبردهای موجود مثل استفاده از ماسک و الکل و واکسن های دارای پیامدهای نامعلوم یا بعبارتی عوامل مطرح محیطی و بیرونی متفاوت است. فقط نیاز به همکاری شخص وزیر دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
1
2
مگر میشود ازووهان به پکن نرود ولی به رشت و قم برسد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
1
2
از همون ابتدا معلوم بود که کار همین کمونیستهای از خدا بی خبره
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
2
...کمونیست همه دنیا رو فلج کردن...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین