کد خبر: ۶۹۵۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳

نوشیدن زیاد قهوه در بارداری با بروز مشکلات رفتاری در کودک ارتباط دارد

نتایج یک مطالعه نشان می دهد؛ مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری می تواند با بروز مشکلات رفتاری کودک در سال های بعدی زندگی ارتباط داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

بحث‌های فراوانی در مورد نوشیدن قهوه در دوران بارداری وجود دارد و برخی می‌گویند کافئین موجب بروز مشکلات قلبی در جنین یا مشکلاتی همچون سقط جنین و نارس بودن نوزاد می‌شود. پس از بررسی‌ها و تحقیقات فراوان مشخص شد، یک فنجان قهوه در طول روز ضرری ندارد، اما در عین حال نوشیدن زیاد قهوه هم خوب نیست.

اکنون محققان دانشگاه «روچستر» در آمریکا در این مطالعه با بررسی اسکن های مغزی ۹ هزار کودک ۹ و ۱۰ ساله متوجه شدند، کودکانی که در رحم مادر در معرض کافیین قرار می گیرند در سال های بعدی زندگی دچار مشکلات رفتاری می شوند.

سال ها به زنان بادار گفته شده است که برای کاهش خطر سقط جنین و تولد پیش از موعد فرزند خود، مصرف کافیین را محدود کنند، اما تا کنون مطالعات زیادی در زمینه اینکه مصرف قهوه در دوران بارداری چه تاثیری بر کودک در سال های بعدی زندگی می گذارد انجام نشده بود. اکنون نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد مصرف قهوه در دوران بارداری احتمال بروز مشکلات رفتاری کودک را در سال های بعدی زندگی افزایش می دهد.

مطالعه اسکن های مغزی کودکانی که مادرانشان در بارداری قهوه مصرف می کردند، تغییراتی را در مسیرهایی نشان داد که به بروز مشکلات رفتاری در سال های بعدی زندگی منجر می شود ؛ از جمله این مشکلات رفتاری می‌توان مشکلات مربوط به توجه و بیش فعالی را نام برد.

با این حال محققان گفتند، بیشتر مشکلات رفتاری که در این کودکان مشاهده شد، جزیی اما قابل توجه بود.

آنها افزودند: سایر خطراتی که به بروز مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط می شود، به سابقه خانوادگی و برخی عوامل اجتماعی و اقتصادی باز می گردد.

به گفته محققان، در حالی که مشخص شده است جنین از طریق جفت نمی تواند کافئین را تجزیه کند، این موضوع که کافیین چگونه و یا در کدام مرحله از بارداری منجر به بروز این تغییرات می شود، هنوز کاملاً مشخص نیست. محققان در این مطالعه هیچ تغییری در بهره هوشی کودکان و یا توانایی تفکر آنها پیدا نکردند.

محققان گفتند: زنان باردار می توانند مطمئن باشند که مصرف کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافیین در روز باعث سقط جنین یا زایمان زودرس نمی شود. یک فنجان معمولی قهوه حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد. بنابراین زنان هنگام بارداری می توانند مصرف قهوه خود را به روزی دو فنجان محدود کنند. با این حال زنان باردار باید توجه داشته باشند که سایر منابع کافئین - مانند نوشیدنی های انرژی زا و شکلات - باید به عنوان بخشی از کل مصرف کافیین در نظر گرفته شود.

مشروح این مطالعه به تازگی در مجله Neuropharmacology منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین