کد خبر: ۶۹۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۱
وزير امور خارجه روسيه:

قطعنامه سوم تأکیدی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روز پس از همراهی دور از انتظار مسکو و پکن با کشورهای غربی در توافق بر سر تهیه پبیش‌نویس یک قطعنامه دیگر علیه برنامه هسته‌ای ایران، سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفته‌است که پيش‌نويس قطعنامه جديد سازمان ملل خواستار تشديد تحريم‌ها نيست، اما کشورهای ديگر را در اين زمينه ملزم به افزایش کنترل‌ها می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌های رویتر و اینترفاکس، سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در يک کنفرانس خبری در مسکو اظهار داشت که نشست روز سه‌شنبه کشورهای عضو 1+5 در برلین همکاری‌های جاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ستوده و در پيش‌نويس قطعنامه جدید تشديد تحريم‌ها پيش‌بينی نشده‌است.

لاوروف در ادامه با اشاره به اینکه پیش‌نویس قطعنامه بعد به هیچ‌روی دربرگیرنده مجازا‌ت‌های مورد نظر کشورهای غربی نبوده و بیشتر بر مبنی تقویت بازرسی‌های IAEA تنظیم خواهد شد اظهار داشت: «اين پيش‌نويس کشورهايی را که با ايران مبادلات اقتصادی دارند وادار می‌کند تا اجازه انتقال مواد ممنوعه هسته‌ای به آن کشور را ندهند».

وزير امور خارجه روسيه همچنین گفت که مقررات سختگیرانه جدید «تا زمانی که به پرسش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پاسخ داده نشده و غیرنظامی‌بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به اثبات نرسد اجرا خواهد شد». 

لاوروف همچنین تاکید کرد که قطعنامه جدید بیانگر الزام ایران به اجرای دو قطعنامه قبلی شورای امینت و نیز آمادگی اعضای گروه 1+5 در آغاز گفتگوها با ایران پس از پذیرش کامل شرایط IAEA خواهد بود».

به نظر می‌رسد منظور وزیر امور خارجه روسیه از «پذیرش شرایط آژانس» توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران باشد.

لاوروف همچنین تائید کرد که فرانسه،بریتانیا و آلمان مسئولیت تنظیم‌ پیش‌نویس قطعنامه‌های جدید و رایزنی های پس از آن را بر عهده خواهند داشت.

در ادامه تحولات مربوط به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی قرار است آقای جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان امشب با خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار و گفتگو کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین