کد خبر: ۶۹۵۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹

انتقاد آلمان از ایران به جای عمل به تعهدات

در حالی که دولت آلمان به تعهداتش در برجام پایبند نبوده از تصمیم ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی انتقاد کرد.
انتقاد آلمان از ایران به جای عمل به تعهدات
آفتاب‌‌نیوز :

یک منبع در آلمان که دولت کشورش تا کنون به تعهداتش در برجام پایبند نبوده از تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی انتقاد کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در برلین گفت: «متوقف کردن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً غیرقابل قبول خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «از ایران می‌خواهیم از انجام دادن این اقدام خودداری کند. ما در خصوص این موضوع با شریکانمان از جمله ایالات متحده آمریکا در تماس نزدیک هستیم.»

منبع دیپلماتیک آلمانی در ادامه تصریح کرده لازم است ایران به سمت تنش‌زدایی حرکت کرده و به دیپلماسی فرصت بدهد.

آلمان در کنار در کنار انگلیس و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً به طرف‌های برجام هشدار داده چنانچه طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) گفت ایران نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه خود تحت برجام را تحویل مدیر کل آژانس داده است.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

غریب آبادی دوشنبه گفت: «در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران به منظور توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.»

نماینده ایران تصریح کرد از این پس همکاری‌های میان ایران و آژانس صرفاً بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه می‌یابد، تا زمانی که با لغو عملی تحریم‌ها، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی فراهم شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین