این اپلیکیشن اشتراک گذاری ویدیو که متعلق به شرکت بایت دنس چین است، محبوبیت فزاینده ای در سراسر جهان به خصوص در میان نوجوانان پیدا کرده است. اما در پی وقایع متعدد، با انتقادات رو به رشدی در خصوص سیاستهای حریم خصوصی و امنیت مواجه شده است.
گروه مصرف کننده اروپایی BEUC در شکایت خود علیه تیک تاک به مسائل مختلف از جمله شرایط استفاده از سرویس اشاره کرد و گفت: این شرایط مبهم و نامعلوم بوده و به نفع تیک تاک و به ضرر مصرف کنندگان است. شرایط کپی رایت هم غیرمنصفانه بوده و به تیک تاک اجازه می دهد به استفاده، توزیع و انتشار و تولید مجدد ویدیوهای منتشر شده توسط کاربران بپردازد. همچنین سیاست آیتم مجازی این شرکت که به کاربران اجازه می دهد سکه خریده و به سلبریتیهای تیک تاک هدیه های مجازی دهند، نامعلوم است.
در شکایت گروه BEUC آمده است: تیک تاک در حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر تبلیغات پنهان و محتوای نامناسب در پلتفرم خود کوتاهی می کند و شیوه های این شرکت برای پردازش اطلاعات شخصی کاربران گمراه کننده است.
علاوه بر شکایت BEUC، سازمانهای مصرف کننده در ۱۵ کشور به مقامات هشدار داده و خواستار اقدام آنها شده اند.
سخنگوی تیک تاک در واکنش به شکایت گروه BEUC اعلام کرد این شرکت همواره آماده شنیدن پیشنهادات برای بهبود عملکرد است و ما با گروه BEUC تماس گرفته و از دیداری برای شنیدن نگرانیهای آنها استقبال می کنیم.
بر اساس گزارش رویترز، تیک تاک اعلام کرد یک خلاصه از سیاست حریم خصوصی خود را به صورت درون برنامه ای تهیه کرده تا درک مواضع این شرکت برای کاربران نوجوان راحتتر شود.