کد خبر: ۶۹۶۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک برجام

آمریکا: نشانه‌ای از موافقت ایران دریافت نکرده‌ایم

یک مقام وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه هنوز نشانه‌ای از موافقت ایران برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام دریافت نکرده‌اند، گفت در صورت موافقت، این نشست در سطح کارشناسی با حضور نماینده ویژه در امور ایران خواهد بود.
آمریکا: نشانه‌ای از موافقت ایران دریافت نکرده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

دو مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس تلفنی این مطلب را مطرح کردند.

یکی از این مقام‌ها در پاسخ به این سوال که آیا شما نشانه‌ای از موافقت ایران برای برگزاری نشست مشترک دارید و آیا تا کنون رایزنی غیررسمی با آنها داشته‌اید، اظهار کرد: ما به طور گسترده با همه طرف‌ها مشورت کردیم اما به این سمت نمی‌رویم بکه بگوییم دقیقا با چه کسانی صحت کرده‌ایم.

وی افزود: در مورد اینکه آیا ایران با این جلسه موافقت می‌کند، نشانه‌ای نداریم؛ اگر آنها به معنای واقعی آماده باشند گام‌هایشان را معکوس سازند، ایالات متحده هم به پایبندی به تعهداتش باز خواهد گشت.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: این اتفاق نخواهد افتاد که یک طرف به دیگری بگوید چه کاری انجام دهد. با این حال، آماده حضور در نشست مشترکی که اتحادیه اروپا تشکیل خواهد داد، هستیم.

وی در پاسخ به جدول زمانی، مکان و چگونگی آن هم گفت: این به اتحادیه اروپا بستگی دارد. تمام آنچه که امروز دیده‌ایم نشانگر این است که اتحادیه اروپا فکر می‌کند شرایط برای دعوت طرف‌ها به گفت‌وگو آماده است اما در سطح وزرا نیست بلکه در سطح مدیران سیاسی و حضور نماینده ویژه در امور ایران برگزار خواهد شد.

یکی از خبرنگاران پرسید هنگامی که دولت ترامپ به مکانیسم ماشه را کشید، بقیه جهان گفتند این کار نشده است. آیا تصمیم امروز برای پس گرفتن آن نامه و همچنین رفع محدودیت تردد (سه مایل) از دیپلمات‌ها، تاثیر عملی دارد؟

این مقام وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: بله در مورد محدودیت‌های سفر، ایده این است که برای برداشتن موانع غیر ضروری دیپلماسی گام برداریم. این محدودیت های اضافی سفر را برطرف می کند و آنها را همچون چندین نمایندگی دیگر سازمان ملل قرار می‌دهد.

محدودیت تردد ۲۵ مالی دیپلمات‌های ایران و چند کشور دیگر همچنان تداوم خواهد داشت.

وی درباره مکانیسم ماشه هم گفت: مکانیسم ماشه برای اطمینان از اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام طراحی شده است. هیچ عضو شورای امنیت با این اقدام(دولت ترامپ) موافقت نکرده است و باعث انزوا و تضعیف توانایی ما در شورای امنیت برای توجه به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران شد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: بنابراین، اقدام امروز، تقویت جایگاه ما را در این چارچوب تقویت می‌کند.

وی در پاسخ به انتقاد برخی جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه امتیاز دادن به ایران با توجه به رفتار مخرب آن، پاداش محسوب می‌شود، گفت: گفت‌وگو با ایران برای ایران جایزه ندارد. نتایج چهار سال صحبت نکردن با ایران را مشاهده کردیم. از بین بردن موانع غیر ضروری با دیپلماسی نیز پاداش به ایران نیست.

این دیپلمات آمریکایی اظهار کرد: این یک تغییر عقل سلیم است که به ما امکان می‌دهد از شورای امنیت و سازمان ملل متحد برای مقابله با ایران استفاده کنیم. هنگامی که ما ۱۴ رای منفی می‌گیریم، یعنی کار در این سیستم سخت دشوار است.

وزیران سه کشور اروپایی عضو برجام روز پنج‌شنبه در تماس ویدئویی با همتای آمریکایی خود درباره توافق هسته‌ای ایران تبادل نظر کردند.

علاوه بر آن، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد هم طی نامه‌ای به شورای امنیت ادعای دولت ترامپ در اجرای مکانیسم ماشه را به طور رسمی پس گرفت و محدودیت ترددی که در دوره مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا علیه دیپلمات‌های ایرانی وضع شده بود را به حالت گذشته درآورد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از پذیرش آمریکا برای حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین