کد خبر: ۶۹۶۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶

توضیحات نبویان درباره دلایل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خروج از پروتکل الحاقی خروج از برجام نیست از رییس جمهور و وزیر امور خارجه خواست به وعده‌های جو بایدن اعتماد نکنند.
توضیحات نبویان درباره دلایل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود نبویان در حاشیه جلسه صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به مهلت زمانی پنجم اسفندماه برای رفع تحریم‌ها اظهار کرد: دغدغه اول نمایندگان رفع تحریم‌های ظالمانه است و هدف از طرح مجلس شورای اسلامی هم همین بوده است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مشکل اصلی مملکت بحث تحریم‌ها نیست اگر ۳۰ درصد ناشی از تحریم باشد ۷۰ درصد به مدیریت ناکارآمد و فاسد کشور برمی‌گردد.

وی ادامه داد: آقایان روحانی و ظریف از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ مذاکره‌ای را آغاز کردند که تحریم‌ها برداشته شود و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ هم در مذاکرات بودند در واقع شروع مذاکرات و خاتمه آن با روحانی و ظریف بود. در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ که تحریم‌ها برداشته نشد و اینها خودشان گفتند ما چیزی به دست نیاوردیم. متاسفانه در سال ۱۳۹۴ که به برجام رسیدیم هم چیزی عاید ملت نشد.

نبویان اضافه کرد: ما چهار نوع تحریم داریم که باید به سراغ رفع اینها برویم؛ تحریم‌های هفته‌ای، موشکی، حقوق بشری و منطقه‌ای که به قول اینها تروریستی است همچنان که حاج قاسم را تروریست می‌دانستند. در برجام قرار شد ۷۵ درصد تحریم‌ها بماند و متاسفانه این تعهد از ناحیه ایرانی‌ها داده شد. پس بحث روی ۲۵ درصد است آن هم فقط قرار بود تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود که چهار قسم آموزش، تجارت، بانکی و انرژی را در بر می‌گیرد. متاسفانه مجددا از ما تعهد گرفتند که از این چهار قسم از آن برداشته نشود یعنی متاسفانه تعهد داده شد که حدود ۸۷.۵ درصد تحریم‌ها در برجام بماند و بحث فقط روی ۱۲.۵ درصد تحریم‌های بانکی و انرژی است که قرار شد اینها در برجام برداشته شود ولی آنها شرط گذاشتند. شرط اول این بود که ایران تمام تعهداتش را انجام دهد.

وی ادامه داد: تعهدات ایران وحشتناک بود، در فردو تخته شد و رآکتور اراک بتن ریزی شد شرط دومی هم گذاشتند که آژانس باید راستی آزمایی کند و ما این دو را هم قبول کردیم و قرار شد این تحریم‌ها در ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۴ برداشته شود اما اوبامای دموکرات مطلقا این تحریم‌ها را برنداشت تا این‌که به سال ۱۳۹۷ رسیدیم و دونالد ترامپ تحریم‌ها را بیشتر کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت پنج سال به صورت یک طرفه نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام می‌کرد، تصریح کرد: این در حالی بود که طرف مقابل تعهداتش را انجام نمی‌داد و ما گفتیم این راه یک طرفه باید بسته شود البته دولت خودش یکسری اقدامات کاهشی انجام داد که جدی نبود. یکی این‌که ما در برجام متعهد بودیم غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد باشد و دولت آن را به ۴.۱ رساند که فایده‌ای نداشت. همچنین ذخیره ۳۰۰ کیلو را به ۳۰۰۰ کیلو یا سه تن رساندیم اما باز هم فایده‌ای نداشت.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها در مجلس اظهار کرد: این طرح با بیش از ۲۰۰ امضاء و برای فشار به دشمنان در تاریخ ۱۱ آذرماه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دو نکته مهم داشت یکی بحث غنی‌سازی ۲۰ درصد و دیگری خروج ایران از پروتکل الحاقی، زیرا دسترسی به اماکن نظامی، مصاحبه با متخصصین و خیلی ضررهای دیگر مثل دسترسی به دانشگاه‌های ما و نظارت‌های سرزده و آنلاین را در خود داشت.

وی همچنین اظهار کرد: بعد از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد پیغام و پسغامی دادند و حالا که ما می‌خواهیم از پروتکل الحاقی خارج شویم اولا باید توجه داشته باشیم که این به معنی خروج از برجام نیست چرا که بند ۲۶، ۳۶ و ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ تصریح دارد اگر تحریم‌هایی بیاید ایران می‌تواند برخی بخش‌ها یا کل پروتکل را متوقف کند. پس ما داریم برجام را اجرا می‌کنیم ضمن این‌که این به معنی خروج از NPT هم نیست. علاوه بر این، این تنها مصوب مجلس شورای اسلامی نیست بلکه شورای عالی ملی و مسئولین نظام آن را تایید کردند.

نبویان با بیان این‌که وعده اروپا و آمریکا برای ما ارزشی ندارد، اضافه کرد: در برجام و در مذاکرات ژنو و لوزان هم وعده‌هایی دادند که به آن عمل نشد. مجلس شورای اسلامی به دنبال احقاق حقوق مردم است و این‌که تحریم‌ها باید برداشته شود. اگر تحریم برداشته نشود وجهی ندارد که حقوق هسته‌ای و صنعتی ملت ایران را از دست بدهیم. ما به دشمنان می‌گوییم که فقط وعده‌های عملی شما ارزش دارد آنها باید تحریم‌ها را بردارند همچنان که ما هم به تعهداتمان عمل کردیم و آژانس ۱۵ بار این را تایید کرده است. آنها هم یک بار عمل کنند، تحریم‌های بانکی و بانک مرکزی را بردارند. صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را آزاد کنند ضمن این‌که آزادسازی پول‌ها رفع تحریم نیست. یعنی اگر آمریکا به کره جنوبی بگوید پول‌های ما را آزاد کنند این رفع تحریم نیست بلکه هر معامله‌ای که ملت ایران با خارج از کشور کرده باید پولش به راحتی به بانک ایران بیاید و واسطه‌ای هم نباشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور و وزیر خارجه گفت: شما از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ پرونده هسته‌ای را گرفتید، به دشمنان اطمینان کردید و خودتان گفتید که چیزی دستمان را نگرفته است. در ژنو و لوزان و برجام هم چیزی دست‌تان را نگرفت. گفته شد امضای جان کری دموکرات تضمین است که این دروغ درآمد پس به امضای بایدن دموکرات هم اعتماد نکنید بلکه فقط وعده‌های عملی و عمل در مقابل عمل را بپذیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین