مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور درخصوص اولویت رانندگان تاکسی برای دریافت واکسن کرونا گفت: براساس اعلام خود وزارت بهداشت یکی از مشاغلی که در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند به علت برخورد روزانهای که با شهروندان متعدد دارند رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی هستند؛ بنابراین شغل این رانندگان پرخطر محسوب میشود و فعالیتشان هم اجتناب ناپذیر است و باید کار و فعالیت این صنف ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه لازم است دولت اولویتهایی برای این گروه از مشاغل در نظر بگیرد افزود: درخواست ما این بوده که لااقل بعد از گروههایی مثل کادرهای درمان قشر رانندگان تاکسی که هم از لحاظ شغلی در خطر هستند و هم به خاطر کرونا از نظر زندگی و معیشت دچار چالش شده اند وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در اولویت قرار بدهند. یک نامهای هم در این باره درحال امضا شدن است که انشالله بتوانیم از طریق وزارت کشور برای رئیس ستاد ملی کرونا یعنی شخص آقای رئیس جمهور ارسال کنیم و رونوشت آن را برای وزیر بهداشت بفرستیم و درخواستمان را اعلام کنیم که انشالله با نظر مساعد مسوولان این اتفاق رقم بخورد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور درمورد آمار مبتلایان به کرونا در میان رانندگان تاکسی گفت: براساس آماری که تا الان به دست ما رسیده حدود هزار و ششصد تن از رانندگان متاسفانه به بیماری کرونا مبتلا شده اند و صد و پنجاه و دو نفر هم متاسفانه جان خودشان را به خاطر این بیماری از دست داده اند.
وی درخصوص لزوم طراحی پروتکلهای بهداشتی ویژه برای خودروهای تاکسی گفت: به دلیل اهمیتی که شرایط این گروه شغلی دارد در همان ابتدای شیوع کرونا پروتکلهایی از طرف وزارت بهداشت با همکاری اتحادیه ما آماده شد و این پروتکلها را به تاکسیرانی سراسر کشور ابلاغ کردیم. از جمله این موارد این بود که تاکسیها باید به صورت مستمر ضد عفونی شوند و رانندگان باید حتما از ماسک استفاده کنند. همچنین یک مسافر از تعداد مسافران تاکسی در صندلی عقب خودرو حذف شد. اینها پروتکلهایی بود که از طرف وزارت بهداشت اعلام شد. ما هم در همان چارچوب موارد را از طریق سازمانهای تاکسیرانی در سراسر کشور به مرحله اجرا درآوردیم.
ضامنی درخصوص سرانجام مساله بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی گفت: بیمه تامین اجتماعی یک عقبهای دارد. البته در وبگاه اینترنتی ما توضیحات کاملی در این باره در قسمت مربوط به بیمه منتشر شده است. اما اگر بخواهم جمع بندی این مساله را بازگو کنم ماجرا این بود که قرار شد یک ساماندهی در حیطه بیمه تامین اجتماعی اتفاق بیفتد. به این معنا که یک پالایشی در پرسنلی که الان تحت عنوان راننده از یارانههای دولتی استفاده میکنند و بیمه شده اند اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: درنهایت ما لیست را از تامین اجتماعی گرفتیم و پالایش را انجام دادیم. افرادی که در این مدتی که لیست پالایش نشده از حوزه حمل و نقل خارج شده اند یا اینکه از ابتدا راننده نبوده اند احصا کردیم و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دادیم. در گام نخست به عنوان آزمایش قرار شد تعداد هفت هزار نفر از این افرادی که ذیحق نیستند را از طریق سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به صورت رسمی به سازمان تامین اجتماعی معرفی کنیم که این اتفاق افتاد. علاوه بر این هفت هزار نفر هم از رانندگان فعالی که مشمول دریافت بیمه تامین اجتماعی هستند پیرو آن باز در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دادیم.
وی افزود: اما متاسفانه از آبان ماه تاکنون هنوز هیچ اتفاقی در حوزه تامین اجتماعی نیفتاده است. علی رغم اینکه نه نیازی به اعتبار جدیدی هست و نه قرار است اتفاق خاصی بیفتد. درخواست ما صرفا ساماندهی بوده و قرار این بود که افرادی که در هیچ یک از بانکهای اطلاعاتی و مرجع وزارت کشور نامشان تحت عنوان راننده ثبت نشده و از سهمیه سوخت استفاده نمیکنند بیمه این افراد به حالت عادی در بیاید. افرادی هم که راننده هستند و پروانه فعالیت دارند بتوانند از آن امکانی که قانونگذار در خصوص بیمه تامین اجتماعی پیش بینی کرده بهرهمند شوند.