کد خبر: ۶۹۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۴
نوبخت با اشاره به ردصلاحیت‌‌های اخیر:

یاران انقلاب را نرنجانیم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با تاکید بر اینکه «تنها راه استمرار جمهوری اسلامی ایران حفظ وحدت است»، تصریح کرد: «آنان که امروز یاران امام (ره) را به هر دلیل تخریب می‌کنند و سعی دارند روز به روز حلقه مومنین را تنگ و تنگ‌تر کنند، روش اباعبداللهی ندارند و به دنبال وحدت نیستند.»

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه عصر پنج‌شنبه در مراسمی که در مسجد حجت‌ منطقه نازی‌آباد و با حضور اهالی و خانواده‌های شهدای این منطقه برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه «حسین(ع) بهترین معیار برای شناخت اسلام و ارزیابی روش خود با دیدگاه‌های اسلامی است»، گفت: «برای آن که بدانیم هر حزب، سازمان و یا حتی در زندگی فردی خود حسینی عمل می‌کنیم یا نه، باید ابتدا حادثه کربلا و رفتار حسین بن علی(ع) را بررسی کنیم.»

وی با اشاره به دو روش «تاریخ» و «فلسفه تاریخ» برای بررسی واقعه کربلا گفت: «عده‌ای معتقدند که تنها باید وقایع کربلا را گفت و بر مصائب حسین(ع) گریست و عده‌ای نیز تاکید دارند که صرفا باید به افکار و اندیشه‌های حسین(ع) بپردازیم و عزاداری‌های سنتی را باید کنار بگذاریم، در حالی که این دو نگاه، دیدگاه‌های ا فراط و تفریطی هستند و هر دو وجه لازم است.»

نوبخت اضافه کرد: «باید شور حسینی را در کنار شعور حسینی قرار داد تا به ارزیابی درست از زندگی خویش برسیم و مسیر درست را برگزینیم.»

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه تاکید کرد: «قطعا امام حسین(ع) بر آب تشته بود اما نه فقط. امام حسین(ع) در روز عاشورا پیکری خونین داشت و برای زنده نگهداشتن یاد آن روز سخت باید ذکر مصائب کنیم اما نه تنها.»

وی ادامه داد: «حسین(ع) بیش از آنکه تشنه آب باشد، تشنه لبیک بود و بیش از آن که نیاز داشته باشد از بدن زخمی و پیکر خونین او یاد کنیم، نیازمند است که از افکارش و فلسفه قیامتش یاد کنیم.»

نوبخت ضمن بررسی تاریخ وقایعی که منجر به کربلا شد، گفت: «در سال 60 هجری قمری که یزید برخلاف پیمان نامه امام حسن(ع) و معاویه، به خلافت نشست، جغرافیای سیاسی اسلام سه قطب اصلی داشت که یکی در شام، دیگری در حجاز و قطب سوم کوفه بود. شام محل امویان، کوفه جایگاه علویان و حجاز در دست یاران و صحابه بزرگ پیامبر بود.»

وی افزود: «یزید پس از تاجگذاری در شام و بیعت گرفتن از مردم این منطقه، همچنان مشروعیت خلافت نداشت و به همین دلیل به بیعت گرفتن از حجاز به شدت نیازمند بود.»

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ضمن شرح وقایع مربوط به هجرت امام حسین(ع) از مدینه به مکه و بیعت نکردن حضرت ایشان با یزید از مدینه به مکه و بیعت نکردن حضرت ایشان با یزید به مناجات امام حسین(ع) در روز عرفه و در صحرای عرفات اشاره کرد و گفت: «برای شناخت حسین بن علی و فلسفه قیامی که انجام داد، بهترین راه خواندن مناجات ایشان در روز عرفه است.»

وی در ادامه به نامه‌های کوفیان و دعوت از امام حسین(ع) و همچنین آغاز ورود آن حضرت به صحرای کربلا اشاره کرد و اظهار داشت: «طبق آنچه در تاریخ روایت شده، در فاصله این سفر، اباعبدا... انتظار نداشت که همه صرفا مطیع ایشان باشند و به همه همراهان خود اجازه می‌دهد، هر کدام دیدگاه و نظرات خود را بیان کنند و اینگونه نبود که هر کس نظری بدهد بلافاصله برچسب ضدولایت بخورد.»

نوبخت اضافه کرد: «امام حسین(ع) سینه‌ای فراخ در شنیدن سخنان دیگران داشت و همین امر در ایشان جاذبه‌ای ایجاد می‌کرد که حر بن یزید ریاحی را از قلب سپاه یزید به رکاب امام آورد و در راه حسین(ع) به شهادت رساند.»

وی ضمن تاکید بر روش امام حسین(ع) در جذب حر و همچنین دیگرانی که در منازل مختلف به امام پیوستند، درباره فلسفه مهلت خواستن حسین(ع) پیش از آغاز روز عاشورا گفت: «اباعبدا... نمی‌خواست کسانی که به قصد حکومت با ایشان همراه شده‌اند، ناآگاهانه درگیر واقعه خونین کربلا شوند و از این رو با گرفتن مهلت از سپاه یزید، همه آنچه را در عاشورا به وقوع خواهد پیوست برای آنان تشریح کرد تا هیچ شبهه‌ای باقی نماند.»

نوبخت با ذکر داستان "وهب و اقدام مادر بزرگوار وی در بازگرداندن سر این شهید کربلا به سوی دشمنان" گفت: «من این واقعیت را بارها در ملاقات با خانواده‌ شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی دیده‌ام.»

وی با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف در تاریخ درباره فلسفه قیام کربلا گفت: «گروهی در تاریخ قیام اباعبدالله را یک حرکت سیاسی می‌دانند برای رسیدن به حکومت و بر این اساس امام حسین(ع) را تکفیر و تخطئه می‌کنند که با لجبازی خانواده و یاران خود را به کشتن داد؛ در حالی که حسین بی علی(ع) خود به صراحت هدف خود را روشن می‌کند آنجا که می‌فرماید:"اگر دین خدا استقامت نمی‌یابد مگر با کشتن من، پس ای شمشیرها مرا دریابید.»

نوبخت افزود: «خلافت برای اباعبدالله درست شبیه پدر بزرگوارش، از آب بینی بز هم بی‌ارزش‌تر بود.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال تاریخ که «چه شد که عده‌ای توانستند فرزند پیامبر را سر ببرند»، گفت: «اباعبدالله در این سفر با گروهی مواجه شد که پیامبر را ندیده بودند و یک تغییر تدریجی نسلی در حدود 50 سال رخ داده بود. در کنار آن نیز نوعی تحریف تدریجی نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) صورت گرفته بود، به گونه‌ای که وقتی خبر شهادت علی(ع) را به مردم دادند، عده‌ای گفتند مگر علی نماز هم می‌خواهند و همین تحریف باعث شده بود تفرقه در جامعه اسلامی رخ دهد و اهل بیت پیامبر در انزوا قرار گیرند.»

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه با طرح این سوال که «ما باید با این معیار یعنی منش و رفتار حسین(ع) چه کنیم»، گفت: «منش و روش امام حسین اعتدال بود. امام حسین(ع) همه را جمع می‌کرد و به جز با دشمنان خدا، با دیگران مهربان بود.»

وی افزود: «حسین(ع) در جای خود مهربان بود و در جای خود مبارز؛ ما نیز اگر به دنبال حفظ نظام هستیم باید به مظهر اعتدال یعنی حسین بن علی‌(ع) اقتدا کنیم و روش اعتدال، تحمل و مدارا با دیگران را انتخاب کنیم.»

نوبخت با تاکید بر وصیتنامه حضرت امام خمینی(ره)، گفت: «تنها راه استمرار جمهوری اسلامی، حفظ وحدت ا ست و کسانی که امروز یاران امام را به هر دلیل تخریب می‌کنند به دنبال وحدت نیستند.»

وی افزود: «آنان که سعی می‌کنند روز به روز حلقه مومنین را تنگ و تنگ‌تر کنند، روش اباعبداللهی ندارند.»

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با اشاره به انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی گفت: «گاهی آن قدر حلقه قوه مجریه تنگ می‌شود که هر کسی نمی‌تواند به آن راه یابد ولی انتظارش این است که حلقه قوه مقننه فراخ باشد به ویژه در شرایط کنونی که دشمنان ما دست به دست هم داده‌اند تا قطعنامه‌ای جدید را علیه کشورمان صادر کنند.»

وی خطاب به مسئولان برگزاری انتخابات گفت: «در چنین شرایط حساسی، چگونه می‌توان عده‌ای از نیروهای انقلاب را از حضور در صحنه محروم کرد؟»

نوبخت ضمن اظهار نگرانی از برخی اتفاقات اخیر در آستانه انتخابات گفت: «نگرانم این انتخابات خود باعث شود که ما عده‌ای از فرزندان انقلاب را برنجانیم و از دایره انقلاب خارج کنیم.»

وی با تاکید بر ضرورت حضور همه نیروهای انقلاب و مردم در صحنه انتخابات و انجام تکلیف، گفت: «امروز فعالیت‌های سازمان یافته بهتر از فعالیت‌های متفرق و انفرادی جواب می‌دهد. ما باید حضوری قوی و فعال در انتخابات داشته باشیم و انسان‌های معتدل و متعهد را که بتوانند به شیوه اباعبدالله دیگران را هم جذب نظام کنند، راهی مجلس کنیم.»

نوبخت تصریح کرد: «کسانی که تنها دافعه دارند و با لجن پراکنی دیگران را تخریب می‌کنند، مخالف روش حسین بن علی(ع) هستند و شایستگی ورود به مجلس را ندارند.»

وی ادامه داد: «امروز در جامعه‌ای هستیم که اغلب جوانان آن امام را ندیده‌اند و حتی بخشی از افراد سنین بالای آن، در همه‌پرسی آغاز انقلاب، نتوانسته‌اند رای دهند. در این شرایط باید چهره‌های مومن و معتدل و فهیم را به مجلس بفرستیم که بتوانند با همدلی راه درستی را برای حل مضایق اقتصادی کشور پیدا کنند و به جای خودخواهی و خودپسندی، عقل جمعی را تقویت سازند.»

وی در پایان تاکید کرد: «جمهوری اسلامی با اشک و خون به دست ما رسیده و ما در پیشگاه خداوند متعال مسئول و موظف به حفظ آن هستیم.»

این مراسم با سخنرانی خانم فراهانی از مادران شهید منطقه شرق تهران، پایان یافت که وی از دکتر نوبخت دعوت کرد، در جمع اهالی شرق تهران نیز حضور یابد و به طرح دیدگاه‌های حزب اعتدال و توسعه بپردازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین