کد خبر: ۶۹۶۹۷۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس از امروز آغاز شد

ظریف: اجرای پروتکل الحاقی متوقف شد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافق با آژانس از نقاط قوت ماست، گفت: آنچه که آقای صالحی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم کردند، یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است که آقای دکتر صالحی با شجاعت، توانمندی و با اتکا به این ملت انجام دادند.
ظریف: اجرای پروتکل الحاقی متوقف شد
آفتاب‌‌نیوز :

محمد جواد ظریف در حاشیه همایش بین المللی مطالبات حقوقی دفاع مقدس در خصوص اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره متوقف نمودن اجرای پروتکل الحاق اظهار داشت: ما از ۲۷ بهمن به صورت رسمی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که از صبح پنجم اسفند ماه قانون مجلس در این باره اجرا خواهد شد و به همین دلیل اجرای این قانون از صبح امروز آغاز شده است.

وزیر امور خارجه درباره سفر رافائل گروسی به تهران گفت: آقای گروسی به ایران آمد تا ترتیباتی را جهت اجرای قانون داشته باشیم؛ به توافقاتی در این رابطه رسیدیم و اصل این توافق بر این است که نوارهایی که از برنامه های هسته ای ما ضبط می‌شوند که هیچ گاه به صورت زنده به آژانس ارائه نمی‌شد بلکه به طور روزانه و هفتگی ارائه می‌شد. این نوارها از این به بعد نگهداری می‌شود و در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد؛ البته اجرای پادمان ادامه پیدا می‌کند.

ظریف تاکید کرد: پادمان تعهد جمهوری اسلامی ایران است و مصوبه اخیر مجلس هم اجازه همکاری بیش از پادمان را هم به ما نمی‌دهد و این به آن معناست که همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اجرای مصوبه مجلس به معنای قطع همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و قانون مجلس نیز چنین چیزی را نخواسته است، تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس ادامه پیدا می‌کند اما این همکاری فراتر از پروتکل الحاقی نخواهد رفت و در این چارچوب همکاری خواهیم کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: با کشورهای 1+4 یعنی روسیه، چین و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا و با سایر کشورها از ماه ها قبل گفت و گو داشتیم البته بحث کاهش تعهدات ایران در چارچوب ماده ۳۶ برجام بیش از دو سال است که شروع شده است و بحث خروج آمریکا از برجام و کاهش تعهدات ایران بحث همیشگی ایران در جلسات با طرف‌های برجام بوده است.

وی افزود: مصوبه مجلس نیز که در همین چارچوب برجام مصوب شده است به اطلاع همه رسیده و گفته ایم که به محض اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود باز گردند، ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها برخلاف آنچه ادعا دارند به تعهدات خودشان در برجام عمل نکردند، گفت: در خود برجام نیز صرف امضای یک کاغذ کافی نیست. اروپاییها ماده ۲ ضمیمه ۲ برجام و ماده ۵ ضمیمه ۲ برجام آثار اقدام را امضا کردند اما همه شرکت های اروپایی از ایران رفتند و آنها هیچ حمایتی از شرکت‌های اروپایی نکردند آنها نقض تعهد داشتند ، لذا تبلیغاتی که اروپایی‌ها راه انداختند و مرتب تکرار می کنند که همه تعهدات را اجرا کرده‌اند غیر واقعی است و حتماً به تعهدات خودشان عمل نکردند.

وی ادامه داد: اروپایی ها علاوه بر برجام ۱۱ تعهد دیگر داشته‌اند که به آن نیز عمل نکردند و اینستکس تنها مقدمه ای برای اجرای آن یازده تعهد بود که حتی در اجرای آن هم موفق نشدند.بنابراین ما اعلام می‌کنیم جای طرفین را عوض نکنید. آمریکا و اروپا است که به حقوق بین الملل تجاوز کرده و اگر می‌خواهند به برجام برگردند باید روش ترامپ را متوقف کنند و اگر ادعا دارند روش ترامپ شکست خورده باید اجرای این روش را متوقف کند آن وقت ما نیز اقدامات خودمان را برمی‌گردانیم.

تفاهم با ‌آژانس یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است

ظریف همچنین در خصوص اتفاقات روز گذشته مجلس گفت: متاسفانه ما همه مسائل را با زاویه سیاسی می بینیم. آنچه که آقای صالحی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم کردند،یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است که آقای دکتر صالحی با شجاعت توانمندی و با اتکا به این ملت انجام دادند.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: اگر دوستان ما در مجلس روز قبل و هماهنگی‌هایی که شده بود را نگاه کرده بودند و اگر همانطور که در بیانیه دولت آمده، مصوبه ۲۵ بهمن شورای عالی امنیت ملی را نگاه کرده بودند که بر اساس همان مصوبه روز بیست و هفتم بهمن نامه پایان اجرای پروتکل الحاقی را به آژانس دادیم و بر اساس همان مصوبه گروسی به ایران آمد اگر همه اینها را نگاه کرده بودند آن رفتارهای کاملاً غیرلازم که دیروز در مجلس انجام نمی‌شد

وی ادامه داد: ما این را به حساب این می‌گذاریم که تحولات خیلی سریع اتفاق افتاده دوستان ما اطلاع نداشتند و توافق را نخوانده بودند آنها اگر ضمیمه را بخوانند همه چیز باز و آشکار است. دوستان ما از زمان برجام حرف‌هایی را دنبال کرده‌اند که ضمیمه محرمانه و سری دارد. هر چیز در برجام آمده ما مثل آمریکایی‌ها نبودیم که برجامی که به انگلیسی بوده است را کنار بگذاریم و چیز دیگری چاپ کنیم. ما خود برجام را در اختیار همه گذاشتیم و مردم ما می‌توانند آن را بخوانند .

وزیر امور خارجه تاکید کرد: توافق چند روز پیش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آشکار است و ان‌شاءالله در تاریخ ثابت خواهد شد که این توافق یکی از نقاط قوت ماست

وزیر امور خارجه در خصوص پیشنهاد طرفهای اروپا برای حضور آمریکا به عنوان میهمان در یک جلسه مشترک و بررسی برجام گفت> ما نشست رسمی با آمریکا نخواهیم داشت به دلیل اینکه آمریکا عضو برجام نیست و این موضوع که‌آمریکا در مورد یک نشست غیررسمی که عضو نباشد دعوت شود در حال بررسی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
3
چهارسال شما داره تموم میشه که برجام بر باد رفت
حالا مجلس در چهارسال خودش میخواهد با پشه بند
برجام را از باد بگیرد
این ملت چه کند با این فشارهای نخبگان مسئول،
بدون اجازه وبنام ملت وخدمت به ملت،،!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
2
حالا که چی جز بدبختی
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
3
الحاقی متوقف
سقوط ریال نا متوقف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
3
چه جالب
در تصویر با چهره خندان داره این را میگه و خوشحاله
من که سر در نمی آورم
اگه شما سر در اورید که این موضوع چه جای خوشحالی داره به من هم بگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
2
نشانه ها از عدم رفع تحریمها از تریبوتهای داخلی شنیده میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
3
ظریف همون برجامت وامضای کری هن ازنظرتوبی نظیربودوبلایی که بعدازآن سرمردم واقتصادایران هم آمدبی نظیربود،نکنه آقای ظریف دوباره بخاطراین کارجدیدبی نظیرتووتیم بدجام می خواهی نشان لیاقت و۷۰سکه وکلی امتیازدیگه ازبیت المال بگیری!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
1
0
تندروهای داخلی. عربستان.اسرائیل.امارات وصهیونیست جهانی مخالف برجام هستند چون منافع آنها واقعا بابرجام درخطرقرارمی گیرد
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
1
موفقیت به خاطر اینکه توافقی کردین تا قانون مجلس رو دور بزنین ؟
این شادمانی داره ؟
شما باید اون زمان بگین موفق شدین که توافق برجام از اول درست اجرا میشد
اون زمان که هر کسی به شیوه نامه اجرا و به محتوا انتقاد کرد و اشکال فنی گرفت با وقاحت تمام اسمش رو گذاشتین دلواپس و کاسب تحریم
بعد مشخص شد کاسب تحریم اونی هست که ارز 4200 نصیبش میشه تا بتونه در زمان تحریم و در قیمت دلار 30 هزار تومنی اجناسی رو وارد کنه که بتونه با قیمت آزاد بفروشه
و تمام انتقادات نسبت به برجام هم درست بود و امضای کری هم تضمینی نداشت

حالا بفرمایین این شادمانی شما به خاطر چیه ؟ آیا آمریکا تحریمی لغو کرده ؟ پولهای بلوکه شده به ایران برگشت شده ؟
شما حتی نتونستین توافق اینستکس رو که میگفت نفت در برابر غذا رو اجرایی کنین . خفت از این بیشتر ؟

پولتون در هند و کره و ژاپن و سایر جاها بلوکه شده و ادعای پیروزی هم دارین ؟ این بود زبان دنیا بلدی شما ؟

چرا یکبار یه نفر از این دولت مسئولیت کار رو قبول نکرده و به خاطر اشتباهات در تصمیم گیری ها و خسارتهای بیشمار اقتصادی از مردم عذرخواهی نکرده ؟
هنوزم یه عده ساده لوح میگن اسرائیل و عربستان مخالفن پس برجام خوبه
دیگه این عده رو کجای دلمون بذاریم خدا میدونه
اما ماحصل برجام رو نه در شعارها و توهین ها و تیترها بلکه در سفره کوچک شده مردم و فشار اقتصادی و آمار تورم ببینید .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین