کد خبر: ۶۹۷۰۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸

نجات ۵ محکوم به قصاص در آخرین فرصت

با تأمین مبلغ درخواستی اولیای دم مقتولان در واپسین ساعت‌های آخرین هفته ماه بهمن، پنج زندانی محکوم به قصاص دیگر نیز از چوبه دار نجات پیدا کردند.
نجات ۵ محکوم به قصاص در آخرین فرصت
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه «شرق» با اشاره به کمک‌های صورت‌گرفته برای جمع‌آوری دیه، به جزئیات پرونده‌های نجات‌یافتگان از قصاص پرداخت:

اولین پرونده؛ جوان اصفهانی
مهدی، جوان اصفهانی، در تیرماه سال ۹۷ در محل کارش در یک آپاراتی در درگیری با سه نفر از دوستانش باعث مرگ یکی از آنها شده بود. اولیای دم مقتول با وساطت خادمین امام رضا (ع) اعلام کردند با دریافت دیه یک شخص مسلمان از اجرای حکم قصاص گذشت می‌کنند. با گزارش ما و یاری مخاطبان و هم‌وطنان نیکوکار، دیه درخواستی اولیای دم تأمین و این جوان اصفهانی از چوبه دار رهایی یافت.

دومین پرونده؛ جوان تهرانی
گزارش درخواست کمک این جوان تهرانی به‌دلیل حادبودن پرونده‌اش و حساسیت اولیای دم با نام مستعار «محسن» منتشر شد. در تأمین مبلغ دیه درخواستی اولیای دم این پرونده، کمپین محسن چاوشی و گروه یاران نجات هریک ۷۵ میلیون و در مجموع ۱۵۰ میلیون تومان کمک کردند. در نهایت این متهم به نام کرامت که در یک نزاع باعث مرگ دوست خود شده بود نیز از چوبه دار نجات پیدا کرد و این پرونده با تلاش و پیگیری‌های افسون علیمرادیان، سخنگوی گروه یاران نجات، منجر به رضایت اولیای دم مقتول شد.

ثبت رکورد جدید تأمین دیه
در حالی‌که دو روز تا مهلت اعطایی اولیای دم «خالد»، جوان محکوم به قصاص کرمانشاهی، مانده بود، در نخستین ساعات اداری یکشنبه ۲۶ بهمن هنوز مبلغ ۲۰ میلیون تومان تأمین نشده بود که محسن چاوشی با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرام خود ناگهان تلاش برای آزادی این جوان کرمانشاهی را آغاز کرد. پس از آنکه چاوشی درخواست کمک خانواده خالد را در صفحه اینستاگرام خود انتشار داد، مهتاب کرامتی، بازیگر نیکوکار سینما و تلویزیون که در سال‌های گذشته با اقدامات انسان‌دوستانه خود چند بار باعث نجات جان محکومان به قصاص شده بود نیز پست چاوشی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و به روند نجات خالد سرعت بخشید. سپس در پایان، رضا صادقی دیگر خواننده کشور نیز حرکت چاوشی و کرامتی را در صفحه اینستاگرام خود ادامه داد و او هم به روند نجات خالد سرعت بیشتری بخشید. همکاری این سه هنرمند نوع‌دوست فعال در اینستاگرام با فالوئرهای میلیونی، رکوردی منحصربه‌فرد در اندک‌زمان ممکن به جای گذاشت، به‌نحوی‌که مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان در ۲۰ دقیقه برای نجات جوان کرمانشاهی تأمین شد.

چهارمین پرونده، زن رشتی
در آبان‌ماه ۹۶ زن و شوهر رشتی در حال صرف ناهار با هم درگیری لفظی پیدا کردند. پس از بالاگرفتن این درگیری‌ها زن ناگهان کنترل اعصاب خود را از دست داد و با ضربه کارد میوه‌خوری که روی سفره قرار داشت قفسه سینه همسرش را شکافت تا اختلافات زناشویی این بار در رشت حادثه‌آفرین شود. این زن محکوم به قصاص نیز با تلاش بزرگان فامیل و هیئت‌های صلح و سازش می‌توانست پس از پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان به اولیای دم از اجرای حکم قصاص نجات پیدا ‌کند، اما با تلاش خانواده‌اش ۵۰۰ میلیون تومان جمع شد و آنها در تأمین ۱۰۰ میلیون تومان پایانی ناتوان بودند. این مبلغ را نیز چاوشی با یک پست اینستاگرامی تأمین و این زن نیز از اجرای حکم قصاص نجات پیدا کرد.

آخرین پرونده بهمن‌ماه
در آخرین پرونده بهمن‌ماه یک جوان ۱۹ ساله یاسوجی به نام «علی» که هفت سال پیش در جریان یک درگیری باعث مرگ یک مرد جوان شد، نجات یافت. اولیای دم مقتول به هیچ عنوان قصد نداشتند این جوان را ببخشند اما سرانجام با ابراز ندامت‌های پی‌درپی علی و همچنین با وساطت هیئت‌های صلح و سازش شهرستان یاسوج، اولیای دم مقتول اعلام کردند به شرط دریافت مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان از اجرای حکم قصاص صرف‌نظر خواهند کرد. با تلاش خانواده علی، ۷۰۰ میلیون تومان از دیه درخواستی اولیای دم تأمین شد و این خانواده نیز در تأمین ۱۰۰ میلیون تومان پایانی ناتوان شده بودند. در آخرین روز بهمن‌ این جوان یاسوجی نیز با حمایت محسن چاوشی دیه درخواستی اولیای دم را پرداخت کرد و او نیز به جمع نجات‌یافتگان روزهای پایانی بهمن‌ پیوست.

گزارش‌های آزادی این نجات‌یافتگان نیز پس از آزادی از زندان به اطلاع هم‌وطنان نیکوکار خواهد رسید.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین