کد خبر: ۶۹۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۱:۲۷

هدف صدام ترساندن ایران بود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام ارشد بلندپایه اطلاعاتی آمریکا که از صدام حسین رئیس‌جمهور سابق عراق بازجویی کرده گفته‌است که در جریان گفتگوهایش با وی به این نتیجه رسیده بود که دیکتاتور معزول عراق عمدا می‌خواست جامعه جهانی را متقاعد به در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای نموده و از این طریق ایران را مرعوب سازد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جروج پیرو مامور ویِِژه پلیس فدرال آمریکا که طی سال‌های 2004 و 2005 از صدام حسین بازجویی کرده‌بود جمعه شب در یک گفتگوی تلویزیونی اظهار داشت: «آنچه صدام انتظار داشت یک حمله هوایی محدود از سوی ایالات متحده بود و تصور می کرد چنین حمله‌ای باعث خروج کنترل کشور از دست وی نخواهد شد».

پیرو که یک آمریکایی لبنانی‌تبار است با اشاره به‌اینکه صدام در ارزیابی اهداف جورج بوش رئیس جمهور آمریکا دچار «اشتباه محاسبه» شده‌بود خاطرتشان کرد: «صدام فکر می کرد تهاجم آمریکا همچون حمله هوایی سال 1998 محدود به تاسیسات نظامی و اطلاعاتی عراق خواهد بود».
وی افزود صدام از آن حمله جان سالم به در برده و انتظار داشت که این‌بار نیز چنین شود.

این افسر اطلاعاتی آمریکایی در ادامه ابراز عقیده کرد که صدام به تصویر اغراق شده ساخته شده توسط آمریکایی‌ها درباره مجهز بودن عراق به حجم انبوهی از تسلیحات کشتار جمعی علاقمند بود، زیرا تصور می کرد که وجود چنین برداشتی نزد جامعه جهانی باعث «ترساندن» ایران نیز می‌شود.

گفتنی است به دلیل ممانعت رژیم صدام از بازرسی‌های تسلیحاتی سازمان ملل در سال 2002، تیم بازرسان این سازمان به رهبری هانس بلیکس نتوانستند دلایل کافی برای اثبات عدم وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق را به شورای امنیت ارائه نمایند، امری که به دستاویز اصلی دولت آمریکا برای آغاز جنگ در سال 2003 تبدیل شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین