کد خبر: ۶۹۷۶۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
تبلیغات

هرآنچه باید پیش از خرید دریچه منهول چدنی بدانید!

دریچه چدنی از فلز چدن ساخته شده است. چدن آلیاژی از فلز‌های آهن، کربن و سیلیسیم است که ۹۵ درصد از آن را آهن تشکیل می‌دهد.
هرآنچه باید پیش از خرید دریچه منهول چدنی بدانید!
آفتاب‌‌نیوز :

حتما تا به امروز دریچه‌های بزرگ نصب شده در کوچه و خیابان را دیده‌اید؛ این دریچه که عموماً با نام دریچه‌های فاضلاب شناخته شده‌اند، دریچه‌های منهول نام دارند. اما منهول چیست؟ منهول‌ها کانال‌هایی (شبیه به لوله‌های بزرگ) هستند که قسمت‌های مختلف تأسیسات زیرزمینی شهری و روستایی را به یکدیگر متصل می‌کنند. منهول‌ها امکان دسترسی کارکنان و متخصصین تکنسین را به داخل کانال‌های زیرزمینی فراهم می‌کند و سرعت مدیریت بحران را افزایش می‌دهد.

برای افزایش ایمنی شهروندان روی منهول‌ها درپوش‌هایی قرار می‌گیرد که به آن‌ها دریچه منهول می‌گویند. دریچه منهول چدنی از قدیمی‌ترین دریچه‌های موجود در ایران است. در ادامه این مقاله با اشاره به صبحت‌های مهندس جوانشیری درباره دریچه‌های منهول به بررسی دریچه منهول چدنی می‌پردازیم.

دریچه چدنی از چه موادی ساخته شده است؟

دریچه چدنی از فلز چدن ساخته شده است. چدن آلیاژی از فلز‌های آهن، کربن و سیلیسیم است که ۹۵ درصد از آن را آهن تشکیل می‌دهد.

چدن از طریق ذوب مجدد سنگ‌آهن به همراه فولاد تولید می‌شود. با اضافه کردن منیزم به چدن مذاب، چدن خاکستری تبدیل به چدن داکتیل می‌شود در حقیقت در این فرایند گرافیت ورقه‌ای تبدیل به گرافیت کروی شده که باعث افزایش مقاومت کششی دریچه می‌شود تا می‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند.

کاربرد دریچه منهول چدنی

به‌طورکلی از دریچه‌های چدنی برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از سقوط افراد و اتومبیل‌ها به درون منهول و جلوگیری از ایجاد روان‌آب‌ها استفاده می‌شود. درپوش‌های چدنی در تأسیسات آب و فاضلاب، برق و مخابرات، گاز و پتروشیمی و... کاربرد دارند.

هرآنچه باید پیش از خرید دریچه منهول چدنی بدانید!

انواع دریچه‌های چدنی

این دریچه‌ها در انواع چدن خاکستر، چدن داکتیل (یا نشکن)، چدن با گرافیت فشرده و چدن مالیبل تولید می‌شوند. رایج‌ترین نوع دریچه چدنی، خاکستری و داکتیل است.

قدرت دریچه داکتیل سه برابر بیشتر از چدن خاکستری و وزن آن هم ۵۰ درصد کم‌تر از چدن خاکستری است.

مزایای دریچه‌های چدنی

دریچه‌های منهول چدنی از قدیمی‌ترین دریچه‌های موجود در بازار هستند، به گفته مهندس جهانشیری دریچه‌های چدن داکتیل در مقایسه با چدن خاکستری بسیار سبک بوده و جابه‌جایی را برای کارگران آسان می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این دریچه باید به وجود حفره‌هایی در روی درپوش اشاره کرد که خطرات ناشی از بروز سیلاب و روان آب را کاهش می‌دهد.

مقاومت در برابر ضربه و فشار نکته‌ی دیگری است که دریچه‌های چدنی داکتیل دارند. با این حال مقاومت دریچه‌های چدنی در مقایسه با بسیاری از دریچه‌های منهول دیگر بسیار پایین است.

رسانایی دریچه‌ها اهمیتی زیادی برای کارفرمایان دارند. دریچه‌های رسانا در زمان مدفون شدن با دستگاه‌های فلزیاب قابل تشخیص هستند. دریچه چدنی یک دریچه رسانا به شمر می‌رود.

معایب دریچه‌های چدنی

دریچه‌های چدنی قابل بازیافت هستند و با ضربات متداول به‌سرعت شکسته می‌شوند، این دو نکته باعث افزایش میزان سرقت آنان شده است. به گفته مهندس جهانشیری حوادثی نظیر سقوط عابرین پیاده و وسایل نقلیه به درون چاه‌های منهول، از اتفاقات ناگواری است که در نتیجه سرقت‌ها دریچه منهول چدنی گزارش شده.

از معایب دیگر دریچه منهول چدنی باید به مقاومت پایین در برابر رطوبت و مواد شیمیایی اشاره کرد. به دلیل فلزی بودن دریچه‌های چدنی، فقط می‌توان از این دریچه‌ها با پوشش‌های اپوکسی مناسب در محیط‌های مرطوب استفاده کرد، در غیر این صورت خیلی سریع دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی شده و مقاومتشان کاهش می‌یابد.

قیمت دریچه‌های منهول چدنی

استفاده از دریچه‎‌های مشکل‌ساز منهول و چاه‌ها نه تنها برای سلامتی افراد خطرساز است، بلکه تنها باعث هدر رفتن هزینه‌های بالا خواهد شد. شرکت رادیس بزرگترین شرکت تولیدکننده دریچه‎‌های باکیفیت در ایران است. برای دید قیمت دریچه‌های منهول چدنی به لینک زیر مراجعه کنید:

لیست قیمت دریچه چدنی منهول

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین