کد خبر: ۶۹۷۶۹۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
براساس گزارش آمریکا، محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را داده است

انتشار گزارش سیا چه هزینه‌ای برای "ولیعهد عربستان" خواهد داشت؟

ایده‌آل‌ترین نتیجه، محاکمه "محمد بن سلمان" به عنوان متهم اصلی در دادگاهی در خارج از عربستان خواهد بود. در صورت عدم مصادره اموال "محمد بن سلمان" در خارج از عربستان و عدم وصع تحریم مالی علیه او وی اجازه خواهد یافت تا به نادیده گرفتن ارزش‌ها و هنجار‌های بین‌المللی ادامه دهد".
انتشار گزارش سیا چه هزینه‌ای برای
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- مثبت‌ترین نتیجه گزارش سیا درباره قتل "جمال خاشقجی" درخواست اجرای عدالت برای او و وضع تحریم‌هایی علیه "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی و تیم جنایتکار تحت فرمان او خواهد بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "میدل ایست آی" در مقاله‌ای درباره پیامد‌های انتشار گزارش ارزیابی سیا درباره قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری آن کشور در استانبول می‌نویسد: "انتشار این سند می‌تواند گامی مهم برای اجرای عدالت در قبال جنایتکاران و افراد فرمان‌دهنده برای ارتکاب جنایت باشد.

با این وجود، انتشار این سند مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی برای "جو بایدن" رئیس جمهوری تازه امریکا چالش‌آفرین خواهد بود. در صورتی که در گزارش از "محمد بن سلمان" به عنوان شخص اصلی فرمان‌دهنده قتل "خاشقجی" یاد شود از او درباره علت صدور این فرمان پرسش مطرح خواهد شد که آینده روابط عملگرایانه امریکا با عربستان را به خطر خواهد انداخت. در صورتی که نام مستقیمی از "محمد بن سلمان" یاد نشده باشد، بایدن می‌تواند به روابط معمول امریکا با عربستان ادامه دهد و گزارش تحقیقاتی سیا نیز به حاشیه رانده خواهد شد، بدون آن که رابطه دو کشور تیره و تار و "محمد بن سلمان" درصدد انتقام‌گیری از امریکا و ضربه زدن به امنیت ملی آن کشور یا ایجاد بحران در جهان عرب برآید.

در هر دو صورت، گزارش چیزی بیش از آنچه اکنون می‌دانیم را آشکار نخواهد ساخت. مشخص است که "محمد بن سلمان" در این جنایت نقش داشته؛ چه نامی از او قید شده باشد و چه نامی قید نشده باشد. تنها یک تحقیق بین المللی بیطرف و مستقل تحت نظارت سازمان ملل می‌تواند نتیجه‌بخش باشد تا موضوع در دادگاه کیفری بین المللی در لاهه طرح شود و عدالت واقعی اجرا شود؛ آن هم فارغ از منافع ملی امریکا یا سایر کشورها. جهان باید نسبت به سرمایه‌گذاری مالی "محمد بن سلمان" آگاه شود. او از امپراتوری مالی عربستان برای منافع سیاسی‌اش و نه برای تامین امنیت اقتصادی مردم عربستان استفاده می‌کند".

این سایت در ادامه می‌افزاید: "در صورت تحریم عربستان، از آن کشور تحت عنوان حکومتی یاغی یاد خواهد شد. مهم‌ترین نتیجه گزارش سیا طرح مطالبه تحریم "محمد بن سلمان" و عاملان جنایت خواهد بود. در آن صورت، بسیاری از آنان از ورود به امریکا، بریتانیا و کشور‌های اروپایی منع خواهند شد. ایده‌آل‌ترین نتیجه، محاکمه "محمد بن سلمان" به عنوان متهم اصلی در دادگاهی در خارج از عربستان خواهد بود. در صورت عدم مصادره اموال "محمد بن سلمان" در خارج از عربستان و عدم وصع تحریم مالی علیه او وی اجازه خواهد یافت تا به نادیده گرفتن ارزش‌ها و هنجار‌های بین‌المللی ادامه دهد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
3
1
اینهمه برای ایران یکبار هم عربستان !!!
Nima
|
Canada
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
1
4
بایدن سیاست کاملا درستی در برابر عربستان و ایران اتخاذ کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
3
دیه اش را به بایدن خواهد داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
2
2
همان هزینه ای که کشتن امیرکبیر برای ناصرالدین شاه داشت!!!!
جرجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
2
1
بعداز محاکمه بن سلمان ,
محاکمه چند فرمانده که با خطای عمدی یا سهوی موجب تلفات انسانی شدند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
به ما چه؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین