کد خبر: ۶۹۷۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

اين 9 خوراكي را هرگز خام نخوريد

بادامي كه مي‌شناسيم به نام بادام شيرين شناخته مي‌شود اما گونه‌اي ديگر به نام بادام تلخ نيز وجود دارد كه حاوي اسيد هيدروسيانيك، تركيبي خطرناك از سيانيد هيدروژن و آب، است.
اين 9 خوراكي را هرگز خام نخوريد
آفتاب‌‌نیوز :

بدن براي تامين انرژي مورد نياز خود به آنچه مي خوريد، وابسته است. برخي مواد غذايي در حالت خام از ارزش تغذيه اي بيشتري برخوردار هستند، در شرايطي كه برخي ديگر در حالت پخته مغذي‌تر هستند

مي دانيم كه از مصرف برخي مواد غذايي مانند گوشت قرمز و تخم مرغ به صورت خام بايد پرهيز كرد، زيرا مي توانند موجب شكل گيري برخي مشكلات سلامت شوند. در ادامه با برخي ديگر از مواد غذايي كه هرگز نبايد آنها را به صورت خام مصرف كنيد، بيشتر آشنا مي شويم.

سيب زمينی
سيب زميني يكي از مواد غذايي پر مصرف در جهان است، اما از خوردن آن به صورت خام بايد پرهيز كرد. مصرف سيب زميني خام موجب نفخ و اثرات ناخوشايند معدي روده اي مي شود، زيرا اين ماده غذايي حاوي نشاسته هايي است كه در برابر گوارش مقاوم هستند. اگر سيب زميني به مدت طولاني در محيطي گرم يا مرطوب نگهداري شود مي تواند سبز شده و سمي به نام سولانين توليد كند. اگر سيب زميني سبز شده است، از مصرف آن بايد در هر حالتي پرهيز كنيد، زيرا سولانين مي تواند موجب مسمويت غذايي شود.

يوكا
يوكا يك سبزي ريشه اي و سرشار از ويتامين ها و مواد معدني است. اما يك ماده بالقوه كشنده نيز در يوكا وجود دارد. برگ ها و ريشه هاي يوكاي خام حاوي گليكوزيدهاي سيانوژنيك هستند. اين مواد شيميايي در صورت مصرف سيانيد آزاد مي كنند. يوكا يك ماده غذايي خوراكي است به شرط آن كه به خوبي شسته شود، پوست گرفته شود و پيش از خوردن پخته شود.

لوبيا قرمز
لوبيا قرمز يكي ديگر از مواد غذايي پر مصرف است كه در صورت استفاده به روشي اشتباه مي تواند خطرناك باشد. لوبيا قرمز سرشار از پروتئين، فيبر، و آنتي اكسيدان ها است، اما مصرف آن به صورت خام مي تواند معده را حسابي به دردسر اندازد. لوبيا قرمز نپخته حاوي فيتوهماگلوتينين سمي است كه مي تواند شرايط ناخوشايند معدي روده اي و علائمي مشابه با مسموميت غذايي را ايجاد كند. پيش از مصرف لوبيا قرمز حداقل به مدت 10 دقيقه آن را بجوشانيد.

هات داگ
هات داگ يك خوراكي مغذي محسوب نمي شود، اما مصرف خام آن مي تواند خطرناك باشد. اين تصور اشتباه وجود دارد كه هات داگ پيش از اين كه براي فروش عرضه شود يك مرحله پخت را پشت سر گذاشته و از اين رو مي توان آنها را پس از خريد و بدون هيچ روش پخت و پز اضافه مصرف كرد. اما بنابر گزارش سازمان غذا و داروي آمريكا، هات داگ هاي بسته بندي شده مي توانند با باكتري ليستريا آلوده شده باشند، كه اين باكتري تنها با حرارت ديدن مجدد هات داگ از بين مي رود.

شير
ممكن است نام شير خام را شنيده باشيد. ما شير را نمي پزيم، اما شير خام وجود دارد و مي تواند يك خوراكي خطرناك باشد. شيري كه به صورت مستقيم از گاو دوشيده شده و پاستوريزه نشده است مي تواند حاوي باكتري هاي مضر ئي.كولاي و سالمونلا باشد. بنابر گزارش سازمان غذا و داروي آمريكا، شير خام نسبت به ديگر محصولات لبني 150 برابر احتمال بيشتري دارد موجب بيماري هاي غذايي شود.

جوانه ها
جوانه ها از جمله مواد غذايي سالم در نظر گرفته مي شوند. با اين وجود، جوانه هاي يونجه و تربچه مي توانند حاوي باكتري هاي مضر ئي.كولاي، سالمونلا، و ليستريا باشند. جوانه ها در شرايط گرم و مرطوب پرورش داده مي شوند، كه محيطي مناسب براي تكثير اين باكتري ها نيز محسوب مي شود. بر همين اساس، اگر قصد خريد جوانه ها را داريد آنها را به صورت تازه خريداري كرده و پيش از مصرف شستشو و پختن را فراموش نكنيد.

بادام تلخ
بادامي كه مي شناسيم و از مصرف آن لذت مي بريم به نام بادام شيرين شناخته مي شود و فوايد سلامت مختلفي را نيز ارائه مي كند. اما گونه اي ديگر به نام بادام تلخ نيز وجود دارد كه حاوي اسيد هيدروسيانيك، تركيبي خطرناك از سيانيد هيدروژن و آب، است. تنها 70 گرم بادام تلخ براي مرگ يك فرد بالغ كافي است. اما اگر بادام تلخ را بپزيد مي توانيد آن را مصرف كنيد.

آرد
مصرف آرد خام مي تواند به اندازه مصرف تخم مرغ خام مشكل آفرين باشد. طي سال هاي اخير، سازمان غذا و داروي آمريكا و مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري آمريكا آرد خام را به عنوان يك خطر بالقوه براي سلامت انسان معرفي كرده اند. طي سفر خود از ساقه گندم تا قفسه سوپرماركت، آرد ممكن است با عوامل بيماري‌زا مانند باكتري ئي.كولاي در تماس باشد، كه تنها در صورت پختن از بين مي روند.

بادنجان
با احتياط به بادنجان خام نزديك شويد. بادنجان خام حاوي سولانين است كه يك ماده سمي مشكل آفرين است و همان گونه كه اشاره شد در سيب زميني سبز شده نيز وجود دارد. بادنجان هاي جوان يا آنهايي كه زود برداشت مي شوند حاوي بيشترين ميزان از اين سم هستند. البته براي تجربه اثرات معدي روده اي ناخوشايند ناشي از مسمويت با سولانين بايد مقدار زيادي بادنجان خام مصرف كنيد، اما بهترين گزينه پختن اين ماده غذايي پيش از مصرف است. افزون بر اين، برخي افراد ممكن است به مقادير اندك بادنجان خام نيز آلرژي داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین