آفتابنیوز : آفتاب: دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری این رویداد گفت: هر جشنواره ای برای پذیرش آثار ارسال شده به دبیرخانه خود قوانینی دارد و مکانیزم ورودی جشنوارههای معتبر دنیا معمولا توسط مدیران و کارشناسان این گونه رویدادها تعیین میشود.جشنواره فیلم فجر نیز از آغاز و بر اساس یک سنت نهادینه شده کارشناسانی از سینمای کشور را بر می گزیند که فیلم های ارسالی به دبیرخانه جشنواره را گزینش می کنند و دبیر جشنواره و دیگر مسئولین اجرایی تاثیری بر این ورودی ندارند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ، مجید شاه حسینی درباره فیلمهای که پروانه ساخت دارند ولی ممکن است در جشنواره به نمایش در نیایند، افزود: یک فیلم سینمایی حاصل یک پروسه است و آنچه به عنوان تصویر در سالن نمایش فیلم به مخاطب عرضه میشود با آنچه در فیلمنامه توصیف شده قطعا یکسان نیست. درواقع تصویر روی پرده کامل تر از آن چیزی است که در فیلمنامه نوشته شده و بنابراین شورای صدور پروانه نمایش فعالیتی در راستای تکمیل فعالیت شورای پروانه ساخت انجام می دهد.
شاه حسینی اضافه کرد: می توانیم جشنواره فیلم فجر را شب قدر سینمای کشور بدانیم چون رویدادی است که در طول ده روز در جذب برخی از لایه های خاص مخاطبان سینما که در طول سال معمولا به سینما مراجعه نمیکنند، موثر است به همین دلیل جشنواره باید شأن هنرمندان و مخاطبان سینمای ایران را حفظ و به هر دو گروه احترام بگذارد بازبینی آثار متقاضی نمایش توسط اداره کل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفهای در این مرحله به منظور ادای احترام به مخاطب سینمای ایران است و این اصلاحات میتواند اعم از: فنی، کیفی و محتوایی باشد.
وی درباره آیین های بزرگداشت بیست و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر گفت: تجلیل از بزرگان سینمای کشور یکی از سنت های حسنه جشنواره فیلم فجر است که هر ساله با عنایت به کارنامه هنری و سینمایی نخبگان سینمای کشور از افراد جدیدی تجلیل و تقدیر میشود. در مراسم امسال هم از دو پیشکسوت سینمای ایران در عرصه های کارگردانی (جناب آقای مسعود جعفری جوزانی و سرکار خانم پروانه معصومی) تقدیر خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمهای جشنواره بیست و ششم در زمره محصولات فرهنگی دولت نهم تلقی می شوند، ادامه داد: نمی توان به صورت صریح حکم داد که هر فیلمی محصول چه دورانی است. سینما بر اساس بازخوردی که از مخاطبان می گیرد محصولات خود را ترسیم می کند اما همانطوریکه اشاره کردم این سینما از بخش عمده ای از مخاطبان خود مغفول مانده و باید ظرفیت های بالقوه مخاطبان کشور را به فعلیت درآوریم. به هر حال هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی در خصوص فیلم های با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در جشنواره ، ادامه داد: تولید فیلم های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی چندان ساده نیست و از نظر منطق تولید، باید مسیر طولانی تری را اعم از پژوهش، تحقیق و ساختار پرهزینه و دشوار طی کنند این گونه فیلمها را می توان پروژه های تولیدی دو سالانه تعریف کرد و در طول سال ممکن است تعداد آن ها انگشت شمار باشد ولی با این وجود در جشنواره امسال (مشروط به طی مراحل فنی و لابراتواری) شاهد نمایش چند فیلم در این حوزه تخصصی خواهیم بود.
شاه حسینی در خصوص برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در شهر های مختلف کشور، یادآور شد: طبق آخرین اطلاعات هم اکنون شهرهای شیراز، مشهد و همدان برای نمایش فیلم های جشنواره اعلام آمادگی کردهاند اما باید توجه داشت که جشنواره های معتبر بینالمللی معمولا در شهر خود محصور و به نام این شهر معروف شده اند و حالتی ملی ندارند، رویکرد ملی یکی از شاخص های جشنواره فیلم فجر است که برای تحقق آن نیاز به تلاش گسترده ای داریم که هم اکنون با توجه به ظرفیت های موجود در این راستا گام برداشته ایم.
وی در خصوص جایزه اقتباس ادبی ادامه داد: هیچ کشوری نمیتواند بدون استمداد از ادبیات داستانی سینمای خود را جهانی سازد. ادبیات غنی ما ذخیره ای است برای سینما که باید از آن بیشتر بهره گرفت. یک هنرمند فیلمنامه نویس تا چه زمانی می تواند فیلمنامه ارژینال خلق کند؟ به همین دلیل باید زمینه و فضای مناسب برای تعامل بهتر ادبیات و سینما در کشورمان فراهم شود. سینما برای تکامل خود به همه هنرها نیاز دارد و نباید از هیچ حوزه ای مغفول بماند.
وی در خصوص بخش های مرور سینمای جهان در جشنواره اظهار داشت : جشنواره همواره در راستای معرفی بخش مهمی از میراث سینمایی کشورهای مختلف نقش داشته است . فراموش نکنیم مخاطبان امروز به حد کفایت امکان دیدن فیلم های آمریکایی را دارند ولی معمولا برخی از محصولات هنری در سینمای جهان امکان ارایه مستقیم ندارند و جشنواره تنها فرصت تماشای این گونه آثار است البته در انتخاب این بخش ها باید به انطباق آثار با ارزش ها دینی و ملی مخاطبان توجه داشت.
دبیر جشنواره در خصوص میزان توجه جشنواره به رسانههای مختلف در انعکاس اخبار جشنواره، ادامه داد: مدیریت هنری همواره رویکردی نرم و خلاقانه دارد و از انتقادات برای بهبود شرایط بهره میگیرد. جشنواره فیلم فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. به هر حال رسانههایی که دغدغه سینمای ملی دارند شایسته تشویق خواهند بود. طبعا ما سیاست دیگری در این خصوص نداریم و پذیرای نقدهای منصفانه هستیم.
وی درباره تکلیف برخی از فیلم های جشنواره و نمایش یا عدم نمایش آن ها، ادامه داد: من در خصوص فیلم های جشنواره به شکل خاص نمیتوانم توضیح دهم چون این مساله در رقابت فیلم مورد نظر با دیگر آثار، باعث سود و یا زیان آن فیلم خواهد شد و از شکل گیری فضای رقابتی سالم به دور خواهیم ماند. اما باید توجه داشت که اعلام یک فیلم در لیست هیات انتخاب به دلایل مختلفی مرتبط است که برای مثال رضایت تهیه کننده و یا کارگردان به تداوم حضور فیلم در جشنواره از جمله این دلایل است.
وی درباره سیمرغ بلورین مردمی جشنواره، اظهار داشت : ما این بار هم مایل بودیم همه این بخش را به خانه سینما واگذار کنیم تا با اعتمادی که ستاد جشنواره به کارشناسان خانه سینما دارد این انتخاب صورت گیرد. ولی به هر حال خانه سینما برای انجام این فعالیت نیازمند به حمایت و همکاری ستاد جشنواره بود که البته از این امر دریغ نخواهیم کرد.
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص میزان بدهی های فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی از بدو فعالیت خود وظیفه حمایتی داشته و در نهایت کمتر به مسائل اقتصادی توجه داشته است و میزان تسهیلات بنیاد برای هر پروژه سینمایی معمولا با کارشناسی شوراهای مختلف آن صورت می گیرد و این مساله عامل بدهکاری دیرینه بنیاد بوده است و گاهی اوقات نیز بنیاد زمینه گرفتن وام برای یک پروژه سینمایی را از سیستم بانکی کشور فراهم کرده که این گونه وام ها نیز به میزان دیگر بدهی های بنیاد سینمایی فارابی افزوده است ولی به هر حال بنیاد فارابی هم اکنون نیز با توجه به بضاعت مالی خود از پروژه های سینمایی حمایت میکند و در صورت افزایش بودجه سینمای کشور در سال آتی قطعا این بدهی ها نیز کارسازی خواهد شد.