کد خبر: ۶۹۷۸۹۱
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱

انتقاد تند اصولگرایان از نامه خاتمی به رهبری

حملات کیهان در حالی است که مشخص نکرده است نوشتن یک نامه از سوی رئیس‌جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران به رهبری چرا باید تا این حد منجر به عصبانیت نگارنده کیهان شود؟
انتقاد تند اصولگرایان از نامه خاتمی به رهبری
آفتاب‌‌نیوز :

 نامه ۳۷ صفحه‌ای سیدمحمد خاتمی به رهبری با دو نگاه متفاوت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان همراه شد؛ اصولگرایان به تندی به خاتمی تاختند و اصلاح‌طلبان آن را مقدمه‌ای برای اصلاح امور دانستند.

واکنش اصولگرایان

سیدعلیرضا مرندی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی درباره این نامه گفت: «این نامه‌نگاری از این جهت عجیب به نظر می‌رسد که در‌حال‌حاضر آمریکایی‌ها این‌طور فضاسازی می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعامل هستیم، در‌حالی‌که ذره‌ای از فشارهایشان را بر ملت ایران کم نکرده‌اند؛ در چنین شرایطی، برخی داخلی‌ها کار مشابه آن‌ها را تکرار نکنند و یادشان باشد که چه خسارت عظیمی در سال ۸۸ به کشور وارد کردند. تا پیش از شروع حوادث خرداد ۸۸، اوباما و غربی‌ها این آمادگی را داشتند که در موضوع هسته‌ای امتیازات زیادی به طرف ایرانی بدهند و به دنبال آن بودند که این مسئله حل شود، چون حضور مردم را در صحنه دیده بودند».

او ادامه داد: «اما وقتی اعتراضات سال ۸۸ کلید خورد، فضا برای فشار‌های بیش از حد و دوباره از سوی طرف‌های غربی فراهم شد و متأسفانه محصورین هم با اینکه فرصت چندباره برای جبران خطاهایشان داشتند، نه‌تن‌ها از این فرصت استفاده نکردند، بلکه بر همان طبل فتنه کوبیدند. من در آن ایام دو بار با آقای موسوی مکاتبه داشتم و یکبار هم در تماس تلفنی وی با بنده، این نکته را به او گفتم که طرح اظهاراتی مانند آنچه دو روز قبل از انتخابات در مصاحبه با نشریه تایمز مطرح کرده بود، عجیب به نظرم می‌رسید و تصور می‌کردم که این اظهارات ساختگی است، اما متأسفانه گذر زمان نشان داد که آن‌ها چنین اظهاراتی را با اعتقاد مطرح کرده بودند». محمدصالح مفتاح هم درباره این نامه نوشت: «خاتمی باید ادعای اینکه علیه انقلاب و رهبری نیست را با عذرخواهی از مردم و فاصله‌گذاری با اصلاح‌طلبان ثابت کند و بعد نامه بنویسد». مفتاح در توییتی دیگر چنین آورد: «اقل انتظار این است که صداقت داشته باشیم و در مورد بحران‌های قبلی که بر کشور و مردم تحمیل کردیم و کشور را به ورطه نابودی کشاندیم، توضیح دهیم و عذر بخواهیم. مگر ۸۸ بحران کوچکی بود که آن را فراموش کنیم؟ مگر تحریم‌های متعاقب آشوب‌های داخلی، کم خسارت زد؟».

کیهان نیز در شماره روز گذشته خود طبق معمول به تندی و با ادبیاتی خاص به خاتمی حمله کرد و نوشت: «رفتار‌های سالوسانه خاتمی در حالی است که وی یک عذرخواهی رسمی به خاطر خیانت‌هایش در فتنه سال ۸۸، به نظام و مردم بدهکار است. رفتار وی و موسوی در فتنه نیابتی ۸۸، سواری دادن به آمریکا و انگلیس و اسرائیل، در جهت ایجاد شورش و آشوب علیه نظام بود. این خیانت در‌حالی اتفاق افتاد که خاتمی چندین بار در پستو‌ها اعتراف کرده، ادعای تقلب در انتخابات (به‌عنوان بهانه اصلی فتنه ۸۸) دروغ بوده؛ اما با‌این‌حال شجاعت و شرافت آن را نداشته که همین اعتراف به دروغگویی و فریب مردم را علنی اظهار کند؛ به عبارت دیگر او و موسوی و سایر دست‌اندرکاران فتنه، متهم اول خون‌های ریخته‌شده، ۸ ماه بی‌ثباتی کشور و خسارت به اموال عمومی و مردم، مجال دادن به گروهک‌های برانداز و تشجیع دشمن برای اعمال تحریم‌های بعدی (موسوم به تحریم‌های فلج‌کننده)‌هستند. با همه این‌ها خاتمی اگر واقعا قصد ابراز ندامت و عذرخواهی دارد، باید این کار را علنی و با صراحت انجام دهد، خیانت انجام‌گرفته را به مردم توضیح داده و درباره حقیقت‌های جنایت روشنگری کند و از نظام و مردم طلب عفو نماید. توبه این‌چنینی و قول اصلاح و جبران، شرط ادعای اصلاح‌طلبی است و در غیر این‌صورت، هم به نفاق منافقانی خواهد شد که فساد می‌ورزند، اما ادعای اصلاح دارند».

البته این حملات کیهان در حالی است که مشخص نکرده است نوشتن یک نامه از سوی رئیس‌جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران به مقام معظم رهبری چرا باید تا این حد منجر به عصبانیت نگارنده کیهان شود؟

واکنش اصلاح‌طلبان

در مقابل چنین اظهارنظر‌هایی اصلاح‌طلبان ضمن توصیف چندوچون آن نامه از آن استقبال کردند؛ برای مثال محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این نامه گفته است: «نامه دو ماه گذشته به رهبر انقلاب ارسال شده و در آن درباره دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت شده است؛ ضمن آنکه خاتمی برای دهه پیش‌رو راه‌حل‌هایی ارائه کرده است».

با‌این‌حال سیدعلی خاتمی برادر سیدمحمد خاتمی گفته که «آنچه درباره ارسال نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب منتشر شده، تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای است. جناب آقای خاتمی نیز از جمله هرجا و هر مناسبتی اقتضا کند، دغدغه‌های خود را عملا به دور از تبلیغات دنبال می‌کنند؛ ولی آنچه به این مقدار راجع به محتوای نامه بیان می‌شود، ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی است».

احمدرضا حائری هم نوشته است: «این متن در واقع تأیید متن منتشر شده است، اگر متن منتشر شده درباره این نامه دروغ بوده، ایشان باید صراحتا از عنوان گمانه‌زنی منتشر شده تکذیب می‌شود استفاده می‌کرد، متن منتشر‌شده با روحیات جناب خاتمی همخوانی دارد و بعید است کذب باشد».

محسن رنانی در واکنش به این نامه آورده است: «بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، کشور را به نقطه خطرناکی رسانده و اگر هرچه سریع‌تر برای مدیریت و مهار بحران‌ها اقدام نشود، کشور وارد مسیر بی‌بازگشتی می‌شود؛ و برای مهار بحران‌ها، ما نیاز به برخی اصلاحات جدی و فوری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی داریم. این اصلاحات تنها در توان مقام معظم رهبری است؛ چرا که از این پس جمهوری اسلامی هرگز رهبری به قدرتمندی سیاسی و توانایی‌های شخصیتی، روحیه انقلابی و سرمایه تقدس و کاریزمای ایشان به خود نخواهد دید».

پیش از این نیز سید‌محمد موسوی‌خوئینی‌ها به مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشته بود که او نیز در نامه‌ای از ضرورت اصلاح امور سخن گفته بود که آن نامه نیز با واکنش تند برخی اصولگرایان مواجه شد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
16
اصولگراها از خاتمي خيلي ميترسند
پاسخ ها
بیدل
| United States of America |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
خاتمی یادش رفته که اواخر دولتش فهمیده بود یک تدارکاتچی بیشتر نیست و الان هم قصد فریب ملت را دارد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
13
در مورد خسارتهای عظیم وجبران ناپذیراحمدی نژاد هم بگویید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
12
نان اینها در ایجاد اختلاف و حذف رقبا است
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
11
اصولگرایان تمامیت خواه ، تنها از طریق خفه کردن مخالفین خود امکان حیات دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
12
کیهان و بخصوص حسین شریعتمداری یک مطلب در خصوص نامه نگاری های احمدی نژاد به رهبری ،کشورهای دیگر (عربستان ،امریکا،روسیه وغیره)و مصاحبه باشبکه های خارجی بزنداگر یک صدم کار های احمدی نژاد را خاتمی کرده بود کیهان صد باره ریختن خون خاتمی را مباح اعلام می کرد جناب شریعتمداری مردم دیگر توان استقامت نداری و گرسنگی را ندارند تورا خدا دست از ایجاد اختلاف بردارید من میدانم با این اختلافات نون شما توی روغن است باید جواب گوی کسانی باشی که شما باعث فقر و گرسنگی انها شدید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
8
باسلام بعضی ها فقط بفکر منافع شخصی خودشان به قدرت تکيه می دهند با افراط‌گرایی شعار می دهند عمل آنها چیزی تذکر برای نجات کشور وآینده مردم محروم که 42 سال گذشته در تحریم فقر بیکاری وجنگ خونریزی تشییع جنازه مشکلات ومعضلات و حوادث تلخ جامعه نمی بیند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
1
16
مگر آقای خاتمی به مردم بدهکار است که باید از مردم عذرخواهی کند .آیا در جایی گفته یا شنیده شده مردم از ایشان توفع عذر خواهی دارند.حتمٱ باز هم منظورشان از مردم خودشان هستند از نظر آنها مردم یعنی خودشان وبرای همین در تمامی سخنرانی های خود وقتی از مردم می گوبند یعنی همان اقلیت کوچک که مملکت و نظام و انقلاب و اسلام و ائمه و مقدسات و اقتصاد ومنابع و مشاغل دولتی و خصولتی و ....را بنام خودشان مصادره کرده اند.همه را به فرمایش خودشان از قطار انقلاب پیاده کردند .آنقدر بخیل شدند که دیگر نمی توانند یک نامه به رهبری را هم تحمل کنند.آبطور که گفته شده این نامه دو ماه پیش نوشته شده اگر رهبری صلاح می دانستند خودشان در برابر آن موضع می گرفتند.شماها شدید کاسه داغتر از آش .فکر کردید با این موضع گیری قدرتان را بیشتر دانسته و در صدر خواهید نشست.بیشتر از این می خواهید.می ترسید از سهمتان چیزی کم شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
احسنت حرف دل ما رو گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
10
2
اگر سید محمد خاتمی به صحنه بازگردد انتخابات پرشور می شود.
پاسخ ها
محمدامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
دکتر خاتمی ارادت خاص به مقام معظم رهبری دارد و حتی ایشان از آقا برای حل بحران کنونی کمک خواسته
بیدل
| United States of America |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
تدارکات چی قصد فریب مردم را دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
9
2
اگر سید محمد خاتمی به صحنه بازگردد انتخابات پرشور می شود.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
11
اصولگرایان این همه خسارتی که با حمایت و پشتیانی از رئیس جمهوری مورد نظرشان از سال 84 تا 1392 به کشور زدند که هنوز هم ادامه دارد را گویا فراموش کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
8
چرا مدعیان اصولگرایی در برابر اظهارات و نامه پراکنیهای احمدی نژاد , هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند؟ یا کاملا موافق آنند یا آنقدر بی ارزش است که واکنش نمی خواهد! معلوم است که اثرگذاری خاتمی بسیار زیاد است که این گونه به دست و پا افتاده اند و رطب و یابس می بافند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
6
...کسانی را که عامل فساد و تفرقه هستندلحظه ای چشم دیدن ارامش در جامعه را ندارند و اما سید بزرگوار شما وظیفه شرعی خودرا انجام داده ای و خود را در گیر این ها نکن.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
6
در هر صورت اینجا فقط جنجال آفرینی سهم مردم شده این کیهان بی همه چیز نمی دانم از این عقده ای بازیها چه سودی می برد ای کاش می گفت
در ضمن رهبر ، رهبر کل جامعه هست و هر کسی باید بتواند با ایشان درد دل کند
ما انقلاب کردیم که این فامیل بازیها نباشه .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
5
اینها همه فیلم های انتخاباتی است قسم میخورند که ما جز خوبی شما را نمیخواهیم و خداوند گواهی میدهد که دروغ میگویند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
1
3
برادر حسین که از طرف احمدی نژاد بعنوان منتقد منصف لوح دریافت کرد آیا حاضره امروز مسئولیت گند کاریهای هزاره سوم را بعهده بگیره؟
درود بر سید محمد خاتمی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
4
آقای شریعتمداری همچنانکه زمانی می‌خواست به زعم خودش آیه الله سیستانی را کنترل کند و در مورد مسائل داخلی عراق به ایشان فتوا بدهد، اکنون نیز می‌خواهد به زعم خودش به واکنش مقام رهبری به این نامه جهت بدهد. پناه بر خدا از این تکبر و خود را همه کاره‌ی عالم دانستن! در صورتی که انسان از این تکبر توبه نکند، هرگز نخواهد توانست عیوب، ناتوانی‌ها و اشتباهات خود را باز شناسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
3
مردم به فکر نان شب هستند یک عده هم در گیر جنگ الکی جناح های اصول گرا و اصلاح طلب ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
3
اصولگرایان این همه خسارتی که با حمایت و پشتیانی از رئیس جمهوری مورد نظرشان از سال 84 تا 1392 به کشور زدند (وکشوررا درحالت بسیاربد اقتصادی و تحریم تحویل آقای روحانی دادند )را گویا فراموش کرده اند
داداش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
2
ناراحتی نداره. نامه مطالعه بشه اگه درسته بهش توجه بشه اگه غلطه کنار گذاشته بشه. اگه راه حل ها مفیده استفاده بشه و اگر نیست کنار گذاشته بشه. خیلی ساده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
کسانی که مانع حضور خاتمی درعرصه عمومی و بهره مندی جامعه از خدمات وی شده اند به مردم جفا کرده اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
0
مردم خودشون خوب میدونن کی سال 88 به مملکت خسارت زد.
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
1
1
آقای شریعتمداری این همه الکی زحمت نکش
ازاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
0
نویسنده کیهان باید بداند که این حرف ها به پیایان خط رسیده جناب اقای خاتمی
دوستار نظام و شخص مقام رهبری است مصداقش همین نوشتن نامه است .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین