کد خبر: ۶۹۸۴۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰

اروپایی‌ها طرح قطعنامه ضد ایرانی را پس گرفتند

انگلیس، فرانسه و آلمان از طرح خود تحت حمایت آمریکا برای تصویب قطعنامه در انتقاد از ایران در شورای حکام آژانس عقب نشسته‌اند.
اروپایی‌ها طرح قطعنامه ضد ایرانی را پس گرفتند
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه الجزیره، امروز (پنجشنبه)، گزارش داد کشورهای اروپایی پیش‌نویس طرح محکوم کردن ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پس گرفته‌اند.

این شبکه قطری جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» هم در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر خبر مشابهی را به نقل از برخی منابع منتشر کرده؛ اما با این حال، او این خبر را به صورت قطعی گزارش نکرده است.

رویترز: تروئیکای اروپا طرح قطعنامه در انتقاد از ایران را لغو کرد؛ گفت‌وگوهای فنی با ایران در ماه آوریل

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد انگلیس، فرانسه و آلمان از طرح خود تحت حمایت آمریکا در خصوص تصویب قطعنامه در انتقاد از ایران به دلیل کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شورای حکام عقب نشسته‌اند.

طبق این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده «رافائل گروسی» قرار است ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ کنفرانسی خبری داشته باشد.

به نوشته رویترز، آژانس دلیل این کنفرانس را اعلام نکرده اما دیپلمات‌های مذکور گفته‌اند مدیرکل آژانس به ۳۵ عضو شورای حکام گفته که این نهاد قصد دارد در ماه آوریل (ماه آینده میلادی) با ایران گفت‌وگوهای فنی انجام دهد.

همزمان «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مستقر در بروکسل در صفحه توییتر خود به نقل از برخی منابع نوشت احتیاط آمریکا درباره واکنش ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام نقش مهمی در عقب‌نشینی اروپا داشته است.

پیشتر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، گفته بود: حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی هم به شورای حکام هشدار داده بود در صورتی که در نشست خود نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

روسیه هم در اعلامیه‌ای که برای اعضای شورای حکام فرستاد، هشدار داد تصویب قطعنامه می‌تواند به تلاش‌ها برای احیای برجام آسیب بزند.

پیش از رویترز، شبکه «الجزیره» گزارش داد که کشورهای اروپایی پیش‌نویس طرحی برای محکوم کردن ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پس گرفته‌اند. این شبکه قطری جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

این در حالی است که رویترز قبلاً در این خصوص گزارش داده بود که علیرغم هشدارهای ایران و روسیه، تروئیکای اروپایی به دنبال تصویب قطعنامه علیه ایران هستند و خبرگزاری فرانسه هم نوشته بود که این قطعنامه که مورد حمایت آمریکا نیز هست، احتمالا روز جمعه ۱۵ اسفند ماه به رأی گذاشته ‌شود.

جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ماه سال جاری و در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. البته دو روز قبل از اجرای این قانون، در پی سفری که گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران داشت، موافقتنامه‌ای موقت بین ایران و آژانس صادر شد که بر مبنای آن مقرر شد ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کند و نزد خود نگهدارد.

در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ نوع دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شود، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین