کد خبر: ۶۹۸۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵

روسیه: زمینه دیپلماتیک برای حل مساله ایران فراهم شد

نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: زمینه برای تلاش های دیپلماتیک به منظور حل و فصل اختلافات پیرامون مساله هسته ای ایران فراهم شد.
روسیه: زمینه دیپلماتیک برای حل مساله ایران فراهم شد
آفتاب‌‌نیوز :

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین امروز(جمعه) در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: انگلیس، آلمان و فرانسه، رسما در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که پیش نویس قطعنامه خود درباره ایران را به رای گیری نمی گذارند.

وی با بیان اینکه منطق و عقل سلیم چیره شد، افزود: صدور قطعنامه ممکن بود منجر به تشدید غیرقابل کنترل تنش ها می شد، اما اکنون میدان برای تلاش های دیپلماتیک گشوده شده است.

دفتر نمایندگی دائمی روسیه در سازمان های بین المللی وین نیز روز گذشته در توئیتی به نقل از سخنان اولیانوف در نشست شورای حکام نوشت: باید حداکثر تلاش های دیپلماتیک صورت گیرد تا برجام بطور کامل اجرا شود.

اولیانوف خاطرنشان کرد: این فقط مربوط به لغو تحریم های ضدایرانی نمی شود، بلکه وضعیت به حالت سابق راستی آزمایی و بازرسی ها مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بازگردد که شامل اجرای پروتکل الحاقی نیز می شود.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز به کار کرد. این شورا تشکیلات تصمیم گیرنده در آژانس بین المللی انرژی اتمی است که هر سال چند نشست برای تصمیم گیری در مورد مسائل مهم این سازمان برگزار می کند.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

پنجم اسفند ماه گذشته ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که آمریکا و سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کنند که در آن از ایران به دلیل توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام انتقاد شده است.

در همین پیوند سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد: با تلاش های فشرده دیپلماتیک در تهران، وین و پایتختهای همه اعضای شورای حکام و به ویژه سه کشور اروپایی، و همچنین همراهی چین و روسیه، طرح قطعنامه منتفی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تحول امروز می تواند مسیر دیپلماسی را که ایران و آژانس باز کرده اند، حفظ نموده و زمینه را برای اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی طرف های برجامی فراهم آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین