کد خبر: ۶۹۸۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
با درخواست امام‌جمعه اهل تسنن مهاباد انجام شد

موافقت رئیسی با بررسی عفو برخی زندانیان کُرد

امام‌جمعه اهل تسنن مهاباد، در دیدار با سید‌‌ابراهیم‌ رئیسی درخواست عفو و رأفت نسبت به برخی زندانیان کُرد را مطرح کرد که در این مورد رئیس قوه قضائیه موافقت کرد تا پس از بررسی پرونده‌ها، نسبت به آن اقدام شود.
موافقت رئیسی با بررسی عفو برخی زندانیان کُرد
آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه سفرهای استانی رئیس قوه ‌قضائیه، این بار سید‌ابراهیم رئیسی میهمان آذربایجان غربی بود و از مشکلات قضائی، اداری و فعالان اقتصادی این استان مطلع شد.

صدور حکم بازداشت بر مبنای ادله قطعی

حجت‌الاسلام رئیسی در سفر به آذربایجان غربی و در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضائی این استان گفت: تفاوت نظرات کارشناسی در پرونده‌های حقوقی، بسیار سؤال‌برانگیز است. او افزود: کارشناسان دادگستری باید توجه کنند که نظرات آنها، زمینه‌ساز داوری و قضاوت قضات است لذا باید در ارائه نظرات کارشناسی خود، نهایت دقت، مطالعه و تشخیص را به خرج دهند. رئیسی ادامه داد: قضات صدور حکم بازداشت را بر مبنای ادله متقن و قطعی انجام دهند. توجه داشته باشند که هرگونه خدشه‌ای در دلایل ناظر بر بازداشت یک فرد به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و فارغ از موضوع تضمین قانونی برای جبران خسارت مادی، فرد بازداشت‌شده، بُعد معنوی قضیه و خسارت واردشده به آبرو و روحیه فرد بازداشت‌شده نیز مدنظر است.

دادخواهی حادثه سردشت نباید مشمول مرور زمان شود

سیدابراهیم رئیسی در دیدار با خانواده‌های شهدای سردشت هم گفت: حادثه سردشت از حیث دادخواهی نباید مشمول مرور زمان شود و مسئولان و مردم و بازماندگان این حادثه باید پیوسته دادخواه آن باشند. او افزود: عامل حادثه سردشت، صدام جنایت‌کار بود اما حامیان صدام و غربی‌ها و اروپایی‌ها که بمب‌های شیمیایی و گاز خردل را در اختیار صدام گذاشتند نیز باید محاکمه شوند و این محاکمه در وهله اول در نزد وجدان بیدار جهانیان است.

رئیسی گفت: ما امروز در جایگاه مدعی حقوق بشر و غرب در جایگاه متهم قرار دارد و غربی‌ها باید پاسخ‌گو باشند.

رئیسی ادامه داد: موضوع حادثه سردشت نباید به سردی بگراید و همه بخش‌ها در کشور با به‌کارگیری یک دیپلماسی فعال باید از جنایات رخ‌داده علیه مردم این منطقه پرده‌برداری کنند. دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف کشور باید نیازهای درمانی جانبازان شیمیایی را با به‌کارگیری همه امکانات رفع کنند.

برخورد با آلونک‌ها اولویت نیست

سید‌ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی نیز گفت: برخورد با تغییر کاربری یا ساخت‌وسازهای غیرمجاز امری قانونی است که باید صورت بگیرد. اولویت با آلونک‌ها نیست و با ساختمان‌های کذایی است و ساختمان‌هایی که افراد سودجو می‌سازند. او ادامه داد: مجلس ماده 100 را سامان دهد؛ ماده 100 به منبعی برای شهرداری‌ها تبدیل شده است؛ افراد تخلف را می‌خرند، هرچه کار سازمان‌یافته‌تر باشد، سرریزها به قوه قضائیه کمتر و سهل و آسان‌تر خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: بازرسی مفصلی از معدن طلا در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است و پرونده‌ای در این رابطه در دادگستری استان مطرح است. او افزود: برای برخی متخلفان در رابطه با این معدن نیز محکومیت‌هایی صادر شده است و چنانچه افراد دیگری در رابطه با وقوع تخلف در این معدن، اطلاعاتی داشته باشند، برای پیگیری ارائه دهند. بدون تردید، باید درصدی از درآمد حاصل از این معدن طلا در جهت عمران و آبادانی مناطق و روستاهای اطراف این معدن هزینه شود. رئیسی ادامه داد: مقرر شده موضوع ایجاد برخی مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی برای مردم منطقه به‌واسطه فعالیت در این معدن نیز از سوی استاندار آذربایجان غربی پیگیری شود.

آزادی 100 زندانی

همچنین هم‌زمان با سفر رئیس قوه قضائیه به استان آذربایجان غربی، صد نفر از زندانیان واجد شرایط این استان با تأمین رضایت شکات از زندان آزاد شدند.

رئیس سازمان زندان‌ها در مراسم آزادی صد زندانی استان آذربایجان غربی گفت: به‌زودی خانواده‌های تحت پوشش انجمن‌های حمایت دو برابر خواهند شد. حاج‌محمدی افزود: ۵۴ درصد محکومان استان شاغل هستند و چهارمیلیاردو 600 میلیون ریال کمک‌های معیشتی به خانواده زندانیان اهدا می‌شود. او ادامه داد: زندانیان شاغل در آذربایجان غربی ماهانه ۱۹میلیارد ریال حقوق دریافت می‌کنند.

درخواست عفو برخی از زندانیان کُرد

امام‌جمعه اهل تسنن مهاباد نیز در دیدار با سید‌ابراهیم ‌رئیسی از ایشان برای سفر به این شهر دعوت کرد که رئیس قوه قضائیه نیز با ابلاغ سلام به مردم مهاباد، تأکید کرد در اولین فرصت ممکن در جمع مردم این شهر حضور خواهد یافت. در این دیدار امام‌جمعه اهل سنت مهاباد درخواست عفو و رأفت نسبت به برخی زندانیان کُرد را نیز مطرح کرد که در این مورد نیز رئیس قوه قضائیه موافقت کرد تا پس از بررسی پرونده‌ها، نسبت به آن اقدام شود.

دستاوردهای سفر به آذربایجان غربی

رئیس قوه قضائیه در پایان سفر آذربایجان غربی به تشریح دستاورد‌های این سفر پرداخت و با اشاره به اقدامات دستگاه قضائی استان در زمینه حمایت از تولید، گفت: مسئله تولید، مسئله محوری و راهبردی است که همواره باید مورد توجه همه بخش‌ها باشد.

رئیس قوه قضائیه به بازدید خود از کارخانه فولاد ارومیه اشاره کرد و افزود: در شرایطی که کشور به اشتغال و تولید نیاز دارد، تعطیلی چندساله این مجموعه درست نیست.

او با تأکید بر استمرار اقدامات در زمینه احیای کارخانه فولاد ارومیه به مهلت دوماهه‌ای که برای رفع مشکلات و آغازبه‌کار این واحد تولیدی تعیین شده است، اشاره کرد. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: موضوعاتی که بر عهده بانک یا مالک است، باید دنبال شود و اگر مسائلی مربوط به دستگاه قضائی بود، حتما از سوی مجموعه قضائی استان آذربایجان غربی پیگیری شود.

رئیسی درباره مسائل مرزی و مرزنشینان استان آذربایجان غربی، با تأکید بر فعال‌شدن و سامان‌دادن به بازارچه‌های مرزی، یادآور شد: مسائل اقتصادی مرزنشینان از موضوعات مهم و اولویت‌دار است و باید مبادلات تجاری در عرصه واردات و صادرات سازمان‌یافته باشد و حتما این اقدام در جهت ساماندهی وضعیت کولبری و پیله‌وری تحقق یابد.

او بررسی اقدامات انجام‌شده از جمله صدور کارت‌های الکترونیک برای مرزنشینان فعال در عرصه کولبر‌ی را مورد توجه قرار داد و بر رفع اشکالات به‌منظور اقدامی کاملا اطمینان‌بخش، تأکید کرد.

وی تصریح کرد: باید اقدامات به‌گونه‌ای صورت بگیرد که هم مرزنشینان بتوانند در جهت تبادلات مرزی از این فضا استفاده کنند و هم ضوابط و مقررات دولت رعایت شود تا شرایطی که کولبران به زحمت بیفتند و حتی تلفات جانی به وقوع بپیوندد، صورت نگیرد.

رئیسی با طرح این سؤال چرا یک نفر باید در کوهستان دچار آسیب و حادثه شود، گفت: حتی یک نفر هم زیاد است و متأسفانه طبق گزارشاتی که ارائه شد مواردی را شاهد بودیم که این افراد دچار حادثه شده‌اند و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم این موضوع را بپذیریم.

وی گفت: باید راه قانونی را برای کسانی که می‌خواهند قانونمند کار کنند باز کنیم تا کسی که می‌خواهد غیرقانونی کار کند، مشخص شود.

رئیسی درباره پرونده‌های کثیرالشاکی در زمینه اراضی که در استان آذربایجان غربی مطرح است، گفت: این پرونده‌ها باید مورد رسیدگی قرار گیرد و البته بخشی را دادگستری دنبال کرده و مقرر شد بخش دیگر را هم دنبال کند و مردم را در جریان قرار دهد.

رئیس قوه قضائیه به‌عنوان مثال پروژه معدن طلا در تکاب را که از سوی دادگستری بررسی شده، مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مواردی از گزارشات در دادگستری رسیدگی شده و وقتی به نتیجه رسید، باید مردم در جریان اقدامات دستگاه قضائی قرار گیرند.

او بر ایجاد اشتغال در زندان تأکید کرد و گفت: این موضوع از نکاتی است که در زندان مورد پیگیری قرار گرفت.
رئیس قوه قضائیه رقم درخواست‌های مردمی در جریان سفر به استان آذربایجان غربی را بیش از چهار هزار گزارش اعلام کرد و افزود: این درخواست‌ها ثبت شده و دادگستری استان و بخش‌های مربوطه آنها را پیگیری می‌کنند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین