کد خبر: ۶۹۹۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸

چهارشنبه سوری با رنگ ‌و بوی کرونا

آفتاب‌‌نیوز :

چهارشنبه آخر سال از سال‌ها پیش نماد جشن و شادی مردم کشور ما بوده است، اما معمولا از روز‌های قبل از این مراسم، بیشتر شاهد سوختن و تلفات و مرگ و میر هستیم تا جشن و شادی.

سال گذشته، کرونا تقریبا تلفات و بستری چهارشنبه آخر سال را کاهش داد، اما همچنان به دلیل ناامنیِ وسایل آتش زا و ایمنی پایینِ کارگاه‌های تولید و توزیع مواد منفجره، شاهد انفجار و آسیب و حتی افزایش موارد قطع عضو بودیم.

امسال هم شرایط شبیه پارسال است با این تفاوت که امسال با یک ویروس قوی‌تر و جهش یافته مواجهیم؛ ویروسی که عزا و عروسی و غم و شادی و جشن نمی‌شناسد.

پس از مشاهده اولین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی، در کشور، تاکید متخصصان و مسئولان بر رعایت جدی‌تر اصول بهداشتی و به ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی بود. به این معنی که هر کاری که با تجمع و گردهمایی و اجتماعات حتی چندنفره سر و کار دارد را کاملا کنسل کنیم.

کرونای جهش یافته انگلیسی قابلیت شیوع و بیماری زایی بالایی دارد و تا کنون در شهر‌های مختلف نیز شاهد موارد ابتلا به ویژه در افراد کم سن و سال بوده ایم.

چهارشنبه سوری امسال، باید به گونه ای عمل کنیم که علاوه بر نگرانی برای تلفات ناشی از انفجار و آتش سوزی، نگرانی ابتلای کودکان و نوجوانان و جوانان به کرونای انگلیسی را نداشته باشیم.

چهارشنبه سوری امسال، دستخوش کروناست

سعید مهرسروش، رییس کمیته آموزش اورژانس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به نزدیک بودن چهارشنبه پایان سال و با توجه به اینکه کرونا هنوز در کشور ما وجود دارد و همچنین آغاز واکسیناسیون کادر درمان، تمام اقدامات لازم و اولیه چه برای کرونا و چه چهارشنبه آخر سال باید انجام شود.

او افزود: در مورد چهارشنبه آخر سال ما یک سری آموزش‌هایی را شروع کرده‌ایم؛ آموزش‌هایی که امسال انجام شده تفاوت عمده‌ای با سال گذشته دارد. با توجه به مجازی بودن مدارس، ما نیز آموزش هایمان را مجازی کردیم و تمرکزمان را روی سن ۶ تا ۱۸ سال گذاشتیم. زیرا بیشترین تمایل و علاقه به تفریحات چهارشنبه سوری در این گروه سنی مشاهده می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به وضعیت کرونا و تعطیلی مدارس، با نامه‌نگاری و کار‌ها و هماهنگی‌هایی که انجام دادیم، اطلاعات و پیام‌های هشداردهنده و توصیه هایمان را برای سامانه‌های در دسترس دانش آموزان مثل سامانه شاد قرار دادیم.

مهرسروش بیان کرد: حدودا یک میلیون دانش آموز در مقطعی که مد نظر ماست در شهر تهران و شهرستان‌های اطراف تهران وجود دارند که ما باید حتما در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی آن‌ها کار می‌کردیم.

رییس کمیته آموزش اورژانس گفت: همچنین یک کارگروه مشترک با آتش نشانی و انجمن ققنوس که روی بیماران سوخته کار می‌کند؛ داشتیم که نتیجه این کارگروه را به صورت محتویات آموزشی در شکل‌های مختلف در اختیار این گروه‌ها گذاشتیم. در دو هفته اخیر نیز از طریق خبرگزاری‌ها و صدا و سیما به صورت زیرنویس، این آگاهی و اطلاع رسانی را به مردم عزیزمان می‌رسانیم.

او مطرح کرد: ما پارسال فکر می‌کردیم به دلیل شیوع کرونا، مردم مراسم چهارشنبه سوری را برگزار نمی‌کنند، اما آمار‌هایی که ما از چهارشنبه سوری سال گذشته داریم، ضمن اینکه آمار کلی مصدومان کاهش داشت، متاسفانه آمار قطع عضومان افزایش داشته است. آمار پارسال ما را هشیار کرده که امسال هم خوش بین به شرایط کرونا نباشیم و احتمال هر حادثه‌ای را بدهیم و در حالت آماده باش باشیم.

مهرسروش ادامه داد: در همین چند روز گذشته و در آستانه آخرین چهارشنبه سال، چندین مورد گزارش تهیه نارنجک‌های دست ساز و غیرایمن را داشته ایم که این گزارش‌ها ما را کاملا در حالت آماده باش قرار داده است.

رییس کمیته آموزش اورژانس افزود : اورژانس تهران دو سال گذشته که هنوز کرونایی وجود نداشت آموزش‌های زیادی در مورد اطلاع رسانی و مراقبت چهارشنبه آخر سال به صورت حضوری و چهره به چهره در مدارس و مساجد و فرهنگ سرا‌ها و فضا‌هایی که زیرنظر شهرداری بود، برگزار می کرد. سال گذشته نیز با شیوع کرونا تمام آموزشهایمان به صورت مجازی بود و امسال نیز تمام آموزش هایمان را مجازی و برای گروه هدف مرتبط با این اتفاقات در نظر گرفتیم و تمام این اقدامات را انجام دادیم که حتی یک مصدوم هم که شده نسبت به سال گذشته کمتر داشته باشیم.

بیشترین حوادثی که در چهارشنبه پایان سال به ما گزارش می‌شود، سوختگی و نقص عضو است

او گفت: در سال گذشته ۲۶ درصد از مصدومین مراسم چهارشنبه آخر سال، را عابرین تشکیل داده بودند. این ۲۶ درصد افرادی بودند که هیچ قصدی برای برگزاری چهارشنبه سوری نداشتند، اما قربانی تفریح غلط برخی دیگر شدند.

مهرسروش گفت : در سال گذشته ۴ نفر از پرسنل امدادی و انتطامی دچار مصدومیت شدند و شاهد افزایش ۲۲ درصدی آمار نقص عضو بودیم دلیل این افزایش هم شاید این باشد که به دلیل شرایط کرونا بیشتر تولید و توزیع مواد محترقه و منفجره در منازل افراد و با امکانات غیرایمن و غیراستاندارد انجام می‌شد. همچنین پارسال آمار سوختگی هم زیاد بود.

او بیان کرد: هم سال گذشته و هم امسال با خطر جدی و جدید مواجه هستیم و آن هم ارتباط با الکل و مواد بر پایه الکل است. زیرا یک سال است که مواد الکی همه جا همراه همه هست و معمولا هرکسی در اتاق و ماشین و کیف و جیب لباسش الکل یا مواد بر پایه الکل دارد که این مورد نیز خطرناک است و می‌تواند در این صدمات و آتش سوزی‌ها موثر و خطرساز باشد و حتی ممکن است این شرایط وضع ما را نسبت به سال گذشته خطرناک‌تر کند.

رییس کمیته آموزش اورژانس گفت: با این وجود که هنوز به چهارشنبه سوری نزدیک هم نشده ایم در چند هفته گذشته گزارشاتی مبنی بر انفجار و آتش سوزی داشته ایم که خوشبختانه آمار کم بوده است.

او افزود: کمیته آموزش اورژانس هر ساله از اول اسفند، چه در سطح شهر تهران و چه در عرصه کشوری، شروع به کار میکند و بر اساس همان کاری که آغاز کرده شروع به جمع آوری اطلاعات می‌کند.

مهرسروش مطرح کرد :یکی از موارد اخیر ما شخصی بوده در اطراف تهران که داشته با دستگاه برش کار می‌کرده و کودک همسایه کناری اش، یک سیگارت کوچک کنار پایش می‌اندازد و شخص می‌ترسد و دستگاه برش، دستش را قطع می‌کند و با هلی کوپتر و اورژانس هوایی به تهران منتقل شد.

او گفت: در حال حاضر حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال زیاد نبوده است و امیدواریم که در دو هفته آینده نیز هیچ آماری از هیچ نوع مصدومیتی دریافت نکنیم.

او بیان کرد: کرونای انگلیسی در کشور ما وجود دارد و بسیار خطرناکتر از نوع قبلی ویروس است همچنین با توجه به قرمز بودن بعضی از شهرها، هیچ گونه ساده انگاری جایز نیست و توقع همه این است که مردم عزیز در این ایام باقیمانده در خانه بمانند و از تجمع و دورهمی جدا خودداری کنند.

او گفت: از مردم خواهشمندیم که چند دستورالعمل موجود را به درستی رعایت کنند و انجام دهند؛ یکی استفاده از ماسک مناسب است که بسیار حائز اهمیت و حساس است. دیگر اینکه از مردم خواهشمندیم که فاصله اجتماعی ۱.۸ دهم متر را رعایت کنند. همچنین شستن دست‌ها و ضدعفونی کردن آنها را نیز فراموش نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین