کد خبر: ۶۹۹۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸

برف و سرما در راه اردبیل

تندباد و سپس بارش برف و باران از بیست و یکمین روز اسفند استان اردبیل را در بر می‌گیرد.
برف و سرما در راه اردبیل
آفتاب‌‌نیوز :

برونداد نقشه‌های همدیدی نشانگر شکل‌گیری یک کم ارتفاع فعال بر فراز قفقاز، شرق آناتولی و شمالغرب ایران است که در حرکت چرخندی شرقسوی خود از پنجشنبه سبب وزش شدید باد و آغاز ناپایداری در غرب خزر ، غرب و شمالغرب ایران می‌شود.

از اواخر چهارشنبه تا عصر پنجشنبه سرعت وزش باد در بعضی نقاط و از جمله در پهنه مرکزی استان اردبیل گاهی از 90 کیلومتر در ساعت فراتر می‌رود و از ظهر همین روز ناپایداری‌ها ابتدا به شکل باران و با سرد شدن هوا از پنجشنبه شب به صورت برف منطقه را در بر می‌گیرد.

روز جمعه با نفوذ خطوط هم ارتفاع قطبی به منطقه دما به شدت کاهش یافته و بارش شدید برف همراه با وزش باد تند موجی از برف و بوران را در واپسین روزهای سال در منطقه حاکم می کند. شدت سرما به اندازه‌ای خواهد بود که در جلگه گرمسیر مغان نیز احتمالا برف ببارد.

انتظار می‌رود میزان مجموع برف جمعه و شنبه در دشت اردبیل و بعضی نقاط این استان قابل توجه باشد و سبب اختلال در زندگی ساکنان این نقاط بشود.

از عصر شنبه ناپایداری‌ها به نواحی شرقی استان اردبیل محدود می‌شود و در دیگر مناطق و به خصوص در مرکز استان اردبیل برودت و یخبندان شدید ادامه می‌یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح نارنجی هواشناسی از ساکنان این استان خواست تا موارد احتیاط و ایمنی را تا زمان آرامش اوضاع جوی رعایت کنند.

فرهاد عبدالعلی‌پور افزود: بررسی استحکام تابلوها، دکل‌ها، بلیبوردهای شهری و آنتن‌ها، عدم استقرار در زیر ساختمان‌های نیمه‌کاره ، آمادگی ماموران شهرداری و راهداری برای نمک پاشی و برفروبی گذرگاه‌ها ، پرهیز جدی از سفرهای غیرضروری و درصورت لزوم همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات کامل زمستانی، بازبینی دمای مکان‌های حساس به سرما ، خودداری از کوهنوردی و بیابان‌نوردی ، عدم قرارگیری در بستر و حواشی رودخانه‌ها ، مسیل‌ا و صرفه‌جوی در مصرف برق و گازشهری ازجمله این موارد هستند.

در عصر سه‌شنبه آسمان اردبیل نیمه ابری تا تمام ابری بوده و وزش باد سرد از جانب شمالشرق دما را به صفر درجه سانتیگراد کاهش داده است.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. از ابتدای اسفند تاکنون چهار بار در منطقه برف باریده و هوا طی این مدت در بسیاری از روزها سرد بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین