کد خبر: ۶۹۹۶۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

محمود صادقی هم اعلام کاندیداتوری کرد ؟

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در یک نشست مجازی استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 را تشریح و کاندیدای احتمالی آنها را بررسی کرد.
محمود صادقی هم اعلام کاندیداتوری کرد ؟
آفتاب‌‌نیوز :

محمود صادقی در نشست مجازی «فرصت ها و چالش های پیش روی اصلاح طلبان در انتخابات 1400» گفت: طی چهار دهه گذشته به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار شده و 37 انتخابات تاکنون داشته ایم در جمهوری اسلامی قدرت به طور عادلانه تقسیم می شود در 42 سال گذشته فرصت ها و چالش های فراوانی را پشت سر گذاشتیم. بعد از انتخابات سال 88 کشور دچار یک دو قطبی عمیق شد و یک شکاف سیاسی بزرگ در کشور به وجود آمد و کماکان این چالش به وجود آمده حل نشده و هنوز ابهامات و سؤال ها از هر دو سوی ماجرا وجود دارد.

یکی از ضعف هایی که در جامعه ما وجود دارد عدم توانایی برای حل و فصل خصومت ها است

وی یادآور شد: شاید یکی از ضعف هایی که در جامعه ما وجود دارد عدم توانایی برای حل و فصل خصومت ها است. بحران انتخابات 88 هنوز هم حل نشده و به عنوان یک زخم کهنه بیش از یک دهه از آن می گذرد ولی نه تلاشی برای رفع آن شده و نه چشم اندازی برای حل آن دیده می شود. در بستر این تنازع و بحران سیاسی ما وارد انتخابات سال 92 شدیم در حالی که کاندیدای اصلی اصلاح طلبان شانس حضور نداشت.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها اظهار داشت: به دلیل شتاب روز افزون تورم مردم هر روز یک حس مالباختگی دارند. انگار هر روز ارزش اموال آنها کمتر می شود و یا سارقی اموال را از جیب آنها می دزدد. یک نوع درخواست پدرسالارانه برای حمایت از اقشار ضعیف می بینیم. انگار از نهادهای انتخابی و دولت کاری بر نمی آید و رجوع می کنند به حکومتی که هسته سخت قدرت در دست اوست تا با نگاه از بالا به پایین مشکل را حل کند. ما این را در قالب شعار «رضا شاه روحت شاد» می بینیم که انگار می خواهند یک پدرسالاری بیاید و مشکل را حل و بحران ها را مدیریت کند.

وی یادآور شد: بر اساس برآوردی که الآن از مجلس هست، کمتر از 20 نفر اصلاح طلب و تعدادی هم مستقل داریم.

محمود صادقی هم اعلام کاندیداتوری کرد ؟

بعد از انتخابات 98 اصلاح طلبان دچار نوعی سردرگمی شدند

صادقی ادامه داد: بعد از انتخابات 98 و عدم مشارکت کم سابقه مردم در انتخابات اصلاح طلبان هم دچار نوعی سردرگمی شدند. به هر حال نمی شود انکار کرد که نوعی احساس شکست در اصلاح طلبان به وجود آمد و یک احساس شکست و اختلاف نظری که بروز کرد باعث شد ماه ها اردوی اصلاح طلبان در یک حالت کما قرار گرفت. به خصوص با تعللی که رئیس محترم شورا و یکی از نواب رئیس انجام دادند و یک حالت ابهام ایجاد کردند که استعفا داده اند یا نداده اند.

گرایش های موجود در اصلاح طلبان برای انتخابات 1400

نماینده مردم تهران در مجلس دهم افزود: الآن دو گرایش وجود دارد. یک گرایش اینکه شرکت در انتخابات اصل و نتیجه فرع است. بنابر این باید به حداقل های بعد از تأیید صلاحیت ها هم تن بدهیم و استفاده کنیم. گرایش دیگر این است که اگر بعد از تأیید صلاحیت ها توانستیم کاندیدای مطلوب اصلاح طلب را داشته باشیم کاندیدا معرفی می کنیم و اگر نتوانستیم کاندیدا معرفی نمی کنیم.

مهمترین چالش اصلاح طلبان «امید اجتماعی» و «اعتماد» است

وی اظهار داشت: آرام آرام موتور این جبهه دارد روشن می شود و امید داریم که بشود این فضای یأس و ناامیدی و عدم تمایل به مشارکت رفته رفته هرچه به انتخابات نزدیک می شویم مقداری تغییر کند و مهمترین چالش اصالح طلبان «امید اجتماعی» و «اعتماد» است که هم نیاز به محرک های قوی و شوک دارد و هم نیاز به اعتماد دارد و اصلاح طلبان امید دارند که از رهگذر فرصتی که در انتخابات فراهم می شود بتوانند هم به یک بازسازی گفتمانی دست بزنند و هم اگر شرایط و روزنه هایی باز شد، یک نوع بهبود خواهی و بهینه سازی نظام حکمرانی را بها بدهند.

نهادهای امنیتی خودشان را رقیب اصلاح طلبان می دانند

وی افزود: این در حالی است که اصولگرایان با همه امکاناتی که دارند هنوز نتوانسته اند تشکل واحدی را ایجاد کنند و هنوز نتوانسته اند بر تفرق های خود فائق بیایند و به شدت احساس خطر می کنند. ولی اصلاح طلبان با همه تنگناها توانسته اند این جبهه را تشکیل بدهند که پوشش 100 درصدی ندارد اما پوشش نسبتا بالایی را دارد. نهادهای امنیتی که خودشان را رقیب اصلاح طلبان می دانند فشارهای زیادی روی اعضای این جبهه وارد می کنند و نمی خواهند بگذارند این جبهه شکل بگیرد. این نشان می دهد که این نهاد می تواند مؤثر باشد.

شروط اصلاح طلبان برای شرکت فعال در انتخابات

صادقی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری از طرف انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها اظهار داشت: استراتژی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها از چند ماه قبل تدوین شده و استراتژی ما شرکت فعال در انتخابات است اما این شرکت فعال بلاشرط نیست و مشروط به چند شرط است. یکی اینکه ما بتوانیم کاندیدای اصلاح طلب معرفی کنیم؛ کاندیدای اصلاح طلبی که مقبول و محبوب باشد و پایگاه رأی داشته باشد. شاید یک نفر ممنوعیت قانونی داشته باشد ولی کسی که ممنوعیت قانونی ندارد و سلیقه ها می خواهد اثر بگذارد، ما از او نمی گذریم.نکته دیگر اینکه این کاندیدا باید برنامه محور باشد و بتواند برنامه راهگشایی را برای ایجاد امید به تغییر و بهبود اوضاع ارائه کند. البته ایده ای هست که می گوید کاندیدا هم برنامه و هم تیم همراه داشته باشد. حداقل پست هایی که نیاز به رأی اعتماد مجلس ندارد مثل معاون اول، سایر معاونین و رئیس سازمان برنامه و بودجه را معرفی کند و وزارت ها هم منوط به رأی اعتماد مجلس می شود.

وی تأکید کرد: اگر ما نتوانیم در اردیبهشت 1400 بعد از تأیید صلاحیت ها چنین کاندیدایی را داشته باشیم عملا دیگر تکلیفی برای معرفی کاندیدا نداریم. البته گرایش های دیگری هم وجود دارد که باید به جمع بندی برسیم و تفرق هم که سمّ مهلکی است در بین ما وجود نداشته باشد و تلاش کنیم به هر نظری در خصوص معرفی کاندیدا و یا عدم معرفی که می خواهیم برسیم با اجماع باشد.

اعلام تلویحی کاندیداتوری محمود صادقی

صادقی گفت: چندین ماه است که دوستان محبت دارند و با نظرسنجی که از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین شده انتظار دارند که بنده در این عرصه حضور پیدا کنم. زود نمی شود در این مورد تصمیم گرفت. حتما باید بدنه خود انجمن در این بحث ها مشارکت کند و با این جمع بندی شورای مرکزی احساس همراهی کند. اگر به اجماعی در سطح انجمن رسیدیم با احزاب همسو رایزنی می کنیم. همسوترین حزب، اتحاد ملت است. حزب اتحاد برنامه مفصلی داشت و کاندیدای اصلی آنها آقای دکتر شکوری راد بودند که متأسفانه با آن بیماری سخت روبرو شدند. بعد کاندیدای انجمن پزشکی آقای دکتر ظفرقندی و قبل از آن دکتر محمدرضا خاتمی بودند و تا این تاریخ نتوانسته اند به کاندیدای خودشان برسند.

وی افزود: انجمن ما کاندیدای خودش را در نظر گرفته و باید با اینها رایزنی کند و اگر همنظری ایجاد شود من می توانم در جمع بندی نهایی بله یا نه خودم را بگویم. حقیقت این است که خوشبختانه تمایل نفسانی برای ورود به این عرصه ندارم اما ممکن است تشکیلات تکلیف داشته باشد و آمادگی دارم که اگر به این جمع بندی رسید در صحنه حاضر شوم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
0
کی به کیه ...اینم میگه من بیام خخخخخ
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین