کد خبر: ۶۹۹۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

بایدها و نبایدهای کوهنوردی در دوران کرونا

در یک سالی که از عمر کرونا در کشور می‌گذرد، بسیاری از مردم کوه را شفابخش دانسته و برای رهایی از این ویروس منحوس به کوه‌ها پناه آورده‌اند.
بایدها و نبایدهای کوهنوردی در دوران کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

در کنار افزایش علاقمندان به ورزش کوهنوردی و کوهپیمایی، اغلب مردم براین باورند که کرونا در کوه و در هوای آزاد منتقل نمی‌شود؛ لذا گروه‌های کوهنوردی به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه بوده و آن را رعایت نمی‌کنند.

برخلاف آنچه که تصور می‌شود که ویروس با ورزشکارها و کسانی که در این روزهای سخت به ورزش روی آورده‌اند؛ کاری ندارد باید گفت که ویروس کرونا ویروسی است که برایش فرقی ندارد پیر هستی یا جوان، فعال هستی یا منفعل و یا ورزشکار بلکه در صورت هرگونه سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرد را درگیر می‌کند.

مدیرعامل کانون کوهنوردان استان کردستان گفت: از زمان شیوع کرونا تا به قرمز درآمدن وضعیت استان و حتی در زمانی که وضعیت استان کردستان در حالت زرد قرار داشت، هیچگونه برنامه کوهنوردی در قالب کانون کوهنوردان استان کردستان اجرا نشده و تنها در قالب کلاس‌های آموزشی آن هم با حداقل نفرات و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است.

صلاح حقیقیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در صورتی که کوهنوردان قصد رفتن به کوه را دارند توصیه می‌شود که با حداقل نفرات حرکت کنند و پروتکل‌های بهداشتی را کامل و بدون هیچگونه سهل‌انگاری رعایت کنند تا دچار ویروس کرونا نشوند.

وی با اشاره به اینکه در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممانعتی برای انجام کوهنوردی وجود ندارد؛ عنوان کرد: در کل هر تجمعی، در هرجایی چه در کوهنوردی و چه در کوهپیمایی قاعدتا باید با رعایت پروتکل‌های اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی صورت گیرد و در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچگونه ممانعتی برای انجام کوهنوردی وجود ندارد.

حقیقیان در خصوص ضرورت استفاده از ماسک در کوهنوردی تاکید کرد: به دلیل قرار گرفتن در شیب و ارتفاع در مسیر کوه حرکت کردن با ماسک با مشکلات خاصی برخوردار است و این چیزی نیست که بتوان به هرکسی پیشنهاد کرد که البته در موقعیت‌های متفاوتی همچون طبیعت‌گردی، کوهنوردی و یا کوهپیمایی این بحث کاملا متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: جدای از بحث کرونا و شرایط حاکم بر اوضاع فعلی کشور، کوهنوردان در حالت عادی همیشه از دستمال گردن مخصوصی که مختص به کوهنوردان است برای جلوگیری از ورود هوا به داخل ریه و پیشگیری از ایجاد عفونت ریه خود؛ استفاده می‌کنند.

مدیرعامل کانون کوهنوردان استان کردستان در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از مبتلاشدن کوهنوردان کردستانی به ویروس کرونا گزارش نشده است. یادآور شد: توصیه ما به کوهنوردان این است که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و با پروتکل‌های بهداشتی به کوه بروند تا بیماری کرونا و انتقال آن به حداقل خود برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین