کد خبر: ۶۹۹۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

ضعیف شدن سپر ایمنی بدن در برابر کرونا با مصرف مواد غذایی ناسالم

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هر چقدر استفاده از مواد غذایی ناسالم بیشتر باشد سپر ایمنی بدن ضعیف‌تر شده و مستعد درگیری با ویروس کرونا می‌شود، گفت: در صورت ابتلا به کرونا شاهد سخت شدن بیماری، طولانی شدن زمان بهبودی و حتی مرگ و میر افراد هستیم.
ضعیف شدن سپر ایمنی بدن در برابر کرونا با مصرف مواد غذایی ناسالم
آفتاب‌‌نیوز :

مرجان منوچهری نائینی،با اشاره به اینکه ۹ مارس هر سال مصادف با روز جهانی رژیم درمانگر است، اظهار کرد: از سال ۹۵ این موضوع در کشور ما کلید خورده و مراسم مختلفی در سطح کشور برای تجلیل از فعالیت و خدمات کارشناسان و متخصصان تغذیه و معرفی بیشتر این رشته به جامعه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان تغذیه در بخش های مختلف مشغول ارائه خدمت هستند که یکی از این بخش ها، بهداشت و سلامت است، گفت: عمده فعالیت کارشناسان در مرکز بهداشت استان، تغذیه از بعد پیشگیری است، براین اساس برای همه افراد جامعه برنامه داریم که در درجه اول سلامت خود را با تغذیه سالم حفظ کرده و بعد ارتقا دهند.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به فعالیت کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت شهرستان ها و مراکز جامع خدمات سلامت اشاره و تصریح کرد: تغذیه پیشگیر در حیطه های تغذیه در گروه های سنی مختلف، تغذیه در دوران بارداری و شیردهی، تغذیه با نگاه به پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ریزمغذی ها و تغذیه غیرواگیر دنبال می شود.

وی با بیان اینکه درصد زیادی از مرگ و میرها منتسب به بیماری های غیرواگیر مثل دیابت، پرفشاری خون و بیماری های قلبی و عروق است که به نوعی به تغذیه ناسالم و اضافه وزن و چاقی بر می گردد، افزود: بیش از یک سال از شیوع کرونا به عنوان یک بیماری واگیر می گذرد، این درحالی است که در تحقیقات جهانی مشخص شده تغذیه صحیح در کنار رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می تواند کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی کند و سپری در مقابل ابتلا به ویروس کرونا و پس از آن در صورت ابتلا بهبودی سریع افراد باشد.

منوچهری با اشاره به برنامه ریزی هایی که در زمینه تغذیه پیش گیرنده در مراکز جامع خدمات سلامت در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و حاشیه شهر انجام شده، گفت: کارشناسان ما مشغول ارائه مشاوره های تغذیه به گروه های سنی مختلف و افراد درگیر با بیماری های غیرواگیر مرتبط با تغذیه هستند.

وی خاطرنشان کرد: پس از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در پایگاه های سلامت، اگر فردی از نظر تغذیه مشکلی داشته باشد که نیاز به مشاوره تخصصی تغذیه باشد، از طریق سیستم ارجاع به کارشناس تغذیه ارجاع داده می شود و کارشناسان تغذیه در زمینه تنظیم رژیم غذایی، پیگیری وضعیت تغذیه و حفظ سلامت به مراجعان کمک می کنند.

این کارشناس مرکز بهداشت استان، تغذیه را موضوع چند بعدی دانست و گفت: چند سال شعار روز جهانی غذا «تغذیه از مزرعه تا سفره» بود. همکاران ما نیز در راستای این شعار حرکت می کنند و از طریق تعامل و هماهنگی درون بخشی و بین بخشی با ارگان هایی که به نوعی در تغذیه دخیل هستند در چهار حیطه فعالیت می کنند؛ فرهنگ سازی تغذیه، دسترسی فیزیکی به غذا، حمایت تغذیه ای از اقشار آسیب پذیر و ایمنی غذا که در هر کدام از این بخش ها سازمان های دخیل با مرکز بهداشت همکاری می کنند تا به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کنیم.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر برگزاری آموزش های گروهی و اجتماع محور به سمت فضای مجازی و وبینارهای غیرحضوری سوق داده شده، گفت: با برگزاری دوره های آموزشی انتظار داریم شاهد توقف اضافه وزن و چاقی در گروه های سنی مختلف و کنترل بیماری های غیرواگیر مرتبط با تغذیه و پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر مثل کووید۱۹ باشیم.

وی ادامه داد: هم اکنون کارشناسان ما درحال برگزاری جلسات آموزشی هستند تا راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا و عوامل تغذیه ای مرتبط با آن را به جامعه آموزش دهند و تلاش می کنیم توانمندی افراد را در استفاده از مواد غذایی سالم بالا ببریم، چراکه هرچقدر استفاده از مواد غذایی ناسالم بیشتر شود سپر ایمنی بدن ضعیف تر شده و مستعد درگیری با ویروس می شود، پس از آن هم شاهد سخت شدن بیماری و طولانی شدن زمان بهبودی و حتی مرگ و میر هستیم.

منوچهری تغییر الگوی غذایی خانواده ها را یادآور شد و گفت: نه تنها در ایران که در کل جهان مردم به سمت استفاده از غذاهای ناسالم رفته و مصرف نمک، شکر و چربی افزایش یافته که خود عامل خطری برای ضعف سیستم ایمنی است، از طرف دیگر سبزیجات و میوه ها در سبد غذایی کمتر شده و این درحالی است که به خاطر قرنطینه و محدودیت ها، جامعه کم تحرک به سمت بی تحرکی رفته که همه عوامل خطری است که افزایش اضافه وزن و چاقی و خطر ابتلا به بیماری را بالا می برد.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افراد سالمند و بیماران خاص بیشتر در معرض خطر کرونا هستند، تصریح کرد: در این شرایط باید راهکارهایی در اختیار مردم و به ویژه گروه های آسیب پذیر قرار گیرد تا سبد غذایی خود را سالم کرده و تحرک لازم را داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه متأسفانه بازار شایعات تغذیه ای داغ است، گفت: این موضوع تناقض های زیادی برای مردم ایجاد می کند. مردم باید اطلاعات تغذیه ای را از منابع درست دریافت کنند و کارشناسان تغذیه یکی از بهترین منابع انتقال این اطلاعات هستند که ضمن قدردانی از آنها امیدوارم با همدلی و همکاری یکدیگر در بخش های مختلف، سلامتی را برای مردم فراهم کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین