کد خبر: ۶۹۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۷

انتخاب رئیس‌جمهور دموکرات؛ تغییر در برابر ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مشاور ارشد سناتور هیلاری کلینتون نامزد پرامید حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 گفته است که با انتخاب یک رئیس جمهور دموکرات، سیاست چندسال گذشته کاخ سفید در قبال ایران دچار تغییرات مهمی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ارمنستان ، ریچارد هالبروک روز چهارشنبه در گفتگو با روزنامه فرانسوی لوموند گفت: «ما خواستار برقراری یک کانال ارتباطی مستقیم برای گفتگو با ایران هستیم و ممکن است این کار را با کمک فرانسه انجام دهیم». وی به چگونگی مشارکت احتمالی فرانسه در برقراری ارتباط مستقیم میان تهران و واشنگتن اشاره‌ای نکرد.

هالبروک با انتقاد شدید از سیاست‌های جنگ طلبانه جاری کاخ سفید علیه ایران گفت: «دولت بوش از این ایده مزخرف پیروی می‌کرد که می‌تواند در عراق بجنگد و همزمان موجودیت حکومت ایران را به چالش بکشد. این یک نظریه غلط است که متاسفانه بین تعدادی از جمهوریخواهان و حتی دموکرات‌ها طرفدارانی پیدا کرده‌است».

مشاور ارشد ستاد انتخاباتی سناتور کلینتون در ادامه با اشاره به محورهای احتمالی مذاکرات آمریکا با ایران گفت: «این مذاکرات نباید تنها بر برنامه هسته‌ای ایران تمرکز کند، بلکه باید روابط تهران با حماس و حزب‌الله را نیز در برگیرد».

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در دوران زمامداری پرزیدنت کلینتون افزود: «اطلاعات تهیه‌شده در گزارش ارزیابی اطلاعات ملی (درباره برنامه هسته‌ای ایران) ماهیت موضوع را به شکلی اساسی تغییر داده‌است، این گزارش در واقع طغیان سرویس‌های اطلاعاتی ما در مقابل عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی کاخ سفید برای جلوگیری از تکرار فاجعه‌ای بود که در عراق رخ داد. این یک انتقام واقعی بود!».

هالبروک افزود: «این گزارش همه را متحیر ساخت و اولین نفر شخص رئیس جمهور (بوش) بود».

وی در خاتمه ابراز عقیده کرد که دولت بوش در 12 ماه باقی‌مانده از دوران زمامداری شهامت حمله به ایران را نخواهد داشت.

گفتنی است سناتور هیلاری کلینتون علیرغم انتقاد از رویه مبارزه‌جویانه دولت بوش علیه ایران، برقراری روابط را منوط به مشخص‌شدن وضعیت برنامه هسته‌ای کشورمان ساخته‌است، در حالی که سناتور باراک اوباما رقیب قدرتمند وی گفته‌است که بدون هیچ پیش‌شرطی با رهبران ایران مذاکره خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین