کد خبر: ۶۹۹۹۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳

تجلیل از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون/ پایتخت ۶، زیرخاکی و نون.خ ۲

رئیس سازمان صداوسیما از سازندگان شش سریال پرمخاطب تلویزیون در سال ۹۹؛ یعنی «پایتخت۶»، «نون.خ ۲»، «زیرخاکی»، «خانه امن»، «بچه مهندس۳» و «دوپینگ» تجلیل کرد.
تجلیل از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون/ پایتخت ۶، زیرخاکی و نون.خ ۲
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز همایش‌های صداوسیما امروز میزبان دست‌اندرکاران همه مجموعه‌های تلویزیونی بود که در سال ۱۳۹۹ روانه آنتن شبکه‌های مختلف تلویزیون شدند.

عبدالعلی علی عسکری با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری عصاره خواست ملت ایران در رسیدن به آینده است، گفت: همه‌ گونه‌های برنامه‌سازی ما در صداوسیما باید رنگ و بوی این بیانیه را بگیرد و القای امید به آینده و پیشرفت، از شاخص‌ترین ویژگی‌های این بیانیه است که باید در برنامه‌های مختلف، به‌ویژه گونه‌ نمایشی آن را مشاهده کنیم.

رئیس صداوسیما در آیین تجلیل از عوامل مجموعه‌های نمایشی سیما در سال ۹۹ گونه‌ی نمایشی را در میان قالب‌های برنامه‌سازی موثرترین برشمرد و افزود: هیچ قالبی مانند قالب سریال و کارهای نمایشی، در القای امید و ترسیم آینده زیبا و متعالی اثرگذار نیست و باید محتوای غنی‌تری را در این گونه شاهد باشیم.

در ادامه مهدی فرجی، تهیه کننده نون. خ نیز با اشاره به تلاش عوامل سریال از سختی کار در این شرایط سخن گفت. وی با ابراز خوشحالی از اینکه در تولید سریال «نون خ» به لطف خدا کسی به کرونا مبتلا نشد، گفت: ما در این دوران هنرمندان عزیزی را در کشور از دست دادیم که بسیار غم‌انگیز بود.

خیرالله تقیانی پور، کارگردان نجلا هم از آمدن مدیران جوان به عرصه فیلم و سریال ابراز خرسندی کرد و از مسئولان سازمان خواست توجه بیشتری به کارگردانان جوان و تازه نفس داشته باشند

علی غفاری، تهیه کننده سریال از سرنوشت نیز بر رقابتی بودن فضای سریال‌سازی تاکید و تصریح کرد: این وضعیت اهمیت توجه به کیفیت کار را بیشتر کرده است و باید با تشکیل اتاق‌های فکر، دست نویسندگان را گرفت. در ادامه این مراسم، سعید آقا خانی، سیامک انصاری و افسانه بایگان هم روی صحنه آمدند.

در پایان این مراسم هم از دست اندرکاران تولید و ساخت ۲۹ سریال پخش شده در سال ۹۹ و دست اندرکاران سریال‌های در حال ساخت سیما قدردانی شد.

در این مراسم همچنین، از خانواده هنرمندانی که در سال ۹۹ در پی ابتلا به کرونا جان به جان‌آفرین تسلیم کردند، تجلیل شد. زنده‌یاد سیروس گرجستانی، مرحوم محمود فلاح، زنده‌یاد کامبوزیاپرتوی، مرحوم کریم اکبری مبارکه و زنده‌یاد ماه چهره خلیلی از هنرمندانی بودند که در این مراسم از آن‌ها یاد شد.

ضرورت توجه به بیانیه گام دوم در برنامه‌سازی

عبدالعلی علی عسکری در این مراسم با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری عصاره خواست ملت ایران در رسیدن به آینده است، گفت: همه‌ گونه‌های برنامه‌سازی ما در صداوسیما باید رنگ و بوی این بیانیه را بگیرد و القای امید به آینده و پیشرفت، از شاخص‌ترین ویژگی‌های این بیانیه است که باید در برنامه‌های مختلف، به‌ویژه گونه‌ نمایشی آن را مشاهده کنیم.

رئیس صداوسیما در آیین تجلیل از عوامل مجموعه‌های نمایشی سیما در سال ۹۹ گونه‌ی نمایشی را در میان قالب‌های برنامه‌سازی موثرترین برشمرد و افزود: هیچ قالبی مانند قالب سریال و کارهای نمایشی، در القای امید و ترسیم آینده زیبا و متعالی اثرگذار نیست و باید محتوای غنی‌تری را در این گونه شاهد باشیم.

رئیس سازمان صداوسیما در این آیین با بیان اینکه سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا سال استثنایی در ۱۰۰ سال اخیر بوده است، گفت: این شرایط موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شد و ما هم بیم داشتیم که سریال‌سازی در رسانه ملی تحت تاثیر قرار بگیرد، اما همت شما هنرمندان و همکارانم ورق را برگرداند و شاهد رشد نسبی سریال‌سازی بودیم. با وجود این شرایط، اهالی رسانه در همه بخش‌ها پای کار بودند و لحظه به لحظه فعالیت کردند و زمانی که همه مردم باید در خانه می‌ماندند، اهالی رادیو و تلویزیون فداکارانه پای کار ماندند.

علی عسکری با یادآوری روزهای پایانی سال ۹۸ و آغاز شرایط کرونایی گفت: از آن زمان تاکنون همه مشغول فعالیت‌اند و فداکارانه در رسانه ملی کار می‌کنند.

از نقدهای منصفانه و عالمانه استقبال می‌کنیم
رئیس صداوسیما با اشاره به آمار سریال‌های پخش شده در سال ۹۹ گفت: این آمار که به طور نسبی از سال‌های گذشته بیشتر بوده است، حاصل تلاش همکاران ما در این عرصه است و جای قدردانی دارد؛ البته آثار از نظر کیفی قابل نقد هستند و ما از همه نقدهای منصفانه و عالمانه استقبال می‌کنیم و آن را روی چشم می‌گذاریم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه ما در رسانه ملی دغدغه کیفیت و اثرگذاری است، گفت: ما در آسیب‌شناسی که در سیما فیلم به انجام رسید، به این نتیجه رسیدیم که اصلاح فیلمنامه پس از نگارش به ساختار عظیمی‌که در داستان طراحی شده است، لطمه می‌زند و باید ساختار را به گونه‌ای تغییر داد تا از ابتدا درست حرکت کنیم.

برای اینکه بتوانیم بنا به اقتضائات جامعه، اقتصاد، فرهنگ و خواست جوانان و مردم بپردازیم، باید به زمانی که شاکله اصلی کار طراحی می‌شود و زمانی که ایده شکل می‌گیرد، منتقل شویم.

رئیس رسانه صداوسیما با بیان اینکه همه ویژگی‌های پایه‌ای یک سریال در مرحله خلق ایده اولیه وجود دارد و از آنجا شکل می‌گیرد و سپس بسط می‌یابد، گفت: توجه به اینکه با چه حیطه‌، چه مسئله و چه ساختاری از مسائل مواجه مواجه می‌شویم که باید ارتباطات علت و معلولی و معقول آن را درک کنیم بسیار مهم است و به همین علت ما باید پس زمینه و زمینه سریال را به خوبی بشناسیم و پس از آن فیلمنامه بنویسیم.
وی انتخاب سوژه را مرحله بعد از مرحله طرح ایده دانست و گفت: موضوع کلیدی دیگر بعد از پس زمینه کار، یافتن سوژه مناسب است که بتواند داستانی پرجاذبه را خلق کند که برای بیننده جذاب باشد.

اگر پیام سریال متناسب با نیاز جامعه باشد قطعاً سریال با استقبال مواجه می‌شود و اگر پیامی را که مردم به آن نیازی نداشته باشند، بدهد، سریال عقیم می‌ماند.

وی از سه عنصر دانستن نظام مسائل، انتخاب سوژه مناسب و مهندسی و مدیریت پیام به عنوان عناصر کلیدی تولید مجموعه‌های نمایشی یاد کرد و گفت: شما که اهل فن، هنر و فرهنگ هستید، باید در این عرصه با ما مفاهمه و گفت‌وگو کنید تا طرحی نمایشی را سامان بدهیم.

وی از همه دست اندرکاران تولید مجموعه‌های نمایشی خواست تا به این امر توجه کنند و گفت: ما نام این را سند مفهومی یا محتوایی تولید سریال گذاشتیم که خشت اول تولید کارهای نمایشی است و بعد از این است که مرحله نگارش آغاز می‌شود.

رئیس صداوسیما افزود: با اتکا به این سند مفهومی، زمانی که فیلمنامه نوشته می‌شود بسیار راحت تر به سمت پیش تولید و تولید پیش می‌روید و معلوم است که دقیقا در چه مسیری حرکت خواهید کرد.

علی عسکری با بیان اینکه آموختن جاذبه، زیبایی و حکمت‌های هر سریال بسیار مهم است، گفت: هر سریال باید حکمت‌آموز و برای خانواده‌ها سودمند و مفید باشد، چراکه که قله اثرگذاری در برنامه‌های تلویزیونی، آثار نمایشی و فیلم و سریال است.
بیشترین هزینه برای تولید سریال صرف می‌شود
وی با بیان اینکه بیشترین هزینه در سیما برای تولید سریال صرف می‌شود، گفت: توازن میان حکمت‌آموزی و زیبایی و جذابیت از لغزشگاه‌هایی است که اگر تعادل آن رعایت نشود، موجب خسران خواهد شد.

رئیس صداوسیما تأکید کرد: اگر این توازن از بین برود و بالا بردن جاذبه موجب لطمه زدن به حکمت آموزی شود جنبه فرهنگی کار عدول می‌کند و به سوی جاذبه‌های سطحی می‌رود.

علی عسکری با بیان اینکه با وجود رقبایی چون شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی ممکن است دچار چنین لغزشگاه‌هایی بشویم، گفت: یک هنرمند عالی رتبه و تولیدکننده فرهنگی کسی است که بین جذابیت و حکمت آموزی تعادل برقرار می‌کند و اجازه نمی دهد ذهن مردم از آموختن دور و سطحی شود. بین نگاه تجاری و نگاه فرهنگی تعارضی وجود دارد که یکی از راه‌های سخت ما این است که این تعارض را به نفع مردم حل کنیم و دچار آن نشویم.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه ما در دوره خاصی از تاریخ هستیم، گفت: با وجود همه تلاش‌های دشمن، کشور هر روز در حال رشد است و مردم ما بیش از چهل سال پرافتخار را تاکنون گذرانده و در مقابل دشمنان کوتاه نیامده‌اند.

کشور در حال رسیدن به قله پیشرفت است
وی با اشاره به اینکه کشور با وجود نزدیک به صفر شدن فروش نفت و تحریم در حال رسیدن به قله پیشرفت است، گفت: دشمن در هر مقطعی تلاش کرد که ما را از این پیشرفت باز دارد، اما به کوری چشم آن‌ها، ملت ایران قوی ایستاده است و به پیش می‌رود.

علی عسکری انقلاب اسلامی را موجب رشد کشور دانست و گفت: بعد از عقب افتادگی ایران در دوره قاجار و پهلوی که با طراحی استکبار، به ویژه انگلیس به وقوع پیوست، اکنون با کشوری مواجهیم که هر روز تولید می‌کند و هر روز یک شرکت دانش بنیان را راه می‌اندازد و روح زمانه ما این است که در جهان، قدرتمند و به یکی از کشورهای تراز اول‌ جهان بدل شویم.

رئیس سازمان صداسیما تاکید کرد: ما در سریال سازی باید به این امر توجه کنیم که عطش پیشرفت در کشور ما بالا است و باید در همه گونه‌های برنامه‌سازی رنگ و بوی پیشرفت و امید به آینده را مشاهده کنیم.

علی عسکری با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم عصاره خواست ملت ایران برای رسیدن به آینده است، گفت: ما باید در ایده‌ها و نگارش فیلمنامه‌ها به این مهم بپردازیم، چرا که هیچ قالبی بیش از سریال‌سازی در القای امید و ترسیم آینده زیبا اثرگذاری ندارد و من امیدوارم بتوانیم گام‌های بلندی در این مسیر برداریم.

وی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم عصاره خواست ملت ایران برای رسیدن به آینده است، گفت: ما باید در ایده‌ها و نگارش فیلمنامه‌ها به این مهم بپردازیم، چرا که هیچ قالبی بیش از سریال‌سازی در القای امید و ترسیم آینده زیبا اثرگذاری ندارد و من امیدوارم بتوانیم گام‌های بلندی در این مسیر برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
0
0
فقط پایتخت ان دو چنگی به دل نزدند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین