کد خبر: ۷۰۰۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

تشخیص کرونا از صدای سرفه توسط هوش مصنوعی

محققان الگوریتمی ابداع کرده‌اند که با دقت ۹۸درصدی افراد آلوده به کرونا را از روی صدای سرفه کردن آنها تشخیص می‌دهد.
تشخیص کرونا از صدای سرفه توسط هوش مصنوعی
آفتاب‌‌نیوز :

محققان اعلام کردند که الگوریتم آنها برنامه ای را پشتیبانی می کند که می تواند روشی سریعتر، ارزان قیمت تر و کم تهاجمی برای آزمایش اولیه ویروس کرونا باشد.

این الگوریتم که DeepCough نام دارد توسط محققان دانشگاه «اسکس» و با استفاده از هشت هزار و ۳۸۰ نمونه صوتی معتبر بالینی از سرفه افراد ساخته شده است.

این نمونه ها از آوریل سال گذشته از بیمارستان های اسپانیا و مکزیک گرفته شده است ؛ نتیجه آزمایش کرونای دو هزار و ۳۳۹ نفر از این افراد مثبت و نتیجه آزمایش کرونای شش هزار و ۴۱ نفر آنها منفی بود.

محققان گفتند که الگوریتم آنها با دقت ۹۸ درصدی قادر به تشخیص نمونه های افراد آلوده از افراد غیر آلوده بود.

دو آزمایش اصلی برای تشخیص کووید-۱۹ در حال حاضر یکی آزمایش تشخیص آنتی ژن و دیگری PCR است ، اما این برنامه می تواند برای تلفن های همراه iOS و Android هر دو ارائه شود و به طور بالقوه راهی برای تشخیص کرونا توسط خود افراد ارائه دهد.

دکتر «خاویر آندرو-پرز»، محقق ارشد ، در مرکز محاسبات دانشگاه اسکس گفت: ما از نتایج امیدوار کننده این ابزار غربالگری جدید خوشحالیم که می تواند یک ابزار واقعی برای مبارزه با همه گیری کرونا باشد.

این تهاجم بسیار کمتر از سایر آزمایشات Covid-۱۹ است و همچنین نتایج سریعی را ارائه می دهد و راه را برای راه حل های آزمایش قبل از غربالگری در موارد نیاز باز می کند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد؛ اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین