کد خبر: ۷۰۰۱۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

ماهی قرمز عضوی غیر همخوان با نوروز باستانی

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست قم ضمن تاکید بر تحریم خرید و فروش ماهی قرمز در این تصریح کرد: در سالهای گذشته و در فرهنگ اصیل نوروز در ایران باستان هیچ نشانه از المان ماهی قرمز و هیچ حیوان دیگری وجود نداشته است.
ماهی قرمز عضوی غیر همخوان با نوروز باستانی
آفتاب‌‌نیوز :

در این روزها که بازار خرید و فروش ماهی قرمز در شهر داغ است، فرصت مناسبی برای پرداختن به فلسفه وجود این المان در سفره هفت سین است و آنچه حائز اهمیت است عدم روشنگری و آگاهی بخشی به مردم در خصوص مطالعه درباره بطن سنت های ملی است که کمتر کسی به آن توجه می کند.

جالب این است که در هیچ کدام از اسناد تاریخی در خصوص آیین نوروز باستانی ایران، ماهی قرمز جایگاهی ندارد و در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند.

محمدرضا عابدی مقدم ضمن تاکید بر تحریم خرید و فروش ماهی قرمز در این تصریح کرد: در سالهای گذشته و در فرهنگ اصیل نوروز در ایران باستان هیچ نشانه از المان ماهی قرمز و هیچ حیوان دیگری وجود نداشته است.

مدیر اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست قم در ادامه افزود: زیستگاه اصلی ماهی قرمز در آسیای جنوب شرقی به خصوص کشور چین است و جدای از ظاهر زیبایی که دارد، به عنوان یک جانور غیر بومی شناخته می شود که برای سلامت آبزیان بومی بسیار خطرناک است چراکه به عنوان رقیب اصلی سایر آبزیان مفید محسوب می شوند.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست قم عنوان کرد: ماهی قرمز ها به سایر گونه های آبزی اجازه رشد و تکثیر نمی دهند وهمین امر سب افزایش مرگ و میر سایر آبزیان می شود.

عابدی با بیان اینکه این گونه غیر بومی به سرعت تکثیر می شود اظهار کرد: این گونه از آبزیان با وارد شدن به رودخانه ها سبب انتقال بیماری سل پوستی می شوند که این بیماری قابل انتقال به انسان ها است.
وی در ادامه بیان کرد: وجود ماهی قرمز در منزل به ویژه نگهداری آنها در یخچال، برای سلامتی افراد بسیار خطرناک است چرا سبب انتقال بیماری های مختلف از جمله بیماری های گوارشی می شود.

عابدی با بیان اینکه خرید و فروش حیوانات به ویژه این حجم از معاملات آبزیان در آستانه نوروز امری غیر اخلاقی است، تصریح کرد: نگهداری از آبزیان به ویژه گونه ماهی قرمز در منازل، تجاوز به حقوق حیوانات است چرا که سبب تلف شدن آنها میشود.

وی تراریوم های شیشه ای و آکواریوم های حاوی آبزیان را نیز امری غیر اخلاقی تلقی کرد و گفت: نگهداری آبزیان در محیط هایی غیر از تالاب ها و رودخانه ها برای آنها در حکم زندان است و به همین دلیل ماهی ها در این آکواریوم ها عمر زیادی ندارند اما متاسفانه این روزها این سبک از آکواریوم ها وارد صنعت مد و دکور شده اند که نوعی از تجاوز به حقوق حیوانات و امری ضد فرهنگی است.

در انتها باید متذکر شد که هر سال ایام عید ۵ میلیون قطعه ماهی می میرند و اگر تابلوی معروف هفت سین کمال الملک را در کاخ گلستان به تماشا بنشینیم و ببینیم که او نیز ماهی قرمز را میان سفره هفت سینش طراحی و نقاشی نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Oman
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
0
0
بله کم کم یکی یکی نمادهای ملی نوروز باستانی را میخواهند حذف کنند
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
0
0
صحبت دقیق و درستی است. ایرانیان در قدیم برای گذاشتن هر موردی روی سفره عید فلسفه و عقاید و نظرات خاصی داشته اند. سالهای زیادی مادرم نمی گذاشت ماهی روی سفره ی عید بگذاریم می گفت : ماهی با اینکه داخل آب است اما از درون همیشه تشنه است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین