کد خبر: ۷۰۰۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
تبلیغات

نبولایزر و کاربرد‌های نبولایزر چیست؟

دستگاه نبولایزر در انواع مختلف در فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی توانی نو عرضه می‌شود. به طور کل سه نوع دستگاه نبولایزر داریم.
نبولایزر و کاربرد‌های نبولایزر چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

نبولایزر ابزاری برای رساندن دارو از راه استنشاق به شش‌ها و دستگاه تنفسی می‌باشد. این روش درمان برای مواردی همچون آسم و برونشیت بسیار موثر بوده و بسیار سریع عمل می‌کند. به کمک دستگاه نبولایزر سایر بافت‌های بدن درگیر نشده و تنها بخش تنفسی در برابر دارو‌ها قرار می‌گیرد. از مزایای استفاده از نبولایزر می‌توان به زیاد شدن عملکرد ماهیچه‌های تنفسی بدن، افزایش فعالیت‌های عمومی، بهبود استقامت بدن، جلوگیری از ترشحات ریوی، بهبود تهویه و سرفه، پیشگیری از آتلکتازی، کمک کردن به بازگشت خون، کم شدن چسبندگی، کم شدن درد و اسپاسم اشاره کرد.

همان‌طور که می‌دانید ریه مهم‌ترین بخش دستگاه تنفسی محسوب می‌شود که جهت تامین اکسیژن بافت‌های بدن و دفع دی اکسید کربن نقش اساسی دارد. در بیماری‌های تنفسی قسمت‌های مختلف ریه درگیر شده و یا ضایعه‌هایی در بافت ریه پدید می‌آورد. این عضو مهم بدن در صورت آسیب دیدن بسیاری از فعالیت‌های روزانه افراد درگیر را مختل کرده و در مواردی منجر به از پا در آمدن فرد و حتی مرگ وی می‌گردد. تزریق دارو یا خوردن دارو تاثیر کمتری در روند بیماری‌های تنفسی خواهد داشت. به همین دلیل برای موثر بودن دارو‌ها در روند درمان، پزشکان بر استفاده از نبولایزر جهت درمان بیماری‌های تنفسی تاکید دارند.

قیمت نبولایزر با توجه به کارایی بالایی که دارد بسیار مناسب و مقرون به صرفه بوده و شما برای قیمت و خرید دستگاه نبولایزر و دستگاه اکسیژن ساز می‌توانید به فروشگاه تجهیزات پزشکی توانی نو مراجعه کنید و ضمن بازدید از تمامی برند‌های مختلف نیولایزر، با روش کار و مزیت‌های این دستگاه نیز آشنا شوید. در ادامه به معرفی انواع دستگاه نبولایزر، کاربرد‌های آن و برخی از ویژگی‌های این دستگاه خواهیم پرداخت و شما را با خصوصیات این دستگاه آشنا خواهیم کرد. تا پایان مطالب همراه ما باشید.

انواع نبولایزر

دستگاه نبولایزر در انواع مختلف در فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی توانی نو عرضه می‌شود. به طور کل سه نوع دستگاه نبولایزر داریم:

دستگاه نبولایزر جت که از گازی فشرده برای تولید ذرات آلروسل دارو استفاده می‌کند، این گاز به کمک کمپرسور هوا تولید می‌شود.

دستگاه اولتراسونیک نبولایزر از ارتعاشات و فرکانس‌های بالا برای تولید ذرات آلروسل دارو استفاده می‌کند. ذراتی که این دستگاه تولید می‌کند بسیار بزرگ‌تر از ذرات جت نبولایزر است.

دستگاه نبولایزر مش که در آن دارو به صورت مایع از منافذ و سوراخ‌های بسیار ریز دستگاه عبور کرده تا به صورت ذرات آلروسل تبدیل شود.

این دستگاه کوچک‌ترین ذرات را نسبت به سایر دستگاه‌ها تولید کرده و قیمت آن نیز نسبت به انواع دیگر نبولایزر گران‌تر می‌باشد.

کاربرد نبولایزر

از جمله کاربرد‌های دستگاه نبولایزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد در جهت تسهیل بخشیدن درمان بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
جهت درمان فوری بیماری آسم و برونشیت و برطرف شدن سریع حملات آسم
جهت درمان بیماری فیبروکیستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
درمان انواع بیماری‌های ریوی مزمن و التهاب‌های دستگاه تنفسی
جهت گرم شدن ذرات آب و اکسیژن برای بیماران مبتلا به اسپاسم برونشیت
جهت گرم نمودن هوای تنفسی و افزایش رطوبت برای بهتر تنفس کشیدن بیمار کاربرد دارد.
جهت درمان سرماخوردگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های دستگاه نبولایزر

نبولایزر و کاربرد‌های نبولایزر چیست؟

نبولایزر نسبت به سایر دستگاه‌های پزشکی که جهت درمان بیماری‌های تنفسی مانند: دستگاه اکسیژن ساز، بای پپ و سی پپ که در تجهیزات پزشکی اینترنتی توانی نو به فروش میرسند، از مزیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار است. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

آسان‌ترین روش درمان برای حمله‌های ناگهانی آسم، زیرا در کار با این دستگاه نیاز به نفس کشیدن‌های عمیق نیست.

در هنگام استفاده از نبولایزر هم زمان می‌توان از دارو‌های متعدد استفاده کرد.

از این دستگاه هم می‌توان در بیمارستان استفاده کرد و هم در خانه و نیز برای مرطوب کردن هوا کار برد دارد.

مناسب برای کودکان و خردسالان است، زیرا استفاده از آن بسیار راحت و آسان است.

قیمت نبولایزر نسبت به نوع کارایی بالایی که دارد بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

حمل و نقل نبولایزر به راحتی نیست؛ زیرا برخی از آن‌ها با جریان الکتریسیته کار می‌کند.

استفاده از دستگاه نبولایزر باعث بهبود استقامت بدن می‌شود.

نبولایزر باعث جلوگیری از از مایعات و ترشحات ریه می‌گردد.

خرید دستگاه نبولایزر بسیار آسان بوده و در اکثر فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی مانند تجهیزات پزشکی توانی نو به فروش می‌رسد.

این دستگاه بیشتر اوقات به منبع تغذیه ثابت نیاز دارد.

نحوه استفاده از دستگاه نبولایزر

برای استفاده از دستگاه نبولایزر می‌توانید از پزشک خود در مورد تعداد استفاده از دستگاه را سوال کنید و از دستورالعمل‌های خاصی که به صورت بروشور و کتاب‌چه همراه دستگاه به شما ارائه می‌شود استفاده نمایید. به صورت کلی جهت استفاده از نبولایزر ابتدا باید کمپرسور را در سطحی صاف نزدیک پریز برق قرار دهید. قبل از هر کاری مطمئن شوید که همه قطعات نبولایزر تمیز و بهداشتی هستند.

قبل از آماده کردن دارو حتما دست‌های خود را شسشو داده و آن را ضد عفونی کنید. سپس داروی آماده شده را در ظرف ریخته، البته اگر دارو نیاز به مخلوط کردن دارد آن را مخلوط کنید و سپس به اندازه‌ی دوزی که نیاز دارید آن را داخل ظرف بریزید. لوله دستگاه را به ظرف مایع و کمپرسور وصل کنید. سپس ماسک را به دستگاه متصل کنید. سوئیچ نبولایزر را روشن کرده و برررسی کنید که آیا دستگاه مه آلود شده است یا نه. در این مرحله ماسک را بر روی دهان و بینی خود قرار داده و به آرامی توسط بینی نفس بکشید تا دارو به ریه‌های شما برسد. این فرآیند حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. توجه داشته باشید که ظرف حاوی مایع را به صورت ایستاده قرار دهید. در این حالت هوای تحت فشار از لوله عبور کرده و درون مایع را به غبار تبدیل می‌کند. هنگام حمله‌های تنفسی مثل آسم مجاری هوایی تنگ می‌شود و این امر باعث می‌شود که نتوانید نفس‌های عمیق بکشید برای حل این مشکل بهترین و سریع‌ترین روش جهت درمان فوری استفاده از دستگاه نبولایزر است.

روش نگهداری نبولایزر

بیماری‌های تنفسی و ریوی بشدت حساس هستند به همین دلیل در استفاده و نگهداری نبولایزر باید دقت لازم را داشته باشید. بعد از هر بار استفاده از نبولایزر محفظه ان را شستشو دهید.

در دستگاه نبولایزر فیلتری برای ورود هوا و جلوگیری از ذرات آلوده تعبیه شده است که حتما باید هر از گاهی این قسمت از نبولایزر را تمیز کنید و از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

پمپ هوا که با برق شهری کار می‌کند را هر سال مورد کنترل و بازرسی قرار دهید.

دارو‌های مورد استفاده در دستگاه نبولایزر

در واقع نبولایزر روشی آسان برای درمان دارویی آسم است که اثری کوتاه مدت یا بلند مدت دارد و جالب است بدانید در همان درمان اولیه توسط نبولایزر می‌توانید از چند نوع داروی دیگر نیز استفاده کنید. نمونه‌هایی از این دارو‌ها جهت درمان بیماری‌های تنفسی که توسط نبولایزر مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل: دارو‌های آلبوترول، فرموترول، لئولبوترول و سالمترول که منجر به گشاد شدن دستگاه‌های تنفسی می‌شوند و یا فلونیزولید، بودزونید، فلوتیکازون و تریامسینولون و.. که معمولا برای مقابله با التهاب‌های دستگاه‌های تنفسی تجویز می‌شود. پزشک بر اساس نیاز بدن شما نوع دارو و مقدار دوز مصرفی آن را تجویز می‌کند و مشخص می‌کند که کدام دارو را با این دستگاه استفاده کنید.

نبولایزر و کاربرد‌های نبولایزر چیست؟

برای آشنایی بیشتر با انواع نبولایزر و نوع کارکرد هر کدام از آن‌ها و نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌ها و فواید و قیمت نبولایزر می‌توانید به سایت فروشگاه تجهیزات پزشکی توانی نو مراجعه کرده وجهت خرید نبولایزر اقدام نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین