کد خبر: ۷۰۰۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

چرا سفته‌بازان دلار نمی‌خرند؟

به نظر می‌رسد امسال هراس از گشایش‌های اقتصادی موجب شده که سفته‌بازان کمی محتاط‌تر رفتار کنند.
چرا سفته‌بازان دلار نمی‌خرند؟
آفتاب‌‌نیوز :

«دلار دیگر سرزمین حاصلخیز نوسان‌گیری نیست. شدت نوسانات اسکناس آمریکایی در روزهای اخیر بسیار کاهش یافته و قیمت نیز بیشتر رو به سوی اعداد پایین‌تر داشته است. دیروز نیز در ادامه روند کم نوسان و کاهشی، اسکناس آمریکایی ۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۵۸۰ تومان رسید.

دیدگاه‌های متفاوت تحلیلگران

فعالان بازار ارز، دیدگاه‌های متفاوتی درباره کاهش علاقه معامله‌گران به دلار دارند. گروهی از فعالان باور دارند، بازارساز اجازه نخواهد که معامله‌گران، دلار را به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی ببرند. به گفته آنها حداقل سه بار در اسفندماه، معامله‌گران دلار را به سوی مرز ۲۵ هزار تومانی تکان دادند ولی موفق به شکستن مرز یاد شده نشدند.

گروهی از فعالان باور دارند، بازارساز در آستانه مرز ۲۵ هزار تومانی میزان عرضه ارز خود را بالاتر می‌برد. در چنین شرایطی می‌توان گفت یکی از دلایلی که موجب می‌شود معامله‌گران اقدام به خرید ارز نکنند، هراس از بازارساز است. در کنار این، معامله‌گران در هفته‌های اخیر نشانه صعودی خاصی را نیز مشاهده نکرده‌اند که با تکیه به آن، خریدهای ارزی خود را بالاتر ببرند. به‌ عنوان مثال در بازار حواله درهم، هیچ نشانه‌ای از رشد قیمت‌ها مشاهده نشد و حتی در مقاطعی ارز کشور همسایه در برابر ریال تضعیف شد. دیروز حتی درهم به زیر خط ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی رفت و این مساله تا حدی موجب شد که معامله‌گران بازار داخلی فروشنده‌تر شوند. معامله‌گران بازار داخلی دقت زیادی به نرخ حواله درهم دارند و به سرعت سعی می‌کنند با نوسانات درهمی خود را تطبیق دهند. آنها تصور می‌کنند زمانی که تقاضا در بخش حواله‌ای افت می‌کند، بازار جان زیادی برای رشد ندارد، در نتیجه در خریدهای نقدی نیز بسیار محتاطانه عمل می‌کنند.

ابهامات سیاسی ترمز دلار می‌شود

عامل دیگری که موجب شده میزان خریدهای ارزی سفته‌بازان کمی کاهش پیدا کند، ابهامات سیاسی است. سفته‌بازان تصور می‌کنند که ممکن است در دوران تعطیلات نوروزی گشایش سیاسی یا اقتصادی خاصی حاصل شود که منجر به افت شدید قیمت‌ها شود. به نظر می‌رسد آنها تمایل ندارند پیش از تعطیلات نوروز خریدی صورت دهند که منجر به غافلگیری آنها شود. البته به صورت سنتی، چنین انتظاری در بازار وجود داشت که در دوران تعطیلات نوروزی، کمی قیمت دلار افزایش پیدا کند. به‌ عنوان مثال، نوروز ۹۷، قیمت دلار در تعطیلات از کانال ۴ هزار تومانی خود را جدا کرد و وارد کانال ۵ هزار تومانی شد. به نظر می‌رسد امسال هراس از گشایش‌های اقتصادی موجب شده که سفته‌بازان کمی محتاط‌تر رفتار کنند. با این حال، اگر قیمت دلار زمانی به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی قدم بگذارد، به سرعت جهت انتظارات تغییر خواهد کرد. اگر سفته‌بازان از افزایش قیمت ناامید شوند، خود به خود شروع به ترک بازار می‌کنند. آنها سعی می‌کنند به سوی بازاری بروند که احتمال جابه‌جایی شدید قیمت‌ها در آن بیشتر باشد.

افزایش اقبال‌ها به سکه

در حالی‌ که دیروز در بازار ارز خبری از خریداران نبود، در بازار سکه برخی معامله‌گران موقعیت خرید گرفته بودند و در برابر افت فلز گرانبهای داخلی مقاومت می‌کردند. تحت‌ تاثیر مقاومت آنها، سکه امامی ۳۰ هزار تومان رشد کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. به گفته آنها، یکی از عواملی که زمینه‌ساز مقاومت سکه‌بازان می‌شد، ماندن اونس طلا نزدیک محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری تا ساعت ۳ بعدازظهر بود. برخی معامله‌گران بازار داخلی باور دارند که بهای طلای جهانی در هفته جاری افزایش پیدا خواهد کرد. با تکیه بر همین باور، آنها خریدهای سکه خود را بیشتر کرده‌اند. البته سکه‌بازان اعتقاد دارند که دلار نیز در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین